איך מגיעה פקודה מהרמטכ"ל - אל שדה הקרב?

כשמדמיינים את המערכה הבאה, לרוב מתארים את הלוחמים בשטח מתמרנים ופועלים נגד האויב, בעוד הדרג המדיני מקבל את ההחלטות ומוריד אותן למפקדים הבכירים - אך כיצד כל אלו מתקשרים ביניהם ודואגים שהלוחם בקצה מקבל את הפקודות? מאחורי הקלעים, נמצאים חיילים כמו פלוגת התמסורת בגדוד "צמרת" של יחידת חושן, שתרגלו השבוע תרחישים מורכבים ומאתגרים מהמטה ומהשטח. הכירו את האנשים שמביאים את הפקודות מהרמטכ"ל - לחייל

03.07.19
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

בשבוע שעבר התקיים תרגיל רחב היקף של פלוגת התמסורת שבגדוד "צמרת" באגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר), אשר דימה תרחישי קיצון במלחמה. חיילי הפלוגה בסדיר ובמילואים התמודדו עם תקלות ואירועים בלתי צפויים, התמקמו במספר נקודות בשטח, פרסו כלים והקימו תשתיות תקשורת שאפשרו לכוחות להתחבר לרשת ולטלפון. 

את מפקדת הפלוגה, רס"ן גנט אנדלו, פגשנו בעיצומו של התרגיל העמוס. בין צלצולי הטלפון והעדכונים שהגיעו ללא הפסקה, שמענו ממנה על הגאווה שבהובלת פלוגה מבצעית ורגישה: "השונה והמיוחד בפלוגה שלנו הוא שהיא נותנת מענה למטכ"ל ולדרג הבכיר. אנחנו אחראים לספק מענה תקשורת מבצעי ומקצועי למערך הנייד והנייח בכל הזירות, דואגים לתקשורת של מרחב מטכ"ל בכל מצבי השגרה והחירום ובכך מאפשרים את יכולת הפיקוד והשליטה של הפיקוד הבכיר". 

החל מטלפונים אדומים ועד לרשת הצה"לית - חיילי הפלוגה מספקים את הבסיס התקשורתי שעליו נבנות כל המערכות המבצעיות. "אתרי התקשורת להם אנחנו דואגים הם המאפשרים את קבלת כלל מערכות התקשורת מקצה לקצה- דיבור, קשר וצפייה במערכות מבצעיות", מדגישה רס"ן אנדלו.

חיילי הפלוגה נדרשים להיות זמינים באופן תמידי כדי לספק פתרונות מידיים ומקצועיים לכל תקלה ואירוע. הפלוגה מספקת מענה בכל רחבי הארץ ועם כל אירוע וצורך שנכנס הם מוכנים לשלוח צוותי טכנאים לאתרי התקשורת שפרוסים בכלל הגזרות. "הפלוגה עובדת 24/7 ומספקת מענה גם בשעות הקטנות של הלילה, בחירום ובאופן שוטף. החיילים מבינים את החשיבות של העשייה שלנו ואת ההשפעות הרבות שלה".

התרגיל, שארך כשבוע, שילב בתוכו חיילי סדיר ומילואים וכלל תרחישי קיצון רבים המתאימים לכלל הגזרות. "תרגלנו מעבר משגרה לחירום, ובנוסף לעבודה האינטנסיבית בחמ"ל שלחנו צוותים לשטח ודימינו תרחישי חירום רבים. אחד הצוותים נשלח לעזור למערך הנייד של הכוחות, והקים בשטח אתר תקשורת נייד", מפרטת, "כחלק מההתפתחות הטכנולוגית של צה"ל, גם הפלוגה שלנו מכניסה באופן תדיר חידושים ומערכות המאפשרות לתת שירות מקצועי ויעיל יותר. התרגיל היווה הזדמנות לתרגל גם את הפרויקטים החדשים". 

גם לאחר סיומו של התרגיל, חיילי הפלוגה לא מורידים לרגע את הרגל מהגז וממשיכים לאפשר את התקשורת התקינה וכך לשמר את ההתנהלות השגרתית של הצבא. "השבוע הזה היה חשוב מאוד והיווה הזדמנות להשתפר, להפיק לקחים ולשמור על מוכנות לחירום. אני יודעת שאני מפקדת על פלוגה מקצועית ואיכותית שממשיכה לפעול בלי הפסקה, גם ברגעים אלו ממש, כדי לאפשר התנהלות מבצעית תקינה. מדובר בפלוגה הכי מבצעית שיש, שנותנת מענה לכלל הגזרות ולמפקדים הבכירים ביותר".

"פלוגת התמסורת אחראית על הרובד הקריטי והסמוי של התווך התקשורתי המאפשר את זרימת המידע והתהליכים המבצעיים", מוסיף מפקד גדוד צמרת, סא"ל ליאור פינקלשטיין, "כאשר מנעד 'לקוחות' הפלוגה נע בין הטיפול האישי בדרג המדיני והביטחוני הבכיר ביותר, האחריות לגורמי המטה הכללי, מוצבי השליטה וליווי הכוחות הלוחמים. המתח שבין החשוב לדחוף, מתן השירות, ארגון המשימות והמקצועיות חסרת הפשרות הינם נר לרגלי מפקדי וחיילי הפלוגה. 

"התרגיל, אשר כלל גופי מנהלת ובקרה נרחבים, יצר מציאות קיצון אופרטיבית המשלבת עומס פיזי ומנטלי תוך דרישת תהליכי ניתוח מבצעי, תכנון מקצועי מורכב ומיצוי סד"כ הסדיר והמילואים. הצלחת התרגיל נמדדת לא רק ביכולת לפתרון בעיות, עמידה במשימות הרבות ו"היתוך" הסדיר והמילואים לגוף מבצעי-מקצועי אחד, אלא גם ביכולת לבקר, לרענן, לשבור מוסכמות ולבנות תוכנית עבודה להמשך ומוכנות טובה יותר לאתגרי המחר".