מאז פרוץ נגיף הקורונה לחיינו, נרתם צה''ל לסיוע במאמץ הלאומי לקטיעת שרשרת ההדבקה של נגיף הקורונה. במסגרת מאבק זה, נרקמה שותפות בין יחידת מצפן ומנהלת טרנספורמציה דיגיטלית באגף התקשוב וההגנה בסייבר, אמ''ן, מפקדת אלון בפיקוד העורף ומשרד הבריאות לטובת פיתוח מערכת ''אבן יסוד''.

המערכת הינה מערכת לניהול וביצוע החקירות האפידימיולוגיות בישראל, שעל בסיסה מנהלים בימים אלו החוקרים האפידימיולוגיים בכל רחבי הארץ את החקירות לקטיעת שרשרת ההדבקה.

המערכת נקראה על שמו של הנפטר הראשון בארץ מנגיף הקורונה- אריה אבן זכרונו לברכה. בבחירה בשם זה, חרט צה''ל על דגלו את ערך קדושת החיים העומד לנגד עיניו במשימה לאומית זו. בנוסף, המערכת מסמלת אבן שהניח צה''ל ביסודו של המאמץ הלאומי להתמודדות עם הנגיף.



מדבריו של ר' אגף התקשוב וההגנה בסייבר, אלוף ליאור כרמלי: ''מדובר במאמץ חשוב עם השפעה מהותית ברמה הלאומית על היכולת לקטוע את שרשרת ההדבקה. כך נדרש וראוי מצה''ל- להוביל ולהשפיע במקרי קיצון. ראינו התנפלות מהירה על המשימה, בניית צוותים, ארכיטקטורה, תכנית עבודה, פיתוח, תמיכה והטמעה, וכל זאת בשותפות עמוקה סביב השעון- כך שבמעלה השבועות הבאנו מערכת איכותית, מוטמעת עבור אלפי משרתים. אני גאה באנשים והמפקדים המסורים שלקחו על עצמם את המשימה ללא היסוס ועמדו בה בהצלחה יוצאת דופן''.

מדברי משפחת אבן, שנכחו במעמד: ''אנחנו מתרגשים מאוד מהמחווה ורואים במהלך הזה סוג של סגירת מעגל: אבי עלה לישראל בעקבות השואה והתגייס להיות טכנאי מסוקים בחיל האוויר, והיה איש טכנולוגיה עד יום פטירתו. במערכת 'אבן יסוד' משולבים האלמנטים הצבאיים והטכנולוגיים שכל כך אפיינו אותו. אנחנו רוצים להודות על הכבוד שנתתם לאבינו, על המחשבה הנדיבה והמאמץ. תודה ובהצלחה''.

בתום הטקס חולקו תעודות הוקרה לכל השותפים במאמץ.

רוצים לשמוע עוד על המערכת? לחצו פה
https://www.idf.il/118885/