הקצינה שמפתחת פתרונות - גם לבעיות במרחק שנות אור מאיתנו

מי מספק לצה"ל תקשורת בחלל? מה זה בכלל לווין, ולמה הצבא צריך כזה? כדי לענות על השאלות האלה, ישבתי לשיחה עם הקצינה שקיבלה שבוע שעבר אות הצטיינות מהרמטכ"ל, והיא חשפה אותי ליכולותיו של צה"ל בחלל. הכירו את רס"ן א', המוכיחה כל יום מחדש - שהשמיים הם לא הגבול

03.11.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

כשמסתכלים על רשימת החיילים והקצינים שקיבלו השנה את אות ההצטיינות למערך הטכנולוגי מהרמטכ"ל, קשה להתעלם מסיבת הזכייה לצד שמה של רס"ן א': "עשייה מרחיקת לכת בתחום הלוויינות בצה"ל".

זה הרי לא סוד שצה"ל משתמש במרחב הבלתי ניתן לתפיסה - החלל - ומחזיק בו לוויינים. אבל מעטים חשופים בדיוק למטרתם. אחת הבודדות היא רס"ן א' מיחידת מעו"ף (מחלקת מערכות ופרויקטים) באגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר). 

איך הפכת לבעלת ידע רב כל כך בתחום התקשורת הלוויינית?

"התגייסתי כטכנאית במתקן מחשב, בלי הכשרה קודמת. לאורך הדרך, הבנתי שאני רוצה להרחיב את תחומי העניין שלי ולהתמקצע. יצאתי לקצונה במסגרת התפקיד, ושאפתי לקבל שיבוץ במחלקת מעו"ף, המספקת תשתיות תקשוביות למערכות מרכזיות בצה"ל. משהו באופי התפקיד פשוט משך אותי. אחרי הקק"צ, באמת שובצתי במחלקה בתור קצינה צעירה. 

ככל שהעמקתי בעבודה, ממש התאהבתי בה ולא רציתי לעבור, והחלטתי לעשות תואר במדעי המחשב ומתמטיקה. בהמשך, ביצעתי שני תפקידים כסרן בענף תקשורת לוויינית, ולאחרונה, החלפתי את המפקד שלי כרמ"דית, והרחבתי את תחומי העיסוק של המדור למקומות שבעיניי הם אסטרטגיים וחשובים. אני במקביל משמשת 'מוקד ידע' בענף - כלומר, קצינה שהארגון מבין שיש לה ידע מקצועי ייחודי, ומשאירים אותה באותו התקן, עם מסלול פיתוח עד דרגת סא"ל". 

תוכלי להסביר מה זה בכלל לוויין ולמה הוא משמש את צה"ל?

"לוויין זה גוף שנשלח לחלל לטובת מטרות שונות. אני מתמקדת בלווייני תקשורת, שמעבירים תקשורת ללוחמי צה"ל הפועלים במקומות בהם אין את היכולת לתקשר בסלולר. זה נובע מכך שלא מותקנות אנטנות סלולריות בסביבה, או שלא קיימת תשתית סיבית מאובטחת שמגיעה עד לשם. כמו למשל, בשטח לחימה בעזה, או אזורים בלב ים".

מה את עושה ביום יום?

"אני ראשת המדור שתפקידו לדאוג שתמיד יהיה משאב לוויני זמין לשימוש הצבא. אנחנו למעשה ספקי התשתית של התקשורת הלוויינית, והלקוחות בקצה הם הגופים השונים בזרועות בצה"ל, ואני מהווה עבורם מעין 'תמיכה טכנית'. 

"במדור אנחנו חוקרים כל אירוע בו לא מצליחים לקיים תקשורת דרך הלווין: אנחנו מבינים איפה האזור שדורש מענה, בוחנים את המשאב שנמצא בחלל ואת השרטוטים הטכניים שלו, ונותנים את הפתרון. הייתי שמחה לספר מעבר, אבל יש דברים שהשתיקה יפה להם".


על אילו פיתוחים קיבלת את אות ההצטיינות מהרמטכ"ל?

"פיתוח אחד מספק פתרון חסינות חלופי, הראשון מסוגו בעולם. זה רעיון שיאפשר להגן על משתמשי הקצה, כך שהתקשורת הלווינית שלהם תישאר רציפה וללא שיבוש. גם מצאתי מענה טכני לתקלה מסוימת, שחוסך עכשיו הרבה מאוד כסף וכאב ראש".

איך זה מרגיש להיות מומחית בתחום שכל כך רחוק ממך פיזית?

"זה מגניב, ובעיקר מחייב אותי לחזות בצורה מאוד טובה את הצרכים של צה"ל - כמה שנים קדימה. התפקיד דורש מאיתנו להיות מעין נביאים טכנולוגיים - כל תהליך בתחום הלווינות לוקח שנים עד למבצוע, ואנחנו צריכים להבין איך ייראה הצבא גם עוד עשור". 

יש לך תוכניות להגיע לחלל?

"עוד לא ממש יצא לי לחשוב על זה, אבל יש לי תוכניות להמשיך ולטפס גבוה - ככה שאולי אני עוד אצליח לגעת. מה שכן, ראיתי שיגור של לווין בזמן אמת, וזה היה רגע שיא שלא אשכח". 

אי פעם חשבת שתקבלי אות מהרמטכ"ל?

"תמיד הייתי נחושה, אבל לא חשבתי שאגיע למקום כזה. זה תחום שלא הכרתי בכלל לפני שדרכתי במחלקה, וזה פשוט התחיל לשקוע בי עמוק. חשוב לי לומר שאף אחד לא יצליח לבדו, אני כאן בזכות המפקדים שלי שנתנו לי את האחריות ובזכות עמיתיי וחיילי שלמדתי מהם המון. מאז שהתחלתי את דרכי בצה"ל הרגשתי שאני מטפסת על האוורסט, והזכייה באות זו אחלה עצירת ביניים. אני עד עכשיו מתרגשת".