3 הקצינות שמפתחות יחד הרבה יותר מציפיות

טובות השלוש מהאחת? במקרה של הקצינות האלו - המשפט הזה לא יכול להיות יותר נכון. קיבלנו הצצה מיוחדת לעבודתן של הנשים שפיתחו יחד מאפס מערכת מבצעית שכבר נמצאת בשימוש בחטמ"רים ואוגמ"רים, וגם שאלנו אותן את השאלה הכי רלוונטית בעולם הסייבר הצבאי - למה לא באזרחות?

11.10.20
עינב כהן גרינברג, מערכת אתר צה״ל

את שיחת הטלפון עם שלוש הקצינות האלה, עשיתי עם כולן יחד על הקו בו זמנית. אומנם זה לא פשוט לנהל שיחת ועידה של ארבע משתתפות, אבל נשמע שבמקרה שלהן - הן כבר למדו מזמן לזהות מתי התור של כל אחת לדבר ותורן של השתיים האחרות לחכות. כנראה שמדובר במיומנות אותה רכשו בתקופה הארוכה בה עבדו יחד - ממש כגוף אחד.

הן פועלות כל כך צמוד במטרה מאוד ברורה - לפתח מוצר טכנולוגי מבצעי מאפס. אבל לפני שנרחיב על העבודה המורכבת והחשובה של שלושתן, אספנו עבורכם את כל ה"דאטה" הרלוונטית על סרן שיר, סרן קורל וסגן טופז - מנהלות מוצר ביחידת מצפ"ן:


שם: סרן שיר אזאצ'י

תפקיד: ראש מדור 'מוצרי פלטפורמת דרור' תחת ענף סיגמא ביחידת מצפ"ן

מאיפה בארץ: רמת השרון

מסלול בצבא: התגייסה למסלול התוכנית בממר"ם, והייתה שותפה לפיתוח מערכות מבצעיות שונות. לאחר קורס קצינים, הפכה לראש צוות פיתוח של מערכת מבצעית נוספת, בהמשך למנהלת מוצר במערכת מסווגת נוספת. בגל הראשון של הקורונה, כחלק מסיוע צה"ל במרחב הלאומי, שימשה כמנהלת מוצר שנועד לקדם את היכולת להעניק טיפול רפואי מרחוק לחולי הקורונה הנמצאים בבית.

שם: סרן קורל עזרא

תפקיד: מנהלת מוצר במדור

מאיפה בארץ: רעננה

מסלול בצבא: שירתה במשך 7 חודשים בגדוד הקשר באוגדת איו"ש כמפעילת תקשוב מבצעי, שם הייתה אחראית על תקינות והפעלה של החמ"לים והחפ"קים. לאחר שיצאה לקצונה, פיקדה על 27 מחזורים של קורסים תקשוביים. עברה לתפקיד במודיעין, ואז לניהול פרויקטים תקשוביים, ביניהם הייתה אחראית על אפיון תקשובי של חמ"לים בצה"ל. בשנה האחרונה ביצעה מעבר מהציר המבצעי לציר הטכנולוגי, ולקחה חלק בניהול מוצר של פרויקט שמאפשר עבודה מרוחקת מהבית לאנשי הקבע בזמן הקורונה.

 

שם: סגן טופז מורדוך

תפקיד: מנהלת מוצר במדור

מאיפה בארץ: אור יהודה

מסלול בצבא: התגייסה כבודקת תוכנה בבית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר. לאחר הקורס, יצאה לפקד על קורסי בודקי תוכנה ויישום טכני, וכקצינה פיקדה על המסלול - והייתה אחראית על כל ההכשרות והפיתוח המקצועי של בודקי התוכנה בכל צה"ל. במהלך השירות הבינה שתפקיד מנהל המוצר קורץ לה - היא הייתה קוראת מאמרים ושומעת פודקאסטים בנושא, ולבסוף עברה קורס מנהלי מוצר והגיעה למדור. 

 

התפקיד שלהן, עליו הבטחנו לפרט, הוא להתוות פיתוח של מוצרים ומערכות שונות בצה"ל - בהתאם לפערים של ה'לקוח' שלהן. לא, לא מדובר בלקוח עסקי, אלא ממש בגורמים צבאיים, כמו למשל קציני מטה, מח"ט או מאו"ג.

"בתור מנהלות מוצר, אנחנו צריכות לתפוס את עולם 'הבעיה', ולחשוב על פתרון אפקטיבי. בצה"ל, זה מתפרש בהבנת הצורך של המפקדים והקצה המבצעי", פותחת הרמ"דית, סרן שיר אזאצ'י, וממשיכה להסביר לי כי לכל אחת מהן גזרה ייעודית משלה, מולה הן עובדות.

"חצי מהשבוע שלנו נמצא במזגן, ובשני תמצאי אותנו עם הכוחות בשטח", הן מתארות, "מעבר לחשיבה על המוצר, אנחנו גם מתווכות בין השטח לגוף הטכנולוגי שאחראי על הפיתוח בפועל. יצא לנו גם לקחת את המפתחים הצעירים איתנו לשטח, ולהראות להם מח"טים ומאו"גים משתמשים במערכת שהיא פרי עבודתם".

הקצינות בעלות ידע טכנולוגי רחב והן לרוב "האוטוריטה המקצועית", לכן, הן מספרות לי, הרבה פעמים הן חושבות על רעיונות שהכוח המבצעי לא חשב עליהם בהכרח, העונים על הבעיה בצורה הרבה יותר מדויקת.

"תמיד התעניינתי בכל עולם הטכנולוגיה, אבל בו זמנית הייתה לי זיקה לניהול", משתפת אותי קורל בתחושה שלדבריה, רווחת אצל שלושתן, "ובתפקיד הזה אנחנו חוות את שני העולמות. בחרתי להישאר בצבא גם מהסיבה הזאת - וגם כי אני מבינה כמה אנחנו יכולות להשפיע כאן ובסוף להוביל לתוצאות בשטח".

התפקיד הצבאי יחסית חדש, ומתפתח יחד עם העולם בחוץ. "זו לא שאלה של 'למה גוף צבאי צריך מנהלות מוצר', אלא שאלה של למה זה לא היה קיים עד היום?", מצהירה טופז בביטחון מעורר התפעלות, ומקבלת מילות תמיכה מחברותיה, עד ששלושתן עוברות לדבר על המערכת החדשה שיצרו יחד.

מערכת דרור היא פלטפורמה צה"לית מסווגת הנמצאת על מחשב באינטרנט המבצעי, ומאפשרת למח"טים מרחביים לבצע הערכות מצב מבוססות יותר בגזרה. "התחלנו יחד את העבודה עליה בשנה האחרונה, והיום היא כבר מוטמעת במספר חטמ"רים ואוגמ"רים בגזרות השונות - ועתידה להיפרס בכולן בשנה הקרובה", הן חושפות.

"נכון שבסוף הלוחמים הם שנמצאים בקו המגע", מסבירה הרמ"דית את מהות המערכת, "אבל לנו בתור גוף טכנולוגי יש דרך להפוך את המגע הזה ליותר אפקטיבי".

שלושתן אחראיות מא'-ת' על המערכת, החל משלב הרעיון: "הגענו לשטח, והבנו שלמפקדים יש מידע מהמון מקורות וסנסורים במרחב, אך אין מקום אחד שמנגיש אותו ומייצר מהמידע 'סיפור מבצעי'. 'דרור' מציפה להם את כל המידע המבצעי שהם צריכים, ומותאמת ממש ללקוח הספציפי, לכן בכל חטמ"ר ואוגמ"ר היא יכולה להיראות אחרת".

"המערכת מציגה כל מיני מגמות על בסיס ההיסטוריה הגזרתית, ועל פיהן המח"ט יכול להחליט איפה להציב את הכוחות שלו ואיפה כדאי להעצים את ההגנה", הן מדגימות, "זה מדהים שמפקדים מבצעים הערכות מצב ומשתמשים במערכת שאנחנו יצרנו".

"ממש עברנו תהליך של יזמות, ואנחנו לא רואות מקום שיכול לספק לנו את אותה תחושת הסיפוק כמו שאנחנו מקבלות פה בצבא", הן מסכמות את מהות תפקידן, "אנחנו מובילות ייצור של תוצרים המשמשים מפקדים ממש כ'אמל"ח טכנולוגי' - אין הרגשה יותר מטורפת מזה".