כך זה נראה כשאנשי הייטק מובילים באים לתת יד לפיתוחים של צה"ל

באגף התקשוב וההגנה בסייבר החליטו לגייס כוח מילואים חדשני - 'סיירת תקשובית', שתמנף את הסטארט-אפים הצבאיים, ותסייע גם בפיתוחים הקשורים למאבק בקורונה. אז מה קורה כשעשרה אנשי מקצוע עוזבים את חברת ההייטק למילואים, 'ומתגייסים' על מנת להפוך את צה"ל לחדשני ומתקדם יותר?

01.07.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

כשאתם שומעים את המונח 'מילואים', אתם בטח מדמיינים חבורה של לוחמים משוחררים שמתרגלים ירי מטווחים או תפעול טנק. תמחקו את מה שהכרתם - כי בכתבה הזו תשמעו על צוות מילואים חדשני באגף התקשוב וההגנה בסייבר, שלא זקוק לאימונים, מאחר והוא מורכב מאנשי מקצוע מהשורה הראשונה.

מדובר ב'סיירת' תקשובית - שמעתם נכון. "החלטנו להקים סיירת לחדשנות במילואים (חמ''א), שהאנשים בה יעזרו בתחומים כמו פיתוח תוכנה, יזמות, עיצוב מוצר והנדסה", פותח סרן אליאהב עמרם, רמ"ד חדשנות באגף. "היא החלה לפעול לפני כשבועיים כחלק מהתוכנית "פורמולה 1.0" להתמודדות הצבא עם אתגרים בשעת חירום. הסיירת מורכבת מעשרה אנשי מקצוע שעשו סטרטאפים ואקזיטים ועובדים בחברות הייטק".

"זו סיירת שעושה משימות מיוחדות ועובדת על פרויקטים משמעותיים", מציין סרן עמרם, "כמובן שהם תרמו גם לפיתוחים שקשורים לקורונה. הפיתוח הראשון, בסיס חכם - בדומה לעיר חכמה, הרעיון הוא להטמיע בצה''ל את הנושא של רשתיות ומתן שירותים בשיתוף ובהובלה של יחידת שחר, בית התוכנה הצה''לי למערכות ארגוניות''.

"המערכת הזו", הוא ממשיך, "יכולה לקלוט בעזרת חיישן כמה אנשים יש בתוך חלל מסוים, כדי להימנע מהתקהלויות. זו מערכת שכבר פותחה והסיירת עובדת על איך אפשר לשכפל אותה ולהשתמש בה גם בלי קשר לקורונה".

פרויקט נוסף בו הסיירת תרמה את חלקה, נקרא 'זמזם', ועתיד להיכנס בקרוב לשימוש כל חיילי צה"ל. זו היא מערכת לניהול תורים - החל מפריסת אנשים בחדרי אוכל, דרך שירותי לוגיסטיקה ורפואה, ועד חדרי הכושר בבסיס, על מנת לתת לחיילים אפשרות לדעת מראש את מידת העומס במקומות השונים ולצמצם התקהלויות.

רוב המילואימניקים בסיירת שירתו בעבר באגף, ומגיעים מעמותת בוגרי ממר"ם: "רובם בעצם 'חוזרים הביתה', אבל לא רק - יש כאלו שבאו מחיל הים ומזרוע היבשה, מה שתורם למימוש הרב זרועיות. כל מילואימניק ששירת ביחידה מסוימת ומגיע לסיירת תורם לקירוב בין הזרועות והיחידות בצה''ל בעזרת הידע שלו על אופי המקום בו שירת".

לדברי הרמ"ד, האנשים מוכנים לעבודה, ובאים למדור ברמת הכשירות הגבוהה ביותר. "תחברו מוטיבציה, רצון להשפיע וניצוץ בעיניים, וקיבלתם את החבר'ה האלה", הוא מתאר ומוסיף: "הם רוצים לקחת חלק ולעזור למדינה, יש להם המון ידע מארגונים גדולים בארץ בעולם, חלקם בתפקידי מפתח. הם יודעים איך נכון להפוך רעיון למוצר. כל המרכיבים האלו הופכים אותם לסיירת מובחרת במילואים, פורצת דרך ביכולותיה".

"הם עובדים בשיתוף פעולה עם החיילים בשירות חובה - החיילים מהאגף מגיעים עם רעיונות, והמילואימניקים תורמים מהמקצועיות שלהם כדי להביא למימוש שלהם", מספר הרמ"ד בגאווה: "זה שילוב מנצח - קשה לתאר כמה זה משמעותי, עוד כוח שעוזר לחיילים במה שהם צריכים. הם קולעים בדיוק למטרה ולצרכים, מכווינים את החיילים ומהווים להם השראה".

המילואימניקים מגיעים למדור על פי צורך, כמה פעמים בחודש. הרמ"ד מסביר שאם תפרוץ מלחמה או מבצע, התכנון הוא שהם יגיעו למשך שבועות שלמים ויעבדו באופן קבוע על פיתוחים.

"החשיבות של הסיירת היא שהם מגיעים עם תחומי מומחיות ומביאים תפיסות ופרקטיקות שלא בהכרח קיימות בצבא. הייעוד שלהם הוא להיות כוח עזר ייחודי ומשמעותי בשעת חירום, שיגרום לזינוק במיזמים חדשניים לטובת מענה מבצעי וארגוני. הם לגמרי מקיימים את זה, הם מסתכלים על הקורונה כתקופת חירום ותורמים המון", מדגיש סרן עמרם ומבקש להודות לקשר"ר, מפקד לוט"ם, ולחיילו סמל רוי מנדל, קמ''ד חדשנות, שעזרו להוציא את הפרויקט לפועל.

ומה לגבי עתיד הסיירת? היא עתידה להתרחב ולגדול, ולכלול אנשי מקצוע שצה"ל יהיה מעין "עבודה שנייה" עבורם. "יש ערך רב לכך שהייטקיסטים תורמים מעצמם, ומביאים את המקצוע שלהם למסגרת הצבא", מסכם הרמ"ד, "ברוב המקרים, אנשים לא עושים באזרחות את מה שהם עשו בצבא, והם כן. הם משפרים את האגף ותורמים ליעילותו. הם מביאים משהו אחר ושוברים מוסכמויות".