פיצחנו את הצופן של יחידת מצו"ב - וזה כל מה שמותר לנו לספר

שמעתם כבר על היחידה שכל המידע המסווג במדינת ישראל עובר דרכה? אם לא - כנראה שהם עשו עבודה ממש טובה, כי המהות של יחידת הסייבר מצו"ב (מרכז צופן וביטחון) נמצאת עמוק מאחורי הקלעים. אבל רק הפעם, אנחנו שמים אותם ב"פרונט", כדי לתת לכם הצצה מיוחדת לעבודת החיילים והחיילות שמצפינים את כל צה"ל ומגנים על המערכות הכי רגישות

25.10.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

אם אנחנו חייבים להגדיר בכמה מילים - יחידת מצו"ב נמצאת בכל מקום, גם מחוץ לצה"ל. היא במכשירי הקשר, במזל"טים ואפילו בלווין בחלל. אבל למה לצמצם כשאפשר להרחיב - במסגרת מה שמותר לנו לספר - על עבודתם המסווגת של משרתי מרכז הצופן והביטחון? 

"מצו"ב היא יחידה לאומית, הנושאת אחריות לאומית בעולמות הצופן ואבטחת המידע", פותח ומכריז סא"ל א', קצין בענף פיתוח ביחידה. "היא אומנם תחת חטיבת ההגנה בצה"ל, אבל נותנת מענה גם לכל הגופים בקהיליית המודיעין והביטחון, וגופים ממשלתיים שונים. אנחנו עוסקים באבטחת מידע בסייבר, השפעה על נראות המרחב הדיגיטלי כפי שכל זרוע בונה אותו, מחקר טכנולוגי, פיתוח של אמצעי צופן והגנה ומתן מענה מבצעי בסיכול אירועי סייבר".

נכון, אלה הרבה מילים גדולות למשפט אחד, אז נתחיל מקטן - מה זה בכלל צופן? "צופן זה היכולת לייצג מידע מסווג", מסביר סא"ל א', "לקחת את המידע, להסתיר אותו באמצעים מתוחכמים, ולאפשר שידור בטוח שלו במרחב". לדוגמה, כשאנחנו ניגשים לחשבון הבנק דרך האינטרנט, הוא נשאר מוגן בזכות אמצעי הצפנה. 

העולם הקיברנטי, מצהיר הקצין, כבר הפך להיות שדה קרב בעצמו. לכן, הצופן וההגנה על המידע ועל התהליכים המבצעיים, מהווים מרכיב אסטרטגי חיוני בביטחון. "אם לאויב, נניח, הייתה גישה למערכות בטנק או במטוס, הוא עלול היה לגרום לשיבוש ואף השבתה שלו", הוא מדגים, "וזו הסיבה שמצו"ב כל כך חשובה לחופש הפעולה של צה"ל וגופי הביטחון".

"התפקיד שלנו הוא לחקור, לפתח, ולשלב אמצעי הגנה בכל הפלטפורמות והכלים של צה"ל. כל מערכת או אמל"ח המשדר מידע מסווג, עובר דרכנו", מפרט סא"ל א', "ובכלל, כל מידע מסווג שעובר במדינת ישראל מקבל מענה ממצו"ב". 

"אנחנו עובדים בכל מקום שאפשר לחשוב עליו", הוא ממשיך ולאט לאט אני מתחילה לקבל את התמונה השלמה: "ממערכות שו"ב (שליטה ובקרה) וקשר של המפקד בשטח, דרך כלי הלחימה ביבשה, כיפת ברזל באוויר - ועד הלווין בחלל. המרחבים האלה לא יכולים לפעול בלעדינו". 

"עולם הדיגיטל מביא המון יכולות מבצעיות וקטלניות, ומחזק את האפקטיביות המבצעית", מציין סא"ל א', ומיד ממהר להציג את הזווית הנוספת: "אבל זו גם נקודת תורפה מאוד משמעותית. אם בעבר תחום העיסוק הזה היה נחלתם של גורמים צבאיים ומדינות, היום עולם הסייבר הוא בחוד החנית, וקיימים כלים שכל ילד יכול להוריד כדי לנסות לפרוץ לאתרים חשובים". 

"כבר לא צריך להיות האקר מתוחכם", הוא מדגיש, "לכן, האתגר העיקרי הוא תמיד לשמור על עליונות, ולהצליח להביא מערכות הגנה מתוחכמות ורלוונטיות". 

כוח האדם ביחידה, כפי שמעיד סא"ל א', מגיע ממסלולים מובחרים כגון גאמ"א, לה"ב 818, תלפיות, עתודאים ממגוון מקצועות ועוד: "יש צוותים המאתרים בקפידה את המועמדים, ותפקידם להבטיח התאמה לא רק בפן המקצועי, אלא גם באישיותי. ההגנה בסייבר זו משימה מאוד מורכבת, וכדי להחזיק בעליונות הזו נדרשת התמקצעות בתחומי עיסוק שונים כגון: תוכנה, חומרה, תכנון צ'יפים, מתמטיקה ודאטה סיינס. אנחנו מעמיקים עם כל חייל וחיילת בתחום מקצועי מסוים, ומתקבלת קבוצה שכל אחד בה חזק במקצוע אחר - בזכות השילוב, פתרונות ההגנה הם מאוד חזקים ויצירתיים".

תופתעו אולי לשמוע שבחלק מהמסלולים מאתרים את המשרתים עוד מהתיכון. הם אומנם חסרי הכשרה מקצועית קודמת, אך בעלי יכולות למידה מאוד גבוהות: "אנחנו מזהים את הפוטנציאל, ואת הידע אנחנו מקנים להם בתהליך ההכשרה הארוך". 

כדי להבין יותר, החלטתי לדבר עם חייל ביחידה, רב"ט ע', ושאלתי ישר את השאלה המתבקשת: איך הופכים מתלמיד במגמת צרפתית ללוחם ברשת? 

"לא יצא לי ללמוד מחשבים ותכנות לפני שהגעתי, וגם לא חשבתי על התחום", הוא מודה ומספר מה הדבר שכל כך מושך אותו ביחידה וגורם לו להגיע כל בוקר עם חיוך: "אני נהנה מהמשימה. ביחידה מפתחים, חוקרים ופועלים כל הזמן כדי להגן על המידע הסודי ביותר של המדינה. היא המקום היחיד שמתעסק בצופן, ואני כבר מרגיש את יכולת ההשפעה שלי, על אף הזמן הקצר שאני בתפקיד".

סדר היום, מתאר לי רב"ט ע', תלוי בהרבה משתנים, ואף פעם לא בדיוק קבוע מראש: "עכשיו אני בתקופה לחוצה - יש משימות מבצעיות שאני עובד עליהן, פגישות ודיונים על הפרויקט עליו אני אחראי. יום אחד יכול להיות מאוד 'רגוע', ואחר יכול להתהפך לגמרי. פיתוח של מערכות צופן דורש מאיתנו גמישות מחשבתית ויכולת ביצוע שלא נופלת בסטנדרטים שלה מכל חברת הייטק אזרחית או יחידה מבצעית".

"הפכתי לאדם שונה מאותו היום בו דרכתי ביחידה הזו", הוא משתף, "אני חושב שאחד הדברים הכי חשובים שעד כה רכשתי כאן זו היכולת להתמודד עם נושאים חדשים שלא הכרתי. אני מרגיש שהתפתחתי מאוד, ואני שמח לעבוד לצד קבוצת האנשים המדהימה שיש במצו״ב״.

ולמרות שאולי נדמה לכם שהבנתם בשלב הזה כבר את מהות היחידה - חשפנו פה רק קמצוץ מעבודתם המסווגת. "הקיום שלנו מוכר בצורה פומבית מזה כעשור או שניים", מגלה לי סא"ל א', "עצם העיסוק של מצו"ב בדברים מאוד רגישים, הפך אותה ליחידה שהיא קצת 'בצללים'. אנחנו מנועים מלדבר בצורה מפורטת מדי על העבודה שלנו, כי אנחנו הרי עוסקים בליבת הסוד של מדינת ישראל".

בדיוק בגלל זה, כשאני שואלת אותו על מטרות לעתיד, הוא משיב: "יש לנו יעדים - שאני לא יכול לחשוף. למרות זאת אגיד שיש תוכניות גדולות בצה"ל, וקרבות בסייבר שאנו מנהלים ברמה היומית, ואנחנו צריכים לתת את מענה ההגנה הטוב ביותר. בינתיים, אנחנו כל הזמן דורשים מאנשינו ללמוד, להיות סקרנים, ולערער על הנחות יסוד, כדי להיות כמה שיותר מוכנים". 

"השירות פה הוא מאוד ייחודי - גם לטוראי וגם לסא"ל יש השפעה גדולה ורוחבית על ביטחון המדינה. אנשים שיוצאים מפה משתלבים בתפקידי מפתח בעולם הסייבר וההייטק, סטארטאפים וחברות גדולות", הוא מתגאה רגע לפני שאנחנו נפרדים, "כל דבר שנע ביבשה, טס באוויר ושט בים, עובר דרכנו. העולם הזה מאוד משתנה ומתפתח מאוד מהר - ואנחנו חייבים להיות תמיד ראשונים בכל מקום".