מה קורה כשכל מובילי הטרנספורמציה הדיגיטלית בצה"ל עולים לזום אחד?

השגנו לכם כרטיסים בשורה ראשונה לכנס בו המוחות המתקדמים ביותר בצה"ל שיתפו את הרעיונות שלהם, על מנת לייצר "שפה משותפת" בין הטנק, מסוק הקרב, והלוחם הרגלי. כל הפרטים על הכנס שמקדם אותנו לעתיד שחוצה את דפי הנייר והמסמכים - וקופץ ישר למערכות המתוחכמות ביותר

26.10.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

ביום רביעי האחרון התכנסו נציגים מ"מנהלת הטרנפורמציה הדיגיטלית" ובכירים מכלל הזרועות והאגפים על מנת לדון בשאלה החשובה: איך מובילים התנהלות דיגיטלית אחודה בכל הגופים בצה"ל, שמאפשרת אפקטיביות מבצעית בצורה המיטבית, ופותחת מקום לשיתופי פעולה. 

"המנהלת הוקמה ב-2019, כחלק מהתוכנית הרב שנתית של הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי, על מנת לאפשר הסתכלות מטכ"לית על עולם הדיגיטל", פותח אל"ם אלי בירנבאום, ראש מחלקת ארכיטקטורה במנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית ואחד ממארגני הכנס, "בצה"ל מבינים שהדרך לחבר את המערכות של כל הזרועות אחת לשנייה, היא באמצעות ייצור ארכיטקטורה המבוססת על שפה משותפת".

"המטרה היא", הוא מדגים, "שמ"פ בלחימה יוכל לסמן למטוס קרב את הבניין ממנו יורים עליו, והשפה תהיה אותה השפה. כך המערכת של המ"פ וזו של הטייס יבינו אחת את השנייה - והתקשורת תהיה שוטפת". 

טרנספורמציה דיגיטלית היא מונח עולמי שהתפתח בעשור האחרון, ועוסק באופן בו ארגון מנצל נכסים דיגיטליים. "קחי למשל את אפליקציית 'גט טקסי'", מאיר אל"ם בירנבאום את עיניי לתופעה, "הם יצרו ממש סיפור עסקי חדש. הם הבינו שיש הרבה מאוד צרכנים והרבה מאוד מוניות - ובסך הכול חיברו בין שני הצדדים". 

"אנחנו רוצים להשתמש בדיגיטל כדי לשנות את הפעולה המבצעית של צה"ל ולייעל אותה", הוא מצהיר, ובהתאם עובר לדבר על הכנס: "הוא היה מיועד לגופי בניין כוח וגופים טכנולוגיים בכירים בכל הצבא, כשהמטרה הייתה להציג את היכולות הדיגיטליות המתפתחות בכלל צה"ל ובמערכת הביטחון".

את הכנס פתח ראש אגף התקשוב וההגנה בסב"ר, אלוף ליאור כרמלי, בסקירה אסטרטגית שעסקה בהתפתחות האויב בדיגיטל. לאחר מכן, התקיימה הרצאה של פרופסור לטרנספורמציה דיגיטלית, ישע סיון, בנושא המהפכה הדיגיטלית בעולם, והשאלה איך נכון לייצר חדשנות בתוך ארגון כמו צה"ל.

לאחר מכן, הציגו קצינים מכל האגפים והזרועות פרויקט אישי ייחודי: "הם דיברו על תוכניות מבצעיות פורצות דרך על ידי שימוש בדיגיטל, כלומר שמנצלות את היכולות הדיגיטליות על מנת להביא ערך חדש".

בחלק השני הוצגו פרויקטים טרנספורמטיביים, כלומר מיזמים דיגיטליים התורמים יכולות וערכים מבצעיים למרחב הצה"לי.

"זה ממש היה אירוע גדול", מציין בשביעות רצון אל"ם בירנבאום, "קצינים מכל הצבא נכחו בו, וזה הכנס הראשון שלנו שמטרתו לעשות חפיפה כה רחבה ליכולות צה"ל. רציתי שכל מי שישב כאן ייחשף למיזמים הדיגיטליים הגדולים שקורים בשאר הצבא וליכולות פורצות הדרך שהעולם הזה מאפשר, ובעיקר להוציא אותם מאזור הנוחות שלהם". 

"הקורונה הפכה את הכנס הדיגיטלי - לדיגיטלי", הוא צוחק, "בחדר יושב מרצה, מדבר אל עוד 4 אנשים שיושבים איתו בחדר, ולעוד מפקדים בכירים רבים שיושבים בעשרות חדרי דיונים ברחבי צה"ל, ומקשיבים דרך ה-VC. זה אומנם אתגר, אבל זה לא הפריע לתקינות ולחשיבות הכנס".  

אחרי שיחה מלאה במילים גדולות של אנשי סייבר, אל"ם בירנבאום דואג לשתף שמבחינתו, "דיגיטל" בכלל מתחיל בדברים הקטנים: "זה שילוב של נוחות למשרת ומבצעיות. אנחנו מסתכלים על כלל התהליכים הטרנספורמטיביים שיש בצה"ל - מאפליקציית דו"ח 1 ועד המערכות בטנק, מהאפסנאות ועד הטיל". 

"צה"ל מצמצם את הפער מול שאר העולם בתחום הדיגיטל", אומר אל"ם בירנבאום, "והכנס הזה הוכיח שאנחנו בשלים לדבר על איפה מייצרים תהליכים מבצעיים חדשים באמצעות הכלי הזה - היעד שלנו הוא לייצר קטלניות רחבה יותר בצבא. האנשים שלנו קיבלו כאן השראה אחד מהשני והיתרון הזה יבוא לידי ביטוי בזמן אמת".