"היוטיוב הצה"לי" יוצא מגבולות החמ"ל

דרך כל מסך ובנגישות מקסימלית - מערכת "חוזי", שנכנסה לשימוש באופן רשמי בכל צה״ל ממש בתחילת החודש, מאפשרת למפקדים לצפות בתכני וידיאו מבצעיים בזמן אמת, מהסנסורים והמצלמות במרחב. שמענו על המבצוע של הפלטפורמה המחודשת, שמעכשיו פועלת גם דרך האינטרנט המבצעי, וזמינה לשימוש בכל רגע נתון - גם בנייד. כל הפרטים

16.12.20
עינב גרינברג כהן, אתר צה"ל

לפני שבועיים ובאופן רשמי, הופעלה לראשונה בכלל הצבא מערכת "חוזי", שמרכזת את כלל הנתונים הוויזואליים בצה"ל בזמן אמת, ומנגישה אותם למפקדים ישירות לכף היד.

הפלטפורמה מאפשרת צפייה בתכנים ובווידיאו, ואף הרצה שלהם לאחור. כל זאת נעשה על ידי ויזואליה ותצלומים שמגיעים אליה דרך הסנסורים הרבים שפזורים מצפון ועד דרום: ביבשה - באמצעות התצפיות והמצלמות בגבולות, ובשמיים - באמצעות כלים אוויריים.

״עד היום״, פותח סא"ל מ', רע"ן חוזי במחלקת מעוף שפיתחה את המערכת, ״החוזי בצה"ל התלבש על תשתית ייעודית, והיה ניתן לפתיחה רק בעמדות בחמ"לים מסוימים. כעת, הגרסה החדשה מנגישה את כל הוויזואליה באינטרנט המבצעי, כך שלכל הגורמים המבצעיים הרלוונטיים יש הרשאת צפייה בכל זמן ומכל מקום״.

בניגוד לקודמתה, הנתונים במערכת החדשה זמינים גם במובייל: "מפקד יכול לראות את כל מה שקורה בגזרתו בזמן אמת, והוא אפילו לא צריך לרדת לחמ"ל בשביל זה - הוא פשוט יכול להשתמש במכשיר הנייד המבצעי".

העבודה על ה"חוזי" החלה במחלקת "מעוף" לפני כשלוש שנים, וביוני האחרון החל המבצוע שלה בכלל המכשירים המבצעיים בצה"ל, שהסתיים בתרגיל החטיבתי של לוטם, "שרשרת הברזל". במהלכו אף הוסיפו לפלטפורמה עוד שכבות הגנה, והגבירו את השרידות שלה לעומסים כבדים.

מלבד העובדה שהמערכת זמינה מכל מקום ושהיא נוחה לשימוש, הרע״ן מציין יתרונות נוספים - היא משותפת למטכ״ל, לפיקודים, לזרועות ולכוחות הפרוסים, דבר התורם למימוש הרב-זרועיות ולחיבור המבצעי בין כלל הגופים. 

״מבחינת הקונספט, זה קצת כמו יוטיוב צה״לי - כל הווידיאו מרוכז במקום אחד, אינטואיטיבי ומהיר. וכמובן שהכול מתבסס על פיתוח פנימי, ללא עזרה של גוף חיצוני״, מתגאה סא״ל מ', ״מדובר במאמץ משותף של אנשים מלוטם וממז״י".

"בשורה התחתונה, המערכת הזו משפרת את האפקטיביות המבצעית - בשדה הקרב המודרני, החוזי הוא חלק בלתי נפרד מהתהליך המבצעי, והוא אפילו תנאי לקיומה״, מסכם רע"ן חוזי במחלקת מעוף, ומבקש לציין לטובה את העוסקים במלאכה המורכבת: ״המערכת הזו קמה בזכות חיילים, קצינים וע"צים מלאי מוטיבציה, שפיתחו פלטפורמה פורצת דרך בתחומה. הם מתחרים פה בענקיות הטכנולוגיה באזרחות ומביאים יתרון גדול לחזית״.