כך הוכפל מספר החיילות בתחום המחשוב והסייבר בצה"ל

בשנים האחרונות חלה עלייה מרשימה במספר המשרתות בתחומי המחשוב והסייבר בצה״ל. כדי להבין את התהליך מאחורי הנתונים, דיברנו עם מפקדת בית הספר למקצועות המחשב באגף התקשוב. על הדרך, קיבלנו הצצה לקורס 'דבאופס' היוקרתי (לשעבר נתמ״ם) ממפתחת ביחידת מצו"ב: ״מטורף שהצבא יודע להפעיל כלים ואוטומציות שיצאו לאוויר רק לפני חודש"

20.12.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה״ל

את דרכה בצבא, התחילה סא"ל לירון גרשון, מפקדת בית הספר למקצועות המחשב (בסמ"ח) לפני 24 שנים, אבל היא לא שוכחת את ימיה כחיילת בקורס התכנות הראשון שהיה על גבי ה-windows. "זו הייתה חוויה מיוחדת״, היא נזכרת, ״מצד אחד מרגיש כאילו זה היה אתמול, ומצד שני הכול התפתח. הקורסים והטכנולוגיות מאוד השתדרגו״.

מאז הרבה השתנה - היום כבר מובילה סא"ל גרשון בבית הספר 8 קורסים מתקדמים: תכנות, מגן בסייבר, דבאופס, בודק תוכנה, מפתחת לומדה, אנליסט מידע מבצעי, מנהל DC ומיישם ERP.

היא אחראית על ההכשרה של חיילים וחיילות רבים שמשרתים אחר כך ביחידות באגף התקשוב, אמ"ן, חיל האוויר, זרוע הים, זרוע היבשה והפיקודים. חלק מהם מגיעים ללא רקע קודם. "כשהייתי בת 7 ההורים קנו לי מחשב, ואנשים מכל השכונה היו באים עד אליי כדי לשחק בו״, היא מספרת, ״היום, רוב הילדים נחשפים למקצוע כבר בגיל צעיר - אבל זה ממש לא קריטריון קבלה, כי במיונים אנחנו בוחנים את יכולת החשיבה. קורה שדווקא אלה שלא באו עם ידע קודם, היו החניכים המצטיינים של הקורס״. 

"הרבה פעמים שואלים אותי - 'איזו שפת תכנות מלמדים בבית הספר? ואני עונה שזה בכלל לא משנה, כי מה שחשוב לי זה שנלמד תפיסות פיתוח", מדגישה סא"ל גרשון, "אנחנו מטפחים את היכולת ללמוד לבד ולהיות עצמאיים. כך, כשהחיילים והחיילות מגיעים ליחידות, הם יודעים להתמודד עם כל אתגר".

כמובן שבקורסים השונים לומדות גם לא מעט חיילות - אבל זה לא תמיד היה מובן מאליו: "כשאני הייתי חניכה בבסמ"ח, היו 80 חיילים ו-10 חיילות. היום זה כבר חצי חצי, והיה כבר קורס אחד של מגן סייבר שסיימו אותו יותר בנות מבנים".

כך למשל, מספר המשתתפות הממוצע במחזורי הגיוס לקורס מגן בסייבר בשנת 2017 עמד על 24, ב-2018 על 33, בשנת 2019 הוא עלה ל-47 והשנה כבר הגיע ל-54 חיילות. 

"אני מסתכלת על השירות שלי לאורכו, והמגדר אף פעם לא היה ביג דיל", אומרת מפקדת בסמ"ח ומתייחסת לאופי הקורסים: "גם אלו שנבחרים ונבחרות לכאן, בפינצטה יש לומר, נדרשים לעמוד בדיוק באותו הרף. אין הקלות לאף אחד ואחת. אנחנו נלחמים במשפטים כמו 'עזבי, לכי תעשי תפקיד אחר', ומסבירים גם להורי החניכות כמה חשוב לתמוך בהן ולדרבן אותן".

כחלק מתהליך העידוד של בנות נוספות להתמחות במקצועות המחשב והטכנולוגיה, נפתחה השנה בבסמ"ח מכינה בשם ״Techwomen״, שמתקיימת כחודש לפני שהקורסים נפתחים. 

"מתוך 40 שהגיעו למכינה והיו משובצות לאשכול ב', חלקן עם רקע וחלקן בלי - הצלחנו להקפיץ 36 לאשכול א', שאלו מקצועות מתקדמים יותר", מתרגשת סא"ל גרשון, "זה מדהים - זו הוכחה שביום המיון עצמו חלק מהבנות עלולות אולי להיות לחוצות מהמעמד, אבל בפועל, הן תותחיות". 

"אני לא מתנצלת לרגע", היא מציינת, "אני חושבת שאנחנו מסוגלות וחזקות, ופשוט לפעמים לומדות טוב יותר בסביבה מסוימת. זו הסיבה שבקורסים, למשל, יש אפשרות ללמוד בקבוצות - גילינו שהחיילות ממש פורחות בדרך הזו. המכינה לגמרי נותנת הזדמנות נוספת לאותן בחורות ופותחת עבורן את הצוהר לעולם הטכנולוגיה. אנחנו נמשיך לקיים אותה גם בשנה הבאה".

"במבט קדימה, השאיפה שלי היא שמספר המשתתפות ימשיך לגדול בכל הקורסים. כל בחורה בעלת חשיבה לוגית טובה, כל בחורה שרוצה לעשות שירות משמעותי בצה״ל - מסוגלת", מסכמת סא"ל גרשון, "כל מה שצריך זה להיות בטוחה ביכולות שלך, לא לוותר ולא לעשות לעצמך שום הנחות".  

גם רב"ט נ', שסיימה קורס דבאופס בבסמ"ח ושובצה ביחידת מצו"ב, מאמינה בגישה הזו: "אם פעם תחום המחשבים היה שייך לגברים, היום הוא יותר שוויוני. בצוות שלי אנחנו מתחלקים שווה בשווה. אין פה יתרון להיות גבר או אישה - היתרון היחיד הוא מוח חד. מי שרוצה תפקיד בקידמת הטכנולוגיה - לא צריך לתת למגדר להשפיע". 

במסגרת תפקידה כמפתחת דבאופס, היא אחראית ליישם כלים מסוימים על המערכות ביחידה שלה, ולייעל בעזרתם את הסביבות השונות. מה הכוונה בסביבות? כל סביבה רשתית, רשת או מערכת. "אנחנו למעשה מפתחים מהלכים ואוטומציות, כך שהמערכת תדע לטפל בעצמה ולפעול באופן אוטומטי, 24/7", מסבירה רבט נ'.

כמו באזרחות, גם בצה״ל זה תחום חדש לחלוטין, שמתפתח כל הזמן. הוא הפך מנתמ״ם - קורס שמוגדר כניהול תשתיות IT - לדבאופס, שמחדש את הנישה ומתאים אותה לטכנולוגיות החדישות. ״המקצוע הזה מושתת על תורה שלמה, שלפיה לוקחים משהו מאפס - כמו אפליקציה, מוצר או מערכת, מתכננים ומממשים אותו, אבל גם מנטרים את הפעילות שלו - ככה שלא רק יוצרים דבר חדש, אלא ממשיכים לבדוק אותו ועוקבים אחרי ההתפתחות שלו".

"הרעיון בזה", ממשיכה רב"ט נ', "הוא להיות ראשונים בהכול - בין אם להוציא ראשונים מוצר מסוים לשוק, ובין אם להפעיל מערכת מבצעית לפני האויב. אפשר למצוא את השיטה הזו גם בקורסים אחרים, אבל בקורס 
דבאופס אנחנו לומדים את הכלים והמיומנויות הכי מתקדמות שיש".

התפקיד הזה חשוב מאוד כי צריך מישהו שיביא את המחשב הפשוט, למצב שמופעלת עליו מערכת. "יש לא מעט שיתוף פעולה, במסגרתו אנחנו לוקחים מערכת חיצונית קיימת, והופכים אותה נגישה להפעלה של פלטפורמות צה״ליות", היא מתארת.

"מטורף שהצבא יודע להפעיל כלים ואוטומציות שיצאו לאוויר רק לפני חודש", מודה רב״ט נ׳, "אומנם התפקיד מאתגר, כי באמת צריך להתמקצע בהרבה מאוד תחומים, אבל זה בדיוק מה שהופך אותו לכל כך משמעותי בעולם הטכנולוגי. בבסמ"ח מקבלים ניסיון שאי אפשר לקבל בשום מקום אחר - רק תעודת הסיום של קורס הדבאופס שווה מאוד בעולם האזרחי״. 

כמי שהייתה בנעליים שלהם לא לפני זמן רב, היא לא שוכחת לתת טיפ למלש״בים שרוצים להגיע לתפקיד: "קודם כל, תחקרו. אני לא ידעתי מה זה בהתחלה, ורק אחרי שקראתי, הבנתי לאיזה עולם מדהים אני נכנסת. כמובן שחשוב לוודא שמתחברים אליו".

"במקומות מסוימים, העולם הזה אולי עדיין נחשב יותר גברי - אבל בסופו של דבר, אין שום הצדקה לכך", אומרת רב"ט נ' בביטחון מעורר השראה, "העובדה שאת הקורס שלי סיימו מספר שווה של בנים ובנות, מראה שהרצון והיכולות - הם שיקדמו אותך בתחום הזה. לא צריך לתת לשום דבר שאת רואה או שומעת סביבך להשפיע עלייך - אם את באמת מתאימה, ימצאו אותך, ורק תאמיני בעצמך".