הכירו את צה"ל כמו שלא פגשתם מעולם

אז ההכנות לפסח בעיצומן, ואולי הספקתם כבר לסדר את הארון, אבל מה לגבי המשימות הצבאיות שלכם? עם 'קליק', סביבת העבודה שפיתחו חיילי ממר"ם, תוכלו לנהל שיח ארגוני ופרויקטים מכל מקום ובכל זמן. תמצאו כאן גם צ'אטים, תכני איסוף מידע ויכולות ששימשו אפילו את מפקד היחידה באחת משיחות הווידאו הגדולות בתולדות צה"ל. כל הפרטים

02.04.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

בתקופה שכזו, ובמיוחד מאז התפרצות מגפת הקורונה, לא מעט פרויקטים בצה"ל עוברים למתכונת עבודה מרוחקת ולוח זמנים שמאפשר גמישות רבה יותר. "ראינו תנופה גדולה בעולם של ההטמעה הדיגיטלית, ושמנו לנו למטרה להבין איך גם אנחנו משתלבים במרחב הזה באמצעות פלטפורמת 'קליק' שפיתחנו בחודשים האחרונים", פותח ראש מרחב תומכ"ל ביחידת ממר"ם, רס"ן מ'. 

הכירו את סביבת העבודה הצה"לית בסיווג בלמ"ס בענן הציבורי, המאפשרת עבודה דיגיטלית מתקדמת לכלל משרתי צה"ל בכל היחידות, ומבוססת על יישומים הקיימים בשוק האזרחי. "התחלנו להקים את הפלטפורמה לפני כחצי שנה, וככל שעבר הזמן, שידרגנו אותה", מספר רס"ן מ'.

היום מציעה 'קליק' יכולות רבות, כמו צ'אט, שיחות וידאו, תיבת דוא"ל, אפשרות לשיתוף מידע, שיפור תהליכי עבודה, ועוד. הסביבה מוטמעת בקרב אלפי משתמשים בצה"ל וביניהם אנשי פיקוד העורף, המכללות הצבאיות, אגף התכנון, ואחרים.  

לדברי רס"ן מ', סביבת העבודה הזו מתמקדת בעיקר בתקשורת פנים ארגונית, שהופכת לפשוטה וזמינה מכל מקום, בתנאי שהיא בסיווג בלמ"סי בלבד. כלומר, ניתן לדבר עם כל אחד, גם מחוץ למשרד: "כל משתמש יכול להרכיב צוות עבודה של חיילים ומפקדים רלוונטיים, להכין תוכן ומסמכים, לעבוד ביחד ולרכז את כל התוצרים הקשורים לקבוצה - והכול במקום אחד".

כלים נוספים שהפלטפורמה מציעה, ויכולים להפוך את חווית ארגון המידע בצה"ל לקלה יותר, הם הכנת טפסים המאפשרים איסוף מידע, בסיס להכנת שאלונים וסקרים, ואף יצירת קשר עם אנשים חיצוניים לארגון. "למעשה, שיפרנו את תהליכי העבודה בתוך היחידה - מה שהיה קורה באופן ידני, היום מתרחש במרחב הדיגיטלי", מציין רס"ן מ' בהתרגשות.

פלטפורמת קליק הגיעה לשיאה בשבוע שעבר (יום ד'), כאשר מפקד ממר"ם קיים שיחת ועידה עם כל היחידה, דרך צ'אט הווידאו של התוכנה. "דיברנו על התפשטות הקורונה וההשלכות הנוגעות אלינו בלייב וירטואלי, מאחר ולא יכולנו להתכנס בחדר אחד" מתאר רס"ן מ' ומדגיש: "זו הייתה שיחת מפקד לכל דבר ועניין, ונכחו בה יותר מ-300 משתמשים ייחודיים".

"כולם היו מרותקים למסך בכיליון עיניים ואפילו שאלו שאלות בלייב", ממשיך רס"ן מ', "היה מרגש לראות חבר'ה מהיחידה שהתחברו לווידיאו מהבית, עם הילדים שלהם על הברכיים. עד לא מזמן, לא היה אפשר לחלום על דבר כזה - קליק פתח דלתות שלא היו קיימות קודם לכן".

רס"ן מ' מודה כי התגובות מדברות בעד עצמן: "קיבלנו פידבקים מדהימים. תוך כדי שיחת הלייב, הגיעו אליי עשרות הודעות ממשרתים ביחידה שנדהמו. גם המפקד וגם החיילים שלקחו בזה חלק מאוד התלהבו". בזכות הניסיון המוצלח הבינו המשרתים את הרווח ומה עוד אפשר להשיג דרך תהליכים דומים: "זה עודד אותם להמשיך להשתמש ב'קליק'". 

"לא סתם בחרנו בשם 'קליק' - כל השירותים שהמשתמש זקוק להם, נגישים ונמצאים במרחק קליק אחד בלבד", מספר ראש מרחב התומכ"ל. "הסביבה מספקת למשתמשים את היכולת לעבוד ביחד, ולהיות יצירתיים ויעילים. היא מאפשרת זמינות מכל מקום, מכל מכשיר, ולא רק מהמשרד".

אחד הכלים מבין הרבים שהפלטפורמה מציעה הוא היכולת של "קרא וחתום", דרכה מפקדים או גורמים מנהלתיים יכולים להפיץ תוכן מסוים, ולוודא שהוא עבר דרך אחרון החיילים. "יש אינספור יכולות, החל מניהול משימות, דרך ארגון תכני וידיאו במעין מקבילה ליו-טיוב ארגוני, עריכה משותפת של תכנים בו זמנית, וכו'", הוא מוסיף.

מי שהיה אחראי על הקמת 'קליק' היה צוות חיילים, שעבד לילות כימים על מנת שתצא לאור. "מן הסתם היה שיתוף פעולה עם התעשייה האזרחית, כי אנחנו מתבססים על פלטפורמות אזרחיות. אך למעשה, הכול התחיל כסטארטאפ קטן, והיום אנחנו ממש צוות שנמצא בתהליכי גדילה", חושף בחיוך רס"ן מ'.

"נכון שזו סביבה בלמ"סית בעלת מאפיינים יחודיים, אבל ברור שאנחנו דואגים לאבטח אותה, בין היתר באמצעות דרישה להזדהות חזקה", מדגיש רס"ן מ' . "זו הדרך שלנו, יחידת ממר"ם, להתחיל להניע את הגלגלים של השינוי הדיגיטלי. יש בצה"ל שיח בלמ"סי רב, והבנו שאפשר להנגיש אותו אחרת".

הפלטפורמה נמצאת כרגע בשימוש של יחידות רבות, כמו ממד״ה, פקע״ר, הפרקליטות ועוד. על מנת לקחת בה חלק, יחידת ממר״ם מזמינה אתכם לפנות לנציגי התקשוב ביחידות ולשמוע פרטים נוספים.

"אין ספק שהתפשטות הקורונה הובילה לעלייה של מאות אחוזים במדדי השימוש, בגלל הצורך לעבוד מהבית, ואנחנו גאים שמצאנו את הדרך להשתלב גם במערכה הזאת", משתף רס"ן מ' ומסכם: "אנחנו מקווים שימשיכו להצטרף אלינו משרתים נוספים, זה ללא ספק מה שמעודד אותנו להמשיך להשתכלל בכל פעם".