עשינו Restart עם קשר"ר בריאיון מיוחד

אגף התקשוב וההגנה בסייבר מציין 18 שנים להיווסדו, אי שם ב-2003. חזרנו בזמן עם קצין הקשר והתקשוב הראשי, תא"ל יריב ניר, ושמענו על תרומת האגף לקצה המבצעי ועל ההשתנות הדרמטית במרחב הקיברנטי

03.03.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

קשה אולי להאמין, אבל עד לפני כ-20 שנה, בחלק מהמשרדים בצה"ל לא הייתם מוצאים בכלל מחשבים צבאיים. מה שנראה כיום מובן מאליו, רק החל לצמוח ולהתפשט בצורה משמעותית בשנות ה-2000. 

אגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר) הוקם בעקבות פריצת המחשבים והמייל הצבאי לחיינו לפני 18 שנה, ב-03.03.2003 - תאריך עגול במיוחד. "בצה"ל הבינו אז שעולם הדיגיטל והקישוריות נכנס לחיינו יותר ויותר", פותח קצין הקשר והתקשוב הראשי, תא"ל יריב ניר, "הצורך להעביר מידע מבצעי וניהולי בין גופים בצבא, דרש גוף במטה הכללי שינהל את התהליך".

"אחרי מלחמת לבנון השנייה, אגף התקשוב קיבל משמעות מאוד גדולה״, מספר קשר״ר, ״אחד הלקחים המרכזיים היה שהצטבר מידע רב במפקדות, שלא הגיע לכוחות הלוחמים בקצה".

כיום תמונת המסך שונה לחלוטין, ובכל צה"ל קיימת הכרה עמוקה בחשיבות ובחיוניות האגף. "בין אם הקוקפיט של המטוס בהפצצה, גשר פיקוד בספינת טילים, או הלוחם בקצה עם כלל היכולות שלו - המרחב הקיברנטי הוא מרחב לחימה, שנדרש להתייחס אליו אחרת", מכריז קשר"ר.  

מאז הקמת האגף ובשנתיים האחרונות בפרט, חלו שינויים משמעותיים בגוף, והכשרת אנשי התקשוב והמפקדים הלוחמים מותאמת לעולם הדיגיטלי שלא מפסיק להתפתח.  כדי לעשות זאת, היו צריכים לזהות ולהבין מהם האיומים וההזדמנויות שאותם תהליכי דיגיטציה מזמנים: "האויב רוצה לפגוע ביכולות שלנו במרחב הקיברנטי. התפיסה הטובה של הדרג הפיקודי לעולם הזה, מאפשרת קטלניות מאוד משמעותית. עם זאת, הם חייבים להכיר לעומק את הסיכונים שבו".

הכלים של אגף התקשוב וההגנה בסייבר הם אלו שמאפשרים למפקדים לקבל החלטות מושכלות, גם בקרב. מדובר במפעלי מידע אוטונומיים, המאפשרים ללוחמים ולמפקדים לקבל ידע התורם אף לשיפור הביטחון השוטף - כמו סימון של שטחים בהם מתקיימים אירועים פח"עיים, זיהוי חכם של מבוקשים או שימוש במערכת הצי"ד 750.

"המפקדים בכל הדרגות מבינים שהמרחב הספקטרלי הפך להיות מורכב", משוכנע תא"ל ניר, "הם אומנם יכולים לממש בו אמל"ח, אמצעי איסוף ורחפנים, אך מצד שני הוא מרחב מאוים - ואנחנו מכשירים את המפקדים ואת מגני הסייבר כדי להמשיך ולשמר בו חופש פעולה מבצעי, ומפתחים יכולות שונות על מנת להתמודד עם האיומים". 

״אנחנו מכינים את עצמנו לכל תרחיש, ומשכללים את יכולות ההגנה והתקיפה שלנו - חד משמעית״, הוא מצהיר, ״אנחנו ממש לא מחכים שהאויבים יאתגרו אותנו - אלא מאתגרים מצוין את עצמנו כל הזמן, דרך מתקפות סייבר יזומות". 

"אחרי 18 שנה, אני יכול להגיד שהאתגר הגדול הוא לממש את רציפות המידע - מהמפקדות ועד הקצה הטקטי. שטף המידע שמגיע גם עד רמת המ"מ, הוא מצד אחד בשורה משמעותית לכוחות המבצעיים, אך מצד שני אתגר גדול לאנשי התקשוב - גם בעולמות התשתיות וגם בעולם הסייבר, והם פועלים כדי לאפשר אותו".

בשנה האחרונה, כפי שמעיד תא״ל ניר, צועדים בצה"ל יותר לעבר עולמות הענן ותשתיות דיגיטליות משותפות, שפותחות דלת לשדה קרב משולב לכלל הזרועות - בעולמות האש, הפיקוד והשליטה. ״מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית מאפשרת את זה  - לא עוד רשת נפרדת לחה"א, אמ״ן וזרוע היבשה, אלא תשתיות משותפות שמדברות בשפה משותפת״, מדגיש קשר״ר.

לדבריו, חלק מהעבודה בא לידי ביטוי ביישור קו עם הטכנולוגיות הקיימות באזרחות: "כמו שיש את אפליקציית וויז שלוקחת אותך מהבית לעבודה, כך יש וויז שיוליך את המפקד בשדה הקרב, ויראה לו מה הדרך הכי מהירה לממש את המשימה שלו אל מול האילוצים - גם של תא השטח וגם של האויב. המערכות שאגף התקשוב וההגנה בסייבר מספק מקצרות משמעותית את משך סגירת המעגלים".

לשאלה מה ירצה לאחל לכבוד יום ההולדת ה-18 של האגף, יש לו תשובה ברורה: ״שנשכיל להשתנות בצורה מאוד מהירה, ונביא יכולות משמעותית לקצה המבצעי. אני שמח על הזכות, אחרי 18 שנה, לשרת בצבא כזה עוצמתי ומפואר, עם האנשים הכי טובים והכי מסורים במדינה, שעושים לילות כימים כדי לממש את תפיסת הניצחון ואת ערך השירות בצה"ל. בכל בוקר, אני מרגיש שאני עושה משהו שהוא הרבה יותר גדול ממני. משהו שהוא כל כך משמעותי לביטחון של המדינה הזו - שאמון על ביטחונה ושגשוגה כבר 73 שנים״.