קיבלנו את קוד הכניסה לבית הספר המסווג ביותר בצה"ל

אם בעבר פיצחנו את הצופן של יחידת מצו"ב, היום יצאנו לפענח את סוד ההכשרה שלה - איך לוקחים נערים ונערות שזה עתה סיימו תיכון, והופכים אותם למגנים הבאים של צה"ל? אולי לא תמצאו שם מורים רובוטים, אבל עם סגל ברמה גבוהה ומשמעת עצמית חזקה - יושבים מיטב המוחות בחלל אחד, לומדים לפתח אמצעי צופן מתקדמים ולסכל תקיפות נגד המערכות הכי מסווגות

21.01.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

את הקורס הקדם צבאי של יחידת מצו"ב המסווגת סיימו בשבוע שעבר 42 יחידי סגולה. אותם חיילים וחיילות, חלקם ללא ידע קודם במחשבים, יהיו אלו שיפתחו את המצפינים ואמצעי ההגנה הבאים של צה"ל - כאלה שישמרו על הסודיות והכשירות המבצעית של המערכות הכי חשובות, וימנעו חדירה של אויבים וגורמים עוינים. 

כשהגעתי לבית הספר - ביקור שדרש אישורים רבים - בדיוק תפסתי את החיילים בהפסקה קצרה בין שתי הרצאות, מתרעננים במשחק פינג-פונג סוער בקומה מינוס אחת. אי אפשר היה לפספס את תחושת ההתרגשות באוויר לרגל סיום הקורס האינטנסיבי, שנמשך כחודשיים וחצי.  

נושאי הליבה אותם לומדים בקורס מגוונים: פיתוח תוכנה מאובטח בשפות שונות, רשתות תקשורת, מערכות הפעלה, קריפטוגרפיה, מתמטיקה ואלקטרוניקה. אבל זה ממש לא הכול. הסגל הפיקודי, המורכב מחמישה מפקדים ושלוש מפקדות, שם דגש עצום על פיתוח אישי של חניכי הקורס, עבודה בתנאי עומס ויכולות למידה עצמית - וגם החיילים מרגישים זאת בעצמם.

א', ע' וש' אומנם התגייסו עם ידע קודם במחשבים וסייבר, אבל הם מעידים בפה אחד שההכשרה לא דומה לשום דבר אחר שנחשפו אליו לפני כן, ושהצליחו לפתח תכונות שבכלל לא ידעו שקיימות אצלם. 

מימין לשמאל: ע׳, ש׳ וא׳

"אני הרבה יותר פתוח לקבל רעיונות של אחרים", מספר ע', חייל במגמת פיתוח, "אני זוכר שהייתה עבודה בה כתבנו קוד בזוגות. צוותי עם חבר לכיתה שלא הסכים איתי על רעיון מסוים, והציע חלופה. הוא נימק את עצמו בצורה משכנעת, אז הבנתי שנכון ללכת איתו במקרה הזה. למדתי מזה שגם אם מאמינים במשהו, צריך לדעת להקשיב לצד השני".

וכמובן שהיו בקורס גם רגעי שיא טכנולוגיים. באחד השבועות, הסגל אירגן 'האקתון' - יום שלם של פיתוח שנמשך עמוק לתוך השעות הקטנות של הלילה, וכל כיתה עבדה על פרויקט שיזמה מאפס. ע' פיתח מכשיר שיושב מחוץ למחשב, ויודע לזהות אם עובר בו מידע רגיש. "זה לא תוצר שלם, אלא גרסת דמה שמדגימה את הרעיון הזה", הוא מחדד וזורק את המונח 'PROOF OF CONCEPT'. "רק ב-5 לפנות בוקר הייתה הצגה של העבודות, והתרגשתי מאוד לראות מה קבוצות אחרות פיתחו".

א' נמצא במגמת הנדסת מערכות צופן - מגמה העוסקת בהנדסת המערכת בכל רמות הפיתוח והמבצוע. "אני ממש זוכר שבאחד הימים הקפיצו אותנו באמצע הלילה, והביאו לנו פחית. כן, כן, פחית", מתרגש א', כאילו עכשיו הסתיים אותו לילה ארוך, "דרשו מאיתנו לאפיין אותה, אז נכנסנו לעומק של ההבנה - מה זו בעצם פחית? גיליתי שזה לא מוצר כל כך פשוט. מפה לשם, מצאנו את עצמנו מנערים פחית באמצע הלילה, מנסים להגדיר אותה לפרטי פרטים - היינו צריכים "למכור" אותה למפקדים, ולהתייחס אליה כאל מוצר לכל דבר". 

"בכל פעם שהסתכלתי אחורה, ראיתי שהשתפרתי בהרבה מובנים", משתף א' בפתיחות, "דבקות במטרה, יסודיות ובעיקר מסוגלות. אלה דברים שקשה לשפר, אבל המפקדים יודעים מה לדרוש מאיתנו, וכחלק מזה, אתה גם לומד למדוד את עצמך. כבר בשבוע השלישי ידעתי להגיד: 'אני פחות טוב בנושא מסוים, ויותר חזק בתחום אחר'".

יסודיות - בסיס שמלווה את הקורס לכל אורכו. כך למשל, בימים הראשונים בביה"ס, קיבלו התלמידים משימת תכנות שלכאורה נראתה פשוטה, והגישו אותה בשאננות תוך 10 דקות - "כתיבת קוד ברמה של תלמיד תיכון בכיתה י"א", תיארו בפניי החיילים את המחשבה שעלתה בראשם כשהוצגה בפניהם ההנחיה. אבל אז הם גילו שזה לא בדיוק המצב - כעבור שעה, בודקים עלומי שם מהיחידה המסווגת צבעו את הקוד של כל אחד ואחת במרקר אדום, והקורסיסטים נדרשו להחזיר אותה בגרסה מתוקנת. 

"היינו בטוחים שסיימנו את המשימה - מפה לשם, רובנו קיבלנו אותה בחזרה בין 20 ל-40 פעמים. עד שהקוד לא היה כתוב ומאובטח ברמה הכי גבוהה - לא איפשרו לנו לעבור הלאה", הם מבהירים. "לאנשים לקח שבועות לסיים את המשימה הכביכול קלה הזו. זה לימד אותנו לאיזו רמת מקצועיות ויסודיות אנחנו צריכים לשאוף - הבנתי שאני צריכה לחשוב על ההיבט האבטחתי של כל שורת קוד שאני כותבת", נזכרת ש', וניכר שהמסר חלחל אליה עמוק.

ש' ממשיכה ואומרת שהלמידה בקורס, בשונה מחוויות למידה אחרות, נמשכת 7/24. "את כל שנייה נמצאת בתוך הרגע", כך היא מגדירה את זה. בתור חיילת במגמת מחקר, היא מסבירה שהאתגר שונה מלפתח או לכתוב קוד - אלא להתחיל מנקודת התחלה בה את לא יודעת כלום, ולראות כמה רחוק את מסוגלת להגיע בזמן מסוים. 

"באחד הימים הכניסו אותנו לכיתה, ו-20 דקות לתוך העבודה המחשבים התחילו להתנהג מוזר", מדגימה ש' בניסיון לפשט לי את הדברים המורכבים שאמרה עכשיו, "המפקדים אמרו לנו שגורמים עוינים השתלטו עליהם, ואנחנו צריכים לנקות אותם מהפוגען. הם איחלו "בהצלחה", יצאו מהכיתה והשאירו אותנו להתמודד עם זה ולפתור את הבעיה - מבלי שאנחנו יודעים עליה כלום", היא ממשיכה, "בעיניי, זה מאוד ייחודי - הבנתי כמה אני מסוגלת לחקור את עולם המחשבים והסייבר".

"אני לוקח איתי המון  מהחודשים האחרונים", מעיד ע', "בתור חיילים במצו"ב ובחטיבת ההגנה, אנחנו צריכים לספק מצפינים ואמצעי אבטחה שידעו לענות על כל היבטי ההגנה האפשריים, ולחשוב על כל תרחיש מראש, כדי שנדע למנוע אותו. זו אחת התקופות הטובות שחוויתי - יותר משקיבלתי ידע בקורס, ניתנו לי כלים שיאפשרו לי להתגבר על כל אתגר".

לחיילים חשוב להבהיר שמצו"ב היא יחידה, באיזשהו מקום, גם מאוד קרבית: "זה מטורף להיות חלק מהמקום הזה, ולתרום בצורה משמעותית לביטחון המדינה. בסופו של דבר, חברים לוחמים משתמשים במערכות שמצו"ב החילו עליהן את ההגנה".

"כן, יש אס"ק", הם צוחקים לקראת סוף השיחה ומסכימים פה אחד: "בסופו של דבר, אפשר ללמוד 12 שעות מול שולחן ומחשב, חצי לעופף ולא להיות בפנים - ואפשר ללמוד באופן שבו למדנו כאן - כאשר כל דקה ביום מהותית, ובכל רגע אתה נמצא בתוך מה שאתה עושה. הקורס היה הרבה מעל לציפיות - מהסגל ועד לתכנים שעברנו. היה מטורף". 

רס"ן א', מפקד הקורס, התחיל את תפקידו ביחידת מצו"ב ב-2014 - אז, המחשבה על קורס שכזה, הייתה עדיין בחיתוליה. הוא עצמו עבר הכשרה עצמאית, ללא תגיות בכותפות וללא סגל מפקדים, ומעיד שהפתיחה של ביה"ס מצו"ב ב-2015 עשתה פלאים ביחידה.

"הקורס מכין את החניכים בצורה הכי טובה לסט התפקידים שהם הולכים לעשות - יש להם השפעה מהותית על ההגנה בסייבר בצה"ל", מצהיר רס"ן א'. "בסוף, אנחנו מחפשים אנשים עם חשיבה יצירתית שיכולים לפתור בעיות קשות בעולם הטכנולוגי. זה עולם מאתגר, שדורש את הטובים ביותר".

אחד הדברים שלסגל מאוד חשוב להנחיל לחיילים בקורס, הוא להבין מה זה להיות מגן - חשיבה של אחד כזה, כך מעיד מפקד הקורס, היא מאוד ייחודית: ״יש לעיתים עמימות סביב התפקיד, מאחר שאי אפשר תמיד לדעת אם יש תוקף בצה"ל, מה הם האזורים בהם הכי כדאי להשקיע בהגנה ומה האיום הכי גדול כרגע. השאלה הכי קשה, היא באיזה שלב סיימתי את ההגנה על מערכת?״

"אני יכול לבצר ולבנות חומות עד מחר, ואני יכול לפתח עוד ועוד מצפינים - אבל האם האמצעי חזק מספיק כדי לעמוד ביכולות של האויבים שלי, גם בעוד 10 שנים?", מעלה המפקד את השאלה ומיד משיב בלי היסוס: "הקורס מחזק את זהות המגן - הבנת האיומים מולם המוצר שלי עומד להתמודד, חשיבה על הפערים שעלולים להיווצר בהגנה ואיך מגשרים עליהם בצורה המקצועית ביותר".

"כל הפידבקים שהם מקבלים מהסגל במהלך הקורס, כל התכנים, ההרצאות והמשימות - נועדו בדיוק כדי להפוך אותם למצוינים", מסכם מפקד ביה"ס של מצו"ב: "אנחנו מגנים על המערכות הכי חשובות במדינת ישראל, והרשתות הכי מסווגות של צה"ל ומערכת הביטחון -  כיפת ברזל, מערכות צי"ד, התמונה האווירית, ועוד רבות שלא ניתן לספר עליהן. החניכים מסיימים את הקורס כשהם מבינים לעומק את ההשפעה של היחידה. הם הולכים להיות הסייבריסטים הבאים של צה״ל ולעמוד ראשונים בקו ההגנה".