תופס קו באיו"ש? מחלקה חדשה תהפוך אותך גם ל"זאב כחול"

זאב כחול, Ztube, והמשואה - אלה רק חלק קטן מהמערכות שלוחמים ומפקדים הולכים להתמקצע בהם בזכות מחלקת ההטמעה החדשה בפיקוד המרכז, שמביאה את הטכנולוגיה - לקצה המבצעי: "ראינו את החשיבות ב'שומר החומות'. הגדודים היו הרבה יותר חזקים בשימוש באמצעי דיגיטל - וזה קריטי"

15.06.21
מערכת אתר צה"ל

"בסוף 2020 בחנו את ייעוד הגדוד, וחשבנו איך להביא ערך מבצעי גבוה יותר, איך אנחנו קמים בבוקר ופוגשים קצה מבצעי", כך נזכר מג"ד התקשוב בפיקוד המרכז, סא"ל אוריאל מלכה, במחשבות שהובילו להקמת מחלקת מחלקת ההטמעה החדשה של אגף התקשוב בפיקוד. "הבנו שאנחנו חסרים בעולם ההטמעה. אנחנו אלופים בפיתוח טכנולוגיה ומערכות, אבל אנחנו לא מקיימים תהליכי הדרכה".

מדובר בקבוצת חיילים, נגדים וקצינים שאחראית על העברת הדרכות בכל הנוגע להפעלת אפליקציות ותוכנות מבצעיות בקרב הלוחמים והמפקדים שתופסים קו בגזרה.  

"יש לנו מצלמות חכמות בעלות יכולות אנליטיות, סנסורים, מערכות תקשוביות מתקדמות, שיכולות אפילו להתריע על רכב חשוד שעלול לבצע פיגוע, והשאיפה הייתה שכל הלוחמים והמפקדים בגזרה ידעו להפעיל את המערכות האלה בצורה הטובה ביותר". 

באמצע פברואר, בתום הכשרה ייעודית להדרכת לוחמים שתופסים קו באיו"ש, הם החלו לפעול. "בנינו מחלקה מ-0", מתגאה סא"ל מלכה, "ויצאנו להטמיע את היכולות התקשוביות בעשרות גדודים - נצח יהודה, 934 של הנח"ל, 605, רם של חטיבת החילוץ. הדרכנו אותם על 'זאב כחול' - אפליקציה מיוחדת שפועלת על הטלפון הצבאי, על ה-Ztube, קשר רדיו והמשואה, ממש מרמת המ"פ עד ללוחם". 

בתקופה האחרונה, מגלה לי המג"ד, הם גם עובדים על גיוס של נגדת נוספת למחלקה, שתסייע בהטמעת תוכנות ואפליקציות בקרב תצפיתניות: "אנחנו נעשיר אותה בערך המוסף בגזרת פיקוד מרכז בעידן הדיגיטלי, ובידע הכי נרחב על הסנסורים והמצלמות החכמות בעולם הגנת הגבולות. הכול כדי למנוע את הפיגוע הבא".

יחידת התקשוב החדשה הגיעה להעביר הדרכות גם בכיתות הכוננות בהתיישבויות, והדריכה את הרבש"צים והקב"טים, ובנוסף גם ביצעה הטמעה בקרב מחלקות מילואים. 

"ראינו את החשיבות ב"שומר החומות" - ההטמעה לפני כן הביאה לפיקוד ערך ענק. הגדודים היו הרבה יותר חזקים בשימוש באמצעי דיגיטל ובתהליכים הטכנולוגיים - וזה קריטי בזמן אמת", מסכם המג"ד, "התגובות מעולות. בשבוע שעבר העברתי שיעור למפקדים של שלושה גדודי מילואים שעלו לתע"ם בפקמ"ז, והם אמרו לי: 'תקשיב טוב, מעולה שנפגשנו'.  והדבר הזה רק הולך ומתעצם".