החידוש שיגרום לכם לחכות מעכשיו פחות זמן במרפאה

המערכת הממוחשבת שדרכה פותחים הרופאים הצבאיים את התיק האישי שלכם, עברה ממש לאחרונה שדרוג משמעותי. היא מקצרת את זמני ההמתנה בביקורים, ומבטיחה למשרתים קבלת טיפול מהיר ויעיל יותר

02.03.21
עינב גרינברג כהן וגל רביבו, מערכת אתר צה"ל

בתום פיילוט ממושך, השיק החודש האחרון רשמית ענף דיגיטל ביחידת שחר, בשיתוף עם מחלקת מערכות מידע בחט"ל וחיל הרפואה, את מערכת התיק האישי הדיגיטלי (CPR) המשמשת את הרופאים שלכם, כך שזמני ההמתנה לטעינת המערכת התקצרו בכ-80%. 

מה שזה אומר בפועל, שאם בעבר הייתם נאלצים להמתין דקה שלמה עד שרופא או רופאת היחידה יכלו להתחיל להעניק לכם מענה רפואי - כעת, תוך שלוש שניות כבר תדקלמו את סיבת הביקור, ותוכלו לקבל את הטיפול.  

ה-CPR פותחה ב-2000 ועברה מאז כמה גלגולים, אך מעולם לא יוצרה מחדש - עד היום. "המערכת הייתה די ישנה ואיטית, והתאימה לתהליכים שקרו פעם", פותחת רס"ן יהל בשי, ראש מדור רפואה ביחידת שחר, ומספרת שככל שניסו לשדרג אותה, היא רק הפכה לכבדה יותר. 

מתוך ההבנה שהטעינה האיטית פוגעת בעבודת הרופאים, ומאלצת אותם ואת המטופלים לחכות, החליטו לפני כשנה לצאת לדרך עם פיתוח של מערכת חדשה. "בזמן הזה הקמנו צוות שלמד שפת תכנות חדשה מאפס", מתארת הרמ"דית, "הפעלנו את המערכת החדשה כפיילוט, ולאט לאט עוד רופאים ביקשו להשתלב. אחרי שטיפלנו בכול הבעיות, היא כבר נפתחה לכולם".

המערכת המחודשת זמינה לכל רופאי היחידה בצה"ל, ובקרוב גם לרופאים מומחים. השינוי, כפי שמעידה רס"ן בשי, התקבל בזרועות פתוחות: "משתמשים שהיו רגילים לעבוד במערכת איטית, פגשו במערכת מהירה בטירוף, שמותאמת לתהליכים שהם מבצעים. בדרך כלל בפרויקט תוכנה, ממשיכים להעלות עדכונים חדשים. הפעם בקושי מדווחים לנו על תקלות ובאגים משביתים". 

העבודה התבצעה בזמן מענה מול אתגרים חדשים שהביאה עימה הקורונה: "במקביל לפיתוח התיק הרפואי, נדרשנו לתת מענה למתן חיסוני קורונה במתחמי החיסון, סנכרון עם התיק הרפואי ושליחת המידע למשרד הבריאות - כדי שכל משרתי צה"ל יוכלו להפיק דרכון ירוק מהבית".

"הענף שלי הביא את קולות הרופאים מהשטח, ויחד עם צוות הפיתוח הבין מה הפתרון הנכון ביותר לשיפור מערכת ה-CPR", מעיד סא"ל רותם תורג'מן, ראש ענף מערכות רפואה במחלקת מערכות מידע בחט"ל (החטיבה הטכנולוגית ליבשה), שהוביל את המיזם באגף. 

"לקחנו תהליך שלא נגעו בו זמן רב, ושדרגנו אותו", הוא ממשיך, "היום לרופאים יש הרבה יותר סבלנות למטופלים ולמטופלות, וזה מגדיל את המוטיבציה שלהם לשרת. זו בשורה שהם חיכו לה - השיפור מוכיח שמערכות מידע טובות עוזרות לרופאים, לרופאות, לאחים ולאחיות לעשות את עבודתם בצורה הטובה ביותר".

תקינות אותה מערכת חשובה ביותר - אם תיווצר בה תקלה, אף חייל בצה"ל לא יוכל לקבל מענה רפואי מיידי - המלש"ב לא יוכל להתגייס, והחיילת לא תוכל תקבל את תוצאות הבדיקה הדחופה. "במהלך הפיתוח שמנו דגש מיוחד על האיכות. המערכת אמנם משרתת באופן ישיר את צוותי הרפואה אך בפועל פגיעה בה היא פגיעה ישירה באיכות השירות לפרט", מדגישה רס"ן בשי. 

"תחושת השליחות והיכולת להשפיע עצומה", היא מודה בסיפוק, "נפלה בחלקנו הזכות להשפיע על חיי היום יום של אלפי משרתי צה"ל".