בגדנ"ע הזה אף אחד ל"א מוותר לעצמו

מסדרים, מנ"קים, קרב מגע ואפילו מסע - גדוד הלוחמה האלקטרונית 5114 לקח במלוא הרצינות את שיתוף הפעולה המיוחד עם פנימיית "נירים" לנוער בסיכון, ויחד הם יצרו גדנ"ע שלא מותיר מקום מילים. כך זה נראה

30.08.21
גל רביבו, מערכת אתר צה"ל

בשנה האחרונה לא יצא לנו לשמוע הרבה את המילה 'גדנ"ע', ובטח שלא בחודש אוגוסט - כשהתלמידים מנצלים את ימי החופש הגדול. למרות זאת, בשבוע שעבר 25 נערים ונערות הגיעו לבסיס תקשוב "גדעונים" שבמרכז הארץ,  עלו על מדים, עם כובעים ומימיות, והתייצבו לשלושה ימים אינטנסיביים המדמים טירונות.

ימי הגדנ"ע האלה, הראשון מסוגו, נולדו משיתוף פעולה עם פנימיית "נירים" לנוער בסיכון, ויצאו לפועל אחרי כמעט חודשיים של הכנות. "הרעיון הוא לתת להם טעימה קטנה מהשירות הצבאי", אומר רס"ן א', סגן מפקד גדוד הל"א (לוחמה אלקטרונית) 5114, המעבירים את הגדנ"ע, "אנחנו רוצים לקרב אותם יותר לעולם הזה, כדי שבעוד שנה, הם יצליחו להתמודד בצורה יותר טובה עם היציאה מהפנימייה, הגיוס, השירות והמשמעת הצבאית".

"עברנו הכנת סגל בת שלושה ימים, יחד עם מדריכי 'נירים', והתמקדנו בערכים שאנחנו רוצים להעביר", משחזרת סמ"ר ה', אחת מהמפקדות בגדנ"ע, "אבל עדיין, כל הזמן צריך לחשוב באיזו גישה לנקוט בכל סיטואציה. זה דורש הרבה רגישות ואי אפשר לפעול על אוטומט".

הנערים והנערות חוו ממש איך זה מרגיש להיות חיילים בצה"ל: הם בנו בעצמם את המאהל בו ישנו, עברו שיעורי עזרה ראשונה והסמכת מע"ר, כמו גם שיעורים עיוניים על הדרגות ומבנה צה"ל, למדו קרב מגע, עמדו בזמנים, הסתדרו ב-ח', צעדו במסע ואפילו שמעו הרצאה של טייס קרב בנושא פיתוח אישי, התעצמות והתמודדות עם אתגרים.

אנחנו רוצים להדגים להם איך עומדת להיראות ולהרגיש הטירונות אליה יגיעו בשנה הבאה

"עוברים גם תכנים הקשורים באגף התקשוב - אך המטרה פה היא לא הכרת האגף", מדגיש הסמג"ד, "אנחנו רוצים להדגים להם איך עומדת להיראות ולהרגיש הטירונות אליה יגיעו בשנה הבאה. אם זה לאכול מנ"קים או להתמודד עם משמעת נוקשה - דברים שהם לא היו עושים ביום יום, ועכשיו זה כבר לא יהיה להם דבר זר כשיפגשו את זה בשירות שלהם".

"זאת בעצם הפעם הראשונה שאדם שהוא לא המדריך שלהם נותן להם הוראות, ליתר דיוק פקודות", הוא מחדד, "המפקדים שלהם, שהם מפקדי פלוגת ההכשרה של הגדוד במילואים, עושים את העבודה הזאת במקצועיות רבה".

"בסופו של דבר הם עומדים להתגייס לצבא כמו כולם", מוסיפה המפקדת סמ"ר א', "יתייחסו אליהם בדיוק כמו אל כל חייל ואנחנו צריכים להראות להם איזה יחס הם יקבלו ואיך הצבא נראה, ולמרות כל הדיסוננס הזה, צריך להכיל את המורכבות".

אחד הדברים היותר מרגשים בחוויה הזאת, משתפת א', היה לשמוע את הפידבקים מהמשתתפים: "הנערים והנערות האלה ממש חוו את צה"ל בפעם הראשונה. הם אמרו שעכשיו, כשהם עלו על מדים, הם באמת מבינים מה זה אומר להיות חיילים".

אתה רואה מהצד את התהליך שהם עוברים עם עצמם, כמה הם נלחמים על כל דקה כאן

"אתה רואה מהצד את התהליך שהם עוברים עם עצמם, כמה קשה להם, כמה הם נלחמים על כל דקה כאן, הם עובדים על עצמם בלי הפסקה ומנסים להשתנות", אומר מפקד נוסף, סמ"ר ר', "אתה חווה יחד איתם את כל המאבקים הפנימיים, העליות, והמורדות וההצלחות הקטנות שלהם".

למעשה, הגדנ"ע הוא רק אירוע שיא בפרויקט גדול יותר - "פרויקט גל", שהגיע אחרי שנה ארוכה של עשייה משותפת של הגדוד עם פנימיית נירים. "אנחנו נמצאים בתהליך ארוך עם כל שכבות הגיל בפנימיה, כיתות י' עד י'ב", מסביר הסמג"ד, "הכול התחיל בחנוכה: לוחמים שלנו רצו יד ביד עם הנערים והנערות את 'מירוץ הלפיד', שהוא אירוע חשוב בפנימייה, ומאז אנחנו מלווים אותם".

"כחלק מהפרויקט, חיילים שלנו מגיעים לנירים למספר מפגשים, ועוזרים לנערים ונערות בתכנים ובשיעורים שהם עוברים. הם מצטרפים אל כל האירועים החשובים בשנת הלימודים שלהם בפנימיה: ימי שיא של כושר גופני, טיולים, מסעות וירידה לשטח", הוא מפרט.

אנחנו רוצים שיפתחו להם דלתות שכנראה היו סגורות בפניהם עד היום

בנוסף, בשנת הלימודים הקרובה יחל פיילוט בו תיפתח בנירים כיתת סייבר מיוחדת לתלמידי כיתות י' בשיתוף האגף. "אנחנו רוצים לתת להם עוד תוכנית טכנולוגית איתם הם יוכלו לצאת לחיים, שתפתח להם דלתות שכנראה היו סגורות בפניהם עד היום", מספר הסמג"ד.

"כל מה שאנחנו עושים פה הוא ערכי נטו", מסכם רס"ן א', "המטרה היא לתת להם נקודת פתיחה קצת יותר טובה לגיוס, כדי שיסיימו שירות משמעותי בצה"ל ויצאו לאזרחות, מנערי קצה לאזרחים, שמנהלים חיים תקינים, עובדים, מקימים משפחה… ואם יש לנו יכולת לקחת את החלק הכי קטן בתהליך שהם עוברים עם עצמם - זה שווה הכול".