על כתפי 10 החיילים האלה מונחות המערכות הטכנולוגיות באיו"ש

הקפצות למעברים באמצע הלילה ומפגש קרוב מאוד עם "אבן מתגלגלת" - אלה רק חלק מהדברים שהתקשובניקים האלה עושים באופן קבוע. הכירו את הצוות, שכל פעולה קטנה שלו משפיעה על סדר היום במעברים שביהודה ושומרון

06.10.21
גל רביבו, מערכת אתר צה"ל

רק דמיינו: יום שבת, אמצע הלילה, צלילי שיחה נכנסת מעירים אתכם - יש תקלה במערכות. תוך דקות ספורות אתם עולים על ב' ונוסעים למעבר באיו"ש כדי להספיק ולתקן את הבעיה, לפני שמאות פלסטינים יגיעו למקום כדי להתחיל את יום העבודה שלהם.

הכירו את צוות ההפעלה המבצעית של ענף "אבן מתגלגלת" ביחידת לוטם. מדובר בעשרה חיילים וחיילות, שאחראים לטפל בכל המערכות התקשוביות באיו"ש ובמת"ק עזה (מנהלת תיאום וקישור).

על הענף אולי כבר יצא לכם לשמוע - הוא מפתח ומתפעל את כלל המערכות בין שטחי מדינת ישראל לבין שטחי הרשות הפלסטינית: ממערכות יומיומיות כמו מערכות מידע חכמות, שירותים וניפוק היתרים בכניסה לשטחי ישראל, דרך המעבר עצמו, ועד מערכות ומאגרי מידע ביטחוניים שמונעים חדירת איומים. 

"בכל המדורים בענף שלנו יש תוכניתנים שמפתחים את המערכות האלה", מסבירה מפקדת הצוות, סגן ליהי גברא, "אנחנו המדור שמתחזק את כל המערכות של מדורי הפיתוח, ומן הסתם, כדי לתת את המענה הטוב ביותר, עלינו להכיר את כולן לעומק".

הצוות דואג לתחזק, לתקן ולטפל במערכות גם בהיבט הרשתי וגם בהיבט התקשורתי. "אנחנו רשת נפרדת לגמרי ובגלל זה אנחנו מטפלים בהכול מקצה לקצה", מתארת סמ"ר רותם סהר, חיילת בצוות. 

"זה מתבטא במענה תקשובי לכל המערכות, פתרון תקלות מרחוק וגם לעיתים נסיעה פיזית לתיקון הבעיה", מפרטת סגן גברא. "חיבור קווי תקשורת והשרדת הרשת, חיבור עמדות במעברים והשמשתן, התקנת מחשבים, מערכות והרשאות לכל לקוח - בקיצור, הכול". 

"אנחנו אחראים על ה'טרמינל' בכל מעברי הגבול באיו"ש וברצועת עזה ומוקפצים לכל מקום שצריך", היא מוסיפה. 

אם הייתם מגיעים למשרד הזה לפני שנה-שנתיים, כנראה שהוא היה חצי ריק, כי כמעט כל יום החיילים היו צריכים לצאת לנסיעות חירום על מנת לפתור תקלה. כיום, התדירות ירדה פלאים - לפעם בכמה שבועות בלבד. העבודה ממש לא הפכה לקלה יותר, אז מה סוד הקסם?

לפעמים קשה לי לתפוס שכחיילת פשוטה שאני משפיעה על רשת שלמה

"כל חייל וחיילת פה לוקחים על עצמם משימות בנוסף לעבודה השוטפת שלהם. יש להם מרחב עצום ליזום והם מנצלים אותו", מתגאה המפקדת, "אם זה לגבות את כל הקווים, לשפר את אופן התמיכה בלקוחות או לעבור ולעדכן טבלאות שליטה של מאות אתרים שמחוברים לרשת שלנו".

"לפעמים קשה לי לתפוס שכחיילת פשוטה שאני משפיעה על רשת שלמה", מודה רב"ט רוני הדר, אחת מחברי הצוות. 

בזכות היוזמות האישיות, יכולים החיילים לעלות על תקלות לפני שהן מתגלות ולהקדים רפואה למכה. "אחד מאיתנו פיתח דרך שבאמצעותה אנחנו מקבלים התראות לטלפונים האישיים שלנו בכל פעם שאתרים שמחוברים למערכות מפסיקים לפעול", משתפת סמל עדי רז, חיילת בצוות, "בזכותו אנחנו נשארים ערניים ויכולים להגיע לאותו מעבר, ולסדר את הבעיה במקום לפני שעות השיא".

יש לנו מוטיבציה לתת את כל מה שיש לנו, כי אנחנו מבינים את החשיבות העצומה של הפעילות שלנו

"יש לנו מודעות מאוד גדולה למה שאנחנו עושים פה, אנחנו יודעים שיש לזה השלכות", היא מסכמת. "יש לנו מוטיבציה לתת את כל מה שיש לנו, כי אנחנו מבינים את החשיבות העצומה של הפעילות שלנו".