חזרנו ל"נופים" שעיצבו את ההיסטוריה של 91

25 מג"דים מעשרות תקופות שונות מתרפקים על העבר ומפיקים לקחים להווה בערב מורשת אחד, שמסמל 40 שנים של עשייה והגנה על גבולות המדינה. יצאנו להכיר פנים אחרות של מערך הקשר

10.07.22
רוני מינצנט, מערכת את"צ

"אנחנו רוצים לחזק את גאוות היחידה, להנציח את העבר והמורשת המפוארים, ולצעוד לעבר עתיד מזהיר", כך פותח מג"ד נופים, סא"ל יאן קרוק, את שיחתנו - שיחה שתעסוק רבות בערב המורשת לכבוד 40 שנה לגדוד.

עשרות חיילי היחידה בעבר ובהווה ומשפחות שכולות של חללי הקשר התכנסו לערב מיוחד, בו הושק ספר שמנסה לסכם, עד כמה שאפשר, את ההיסטוריה של נופים. היסטוריה ששזורה בתקופות הגדולות של מדינת ישראל, בעזרת 25 נקודות מבט של מפקדי הגדוד השונים.

הערב כלל, בין היתר, סרטונים של הגדוד שהיה אחראי לחלק מביטחון אוגדה 91, מראש הנקרה ועד הר הדוב - מתקופות שונות ומעצבות של צה"ל והמדינה. זאת לצד פעילויות נוספות, כאות הערכה לחיילי העבר וההווה, אך הבולטת והמרגשת ביותר מכולן - הרצאות של מג"די עבר ומור"קים שכל אחד חלק מתקופתו ומהווים צד שונה של מערך הקשר.

1982 - מלחמת שלום הגליל

המשימה במהלך אותן שנים הייתה גיבוש הגזרה המערבית של לבנון מראש הנקרה עד נהר הליטני. סא"ל אמנון עוזרי ז"ל, כמג"ד נופים הראשון, הוביל את כל התכנון האופרטיבי והמקצועי עם הקשר"חים השונים שהיו אחראים על תכנון מול האוגדה מבחינת קשר ובניית המפקדה בהתאם למבצע המתוכנן. 

1983 - 1985 - שהיית ישראל בלבנון על הקו האוואלי 

מפקדת האוגדה שישבה בנבטייה באותה תקופה נסוגה לקו נהר האוואלי - הנסיגה הראשונה אחרי מבצע שלום הגליל. הפרויקט המרכזי היה לייצב את מפקדת האוגדה והחטיבות, שכן פעילות צבאית התקיימו תוך התמודדות מול מטענים מלבנון. "התפקיד שלנו היה שמירה על הביטחון השוטף", מספר סא"ל איציק מור, מפקדו ה־2 של הגדוד. 

בתקופה הזו עסקו בבניית כל המפקדות בחטיבות ובמפקדת האוגדה, אתרי הקשר, החמ"לים ובניית התשתיות. "אני אישית נפצעתי ממטען אלחוטי ראשון שהופעל עליי ועל מפקד האוגדה, לשיקום של חודשיים, וביקשתי לחזור חזרה", נזכר אל"מ רוני אפריאט, המג"ד השלישי, "זו גזרה מאוד קשה. לייצב קשר בשטחי לבנון זו לא משימה קלה". 

1985 - נסיגת צה"ל לרצועת הביטחון

ב-1985 צה"ל נסוג לקו החדש ברצועת הביטחון. עיקר העשייה בפיקודו של סא"ל משה פרידמן על הגדוד הייתה כל הפעילות של הגדוד בארץ לאחר בניית הקו החדש. היה צריך לבנות את כל התשתית מאפס - משרדים, חמ"לים וכו'. הייתה תקופה עם לא מעט מבצעים מעבר לגבול, ופעילויות להגנה על כל רצועת הביטחון. 

אירוע מרכזי שהתרחש בתקופה היה אירוע חטיפת ארבעת החיילים שגופותיהם הוחזרו מלבנון. היה חפ"ק חודר שנשאר 10 ימים בתוך לבנון.

"היו אין סוף פעילויות. ממש כל ערב, זה השירות שם", משחזר סא"ל משה פרידמן, מפקדו ה־4 של הגדוד.

1985 - 2000 - רצועת הביטחון 

באותה התקופה, היו אירועי וחיסולי פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) ברמה יומיומית, ועל כן הייתה התעסקות רבה בציוד כוח אדם לקראת חירום. "זכור לי שלא היה לנו לילה. ביום עשינו את הדברים הרגילים, כל ההכנות, וכמעט כל לילה היו אזעקות של חדירות. בין אם מדובר בחזירי בר או בבני אדם - נאלצנו לקום משינה ולקפוץ לחמ"ל עד החזל"ש", מוסיף סא"ל יעקב לבקוביץ', מפקדו ה־7 של הגדוד, שהעניק לגדוד 671 את שמו הנוכחי - גדוד "נופים".

בשנים שאחרי, בהן אל"ם מאיר לוי פיקד על הגדוד, גזרת 91' הייתה פעילה במיוחד מבחינה מבצעית, שהרי הכוחות נכחו באזור חוצה קו אדום - עד הליטני והבופור פנימה.

"בקדנציה שלי היו המון מבצעים בתוך רצועת הביטחון", כמעט כל לילה יצאנו למארבים, מבצעים עם כוחות חיל האוויר, כוחות קרקע וחיל הים". 

המבצעיות המתמשכת הובילה למצב של כוננות מתמדת - גם במבצע "ענבי זעם", שאליו התכוננו חודשים. "במבצע הזה הבאנו לידי ביטוי את היכולות התקשוביות שלנו, קלטנו המון סד"כ בגזרה, הפעלנו יחד עם פיקוד צפון כוחות, יחידות מיוחדות וכמויות גדולות של סיוע באש אווירי וארטילריה. האוגדה נכנסה לנוהל חירום וניהלנו מלחמה לאורך שבועיים", מספר תא"ל אשר ולך, מפקדו ה־11 של הגדוד.

2000 - נסיגת צה"ל מרצועת הביטחון 

הגדוד תמך בכל פעילות הלחימה והמבצעים, לקח חלק מרכזי בהיערכות היציאה מלבנון, הוביל את נושא התקשוב בבניית הקו החדש. בתהליך נבנו חמ"לים ותשתית תקשוב שתמכה בתפיסה המבצעית, אמל"ח חדש ומודרני שבלעדיו אי אפשר לתפקד בגזרה

לימים נזכר גדוד הקשר לראשון שהקים פלוגת מחשוב - השו"ב, לאחר היציאה מלבנון. היא נבנתה לפי התפיסה המבצעית, הביאה יכולות שו"ב לרמת האוגדה והחטיבות, ויצרה שליטה משופרת ותמיכה ביכולות המבצעיות על פלטפורמת שו"ב. "אז זה היה מאוד חדשני ופורץ דרך", מספר אל"ם איתן שטיינר, מפקדו ה־13 של הגדוד.

2000 - 2006 - מהנסיגה ועד מלחמת לבנון השנייה 

באותה תקופה התחילו ליישם בפעם הראשונה מעבר לדיגיטציה של האוגדה, מהפכה שעשו פלוגת השו"ב. הופעלו מערכות מחשוב שהתבססו על מערכות צי"ד.  הגדוד אפשר תמיכה תקשובית בכל הפעילויות המבצעיות בגזרה. הייתה מהפכה דיגיטלית למערכות מחשוב מתקדמות לשליטה על המצב בכל הגזרה, לשם כך גם היה שימוש בלוויינים, מערכות שו"ב מיוחדות והפעלת אמצעים מתקדמים. 

2006 - מלחמת לבנון השנייה 

"מהר מאוד הבנו שמדובר באירוע משמעותי", משחזר סא"ל אלכס גולדשטיין, מפקדו ה־16 של הגדוד. "הדיווחים החלו להגיע לחמ"ל. מערך התקשוב של האוגדה החל בהכנות למעבר שקראנו לו 'מ-0 ל-100', מעבר משגרה לאירוע מבצעי בזמן קצר מאוד. הפעלנו מיד את כלל מערכות הרדיו, החוזי והשו"ב שהיו ברשותנו על מנת לאפשר למפקדים יכולת פיקוד ושליטה על האירועים".

2006 והלאה - שקט מתוח 

הישג מרכזי באותן השנים הוא תוכנית הצי"ד - "קלטנו את תוכנית צי"ד לגדוד בעזרת אנשי הקבע״.

עיסוק נוסף של הגדוד היה בניית יכולות תקשוביות להגמ"ר לחירום היישובים מתוך ההבנה החשובה שהם שם והם חלק ממשימת ההגנה של האוגדה.

"כאנשי תקשוב", מסביר סא"ל יאן קרוק, מפקדו ה־25 והנוכחי של הגדוד, "אנו משפיעים ומעצבים את המרחב הצפוני להיות חכם וקטלני עם מערכות תקשוב מתקדמות וחכמות, המבוססות על תשתית רחבה, שרידה ומגובה שתאפשר את שינוע ומיצוי המידע".