המערכת שתוך שניות בודדות מונעת פיגועי נ"ט

בתחילת 2022 היא הוגדרה מבצעית, וב"עלות השחר" יכולותיה הבטיחו את ביטחונם של חיילים ואזרחים רבים. זוהי מערכת "בידוד מרחב", שמתריעה מאזורים שעלולים להיות מאוימים מירי של חוליות ארגוני טרור

23.10.22
רוני מינצנט, מערכת את"צ

בשנים האחרונות שוגרו מספר טילי נ"ט לעבר כלי רכב ישראליים, כחלק מניסיונות לפגע מרצועת עזה. במבצע "עלות השחר", שהתרחש באוגוסט האחרון, נסגרו הצירים - בעקבות כוונות של חוליות הג'יהאד האסלאמי לפגוע בכוחות הביטחון ואזרחים, אך ללא הצלחה. 

כעת ניתן להגיד שבזמן "עלות השחר" פעלה מערכת מסווגת של אגף התקשוב וההגנה בסב"ר בשם "בידוד מרחב", הפועלת למניעת פגיעה בחיילים ואזרחים על ידי טילי נ"ט.

 

"אחרי 'שומר החומות' ואירוע ירי הנ"ט לעבר ג'יפ צבאי, בו נהרג סמ"ר עומר טביב ז"ל, לקחנו את האירועים וחשבנו איך אנחנו יכולים בלחימה הבאה להיות טובים יותר. פיתחנו מנגנון נוסף, התרעה לכוחות שנמצאים בסכנה למול איום הנ"ט והצליפה", כך פותח סא"ל עידן חרירי, מג"ד 481 (גדוד הקשר של אוגדת עזה), את שיחתנו בקשר למערכת.

"נכנסנו לתהליך של אפיון, מחקר ופיתוח יחד עם יחידת 'מצפ"ן' (מערכות צבאיות לפיקוד, שליטה וניהול) שבלוטם באגף התקשוב וההגנה בסייבר", מוסיף.

"המערכת יודעת להגדיר מראש קווי חשיפה לטילי נ"ט", ממשיך סא"ל חרירי, "שילבנו אותה על גבי מפה דיגיטלית. לקחנו בחשבון כל שביל, שדה, ואדי וגבעה. דייקנו מרחבים לרמה של מטרים, איפה אנחנו חשופים ואיפה לא, ויצרנו מערכת שיודעת להתריע לחמ"ל ולחייל בקצה תוך שניות בודדות על כך שכוח נכנס למרחב שמאוים על ידי טיל נ"ט. מדובר במערכת אוטומטית".

 

המערכת עובדת בכל התחממות ובכל אירוע הכי קטן שיש בגזרה. "בזמן אמת הצוות שלי ואני מתמודדים עם הרבה אתגרים טכנולוגיים חדשים", מספר סגן אמיר מרגי, ראש בידוד מרחב.

"ברגע שהתקבלה ההתרעה אנחנו מתחילים לספור לאחור", מסביר המג"ד, "יש דקות בודדות להוציא את הכוח מהאזור. ביצענו כל מיני תרגילים לפני 'עלות השחר' כדי לאמן את הכוחות לעבוד עם המערכת ובשיטת הפעולה שלה".

בזמן המבצע האחרון, המערכת פעלה שעות נוספות והתריעה על כניסת כוחות למרחבים מאוימים בטילים. "עיקר העבודה שלנו היא בשעות הראשונות והקריטיות של המבצע עד שהכוחות מתאפסים", מדגיש המג"ד, "אנחנו יודעים לאתר בצורה אבסולוטית את מי שנמצא במרחב. יש חמ"ל אחוד שמקבל מודיעין, ובעתיד נשלב גם מכ"ם שיודע לזהות תנועה. ב'עלות השחר' הוכחנו שזו מערכת שמצילה חיים".