"חולק את ההצטיינות עם יתומי צה"ל - כמו שהיא שלי, היא שלכם"

"מצטיין הוא אחד שכשהוא איננו - מרגישים בחסרונו". את המילים האלה אמר סרן עידו ביטון בטקס המצטיינים ובהן - השתמש גם הרמטכ"ל. הן מעידות על חייל וקצין מיוחד, שחווה חיים שמעטים יכולים להזדהות איתם, ועם זאת עושה הכול כדי להיות האדם הכי טוב שהוא יכול להיות עבורו ועבור חייליו ומשפחתו

22.05.22
גאיה גוטרמן ורוני מינצנט, מערכת את"צ

סיפורו של סרן עידו ביטון, קמ"ד בקרה ביחידת "מעוף" באגף התקשוב, הוא שילוב בין קשיים ומכשולים בלתי צפויים שהחיים מעמידים בפנינו, ובין התנדבות ועשיית טוב. זה סיפור על אדם שמתוך המשבר, הצליח לצמוח ולתת מעצמו לחברה, להפוך לקצין ולהיות אח גדול טוב.

סרן ביטון איבד את אביו, ששירת במשמר הגבול, שבוע לפני בר המצווה שלו. בעקבות זאת, הוכר עידו כיתום צה"ל. כשהיה בן 19, במהלך לימודי הנדסאי, איבד את אחותו שהחלימה מסרטן: "היא קיבלה מנות דם שהיו אמורות לחזק אותה, אך בגלל מנת דם שהכילה נגיף מסוכן, נפטרה".

עידו עלה על מדים ושנה לאחר מכן, השכול פגש אותו שוב - עם פטירת אימו מסרטן. "כשגילו את המחלה זה היה כבר בשלב 4, שלב מתקדם", הוא משתף, "היינו רק אני, אחותי ואמא שלי. הבאתי אותה לטיפולים, ליוויתי אותה לאורך כל ההתמודדות עם המחלה".

כשהוא מדבר על אותם רגעים חשובים, עידו מעלה זיכרון מתוק שנשאר איתו: "כשסיימתי קורס מפקדי צוותים, קיבלתי תעודת הצטיינות והוקרה. לשמוע מאמא כמה היא גאה בי, לדעת שאני נותן לה אושר, לראות את החיוך על הפנים שלה - זה עשה לי כל-כך טוב".

עידו החליט שלא לתת לשכול לעצור אותו - ולהמשיך בחייו. הוא האפוטרופוס של אחותו (בת 20 וחיילת בצה"ל), והחליט לצאת לקורס קצינים - אותו סיים כמצטיין גדודי.

הוא החל להתנדב בארגון למען אלמנות ויתומי צה"ל, להדריך ילדים במחנות עוצמה ואפילו משתתף במיזם חברתי שמנסה לפתח אפליקציה למען החייל הבודד, כדי שינגיש לו את זכויותיו בצורה הטובה ביותר. "רק לעשות, ליהנות מהחיים ומהדרך. זו הדרך שלי להנציח את האנשים שהכי יקרים לי", הוא אומר בהתרגשות.

וזה לא נגמר שם - באפריל האחרון סרן ביטון קיבל גם את אות מצטיין הרמטכ"ל. "זה מעמד מרגש במיוחד. אני חולק את ההצטיינות הזו עם כל יתומי צה"ל. כמו שהיא שלי, היא שלכם ושל כל החיילים הבודדים".

בנאום שנשא הרמטכ"ל בטקס, הוא הגדיר הצטיינות במילותיו של סרן ביטון, בשיחה מקדימה עם חלק מהמצטיינים: "מצטיין הוא אחד שכשהוא איננו, מרגישים בחסרונו".

את הגאווה וההתרגשות בעיניו אי אפשר לעצור, כשאנשים סביבו אומרים לו: "ביטון, שמע, פעם ראשונה שאני שומע רמטכ"ל שמצטט סרן בצה"ל".

"יש לי כמה חלומות", הוא מפרט כשאנחנו מדברים על העתיד, "אני רוצה להמשיך בקריירה צבאית, ולהתקדם הכי רחוק שאפשר. וכמובן - מאחל לעצמי להקים משפחה, אחת אוהבת וחמה. בקרוב אני מתחתן עם מיריאל, זוגתי המדהימה, כך שהחלום הזה קרוב מתמיד להתממש".