ירדנו לפגוש את החיילים שאחראים על התקשוב לרמטכ"ל וה"בור" של צה"ל

הם פותרים לפחות 500 תקלות ביום, יש להם כ-8,000 לקוחות מתוך ומחוץ לצה"ל, והם דואגים לכך שהרמטכ"ל יוכל ליצור קשר עם שאר מקבלי ההחלטות. ירדנו לעומק הבור בשביל לפגוש את החיילים והחיילות שמאפשרים את התקשוב של מרחב מטכ"ל בכל מצבי שגרה וחירום

07.04.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

בעולם דיגיטלי ומתקדם כמו של היום, כמעט כל דבר קטן בחיים שלנו תלוי בטכנולוגיה. אז מה עושים אם הרמטכ"ל עצמו חווה תקלה טכנית בעיצומה של פעילות מבצעית, שעלולה לעכב מתן פקודה לשטח ברגע האמת?

זו בדיוק המשימה של גדוד צמרת (383) המטכ"לי - לספק מענה תקשוב מבצעי ומקצועי לבכירי המטכ"ל ולשמור על רציפות השליטה במתקן האסטרטגי בצה"ל - ה"בור".

הגדוד, ששייך ליחידת חושן באגף התקשוב וההגנה בסב״ר, מהווה חלק משמעותי במהפכה הטכנולוגית בצה"ל, והבאתו לקצה המבצעי ולדרג הפיקודי הבכיר.

״המערכות הטכנולוגיות שלנו הן החוד הדיגיטלי שקיים בצה"ל״, מספר סא״ל ליאור פינקלשטיין, מפקד הגדוד. ״המטרה שלנו היא לאפשר את מירב היכולות לבכירי המפקדים בצה"ל, בשביל לייעל את תהליך קבלת ההחלטות״.

"צמרת" מורכב מחמש פלוגות שנפרסות על מספר מתחמים שונים ופועלים מתחת לאדמה. אבל מה שייחודי לגדוד הוא המנעד הרחב בו עוסקים החיילים והחיילות. תחת כל פלוגה עומדות מחלקות שאחראיות על תחום מקצועי ומבצעי ייחודי: "לכל אחת עולם תוכן ייחודי עם יכולות, כישורים ומאפיינים שונים".

הגדוד, כפי שמעיד המג"ד, מספק שירותי תקשוב לכ-8,000 ׳משתמשים מבצעיים׳ בדרגים השונים: מחלקת 'משוב' פותרת יותר מ-500 תקלות תקשוביות ביום, המחלקה הייעודית מטפלת בפניות אל"ם ומעלה, ומספקת מענה מהיר לדרג מקבלי ההחלטות, מחלקת 'חוזי' מוודאת שניתן יהיה לראות את תמונות הוידאו בשטח, ומחלקת 'ממסרים מוטסים' מאפשרת יצירת קשר לכוחות במבצעים. בנוסף, פועל הגדוד בתחומי התקשורת, צופן, סייבר, תמסורת, רדיו ועוד.

"החיילים והחיילות מגיעים אלינו אחרי קורס בסיסי של שלושה חודשים", אומרת סמ"ר ל', מ"מ 'VC', "הם עוברים במחלקה מבחנים, ומשובצים על פי היכולות והאופי שלהם למחלקות השונות".

"מה שמיוחד כאן", מבהיר סא"ל פינקלשטיין, "זה תהליך ההסמכה המקצועי והמדויק לתפקיד הספציפי שלהם - כל החיילים והחיילות שלנו עוברים תהליך הכולל מתן כלים מקצועיים ומנטליים לעמידה מלאה במשימה.
"כח האדם בגדוד הוא מהרמה הגבוהה ביותר - האתגר הטכנולוגי, מתן השירות, איכות הביצוע הנדרשת וזמני הביצוע המינימלים", מתגאה המג"ד, "ולשמחתי, אפשר להגדיר כמעט כל משימה כהצלחה".

"מי מטפל בטלפון של הרמטכ"ל?", הוא צוחק לרגע כשאני מתעניינת במה שמסקרן כנראה לא מעט אנשים, "אז כן, הגדוד עוסק גם בטלפון של הרמטכ"ל. ישנה פלוגה שייעודה הוא טיפול מלא ואישי בבכירי צה"ל והרמטכ"ל".

"נסו לדמיין תקלה בחד"ן של הרמטכ"ל", הוא מבקש להדגים, "חייל בגדוד צריך ללכת לתפעל, בזמן שכל האלופים בדיון חשוב - חדות וקור רוח הם הכרחיים. יש כאן משמעות בתהליך ההכשרה ובחירת המפקדים והחיילים - חייב להיות מקצועי וחד, ועם זאת לדעת לעבוד בלחץ".

ובאמת, ערב לפני דיון בכירים בראשות הרמטכ"ל, באחד המיקומים הרגישים ב"בור", התגלתה תקלה קריטית שהשביתה את קירות המסכים. "זה היה מרוץ נגד השעון״, נזכרת סמ"ר ל', ״אחרי ׳לילה לבן׳ של עבודה עם מיטב החיילים, סיימנו את האירוע. אין סיפוק ותחושת גאווה והצלחה גדולים יותר מאשר לראות את תוצר עבודתך מצליח ומשפיע ישירות על עבודת הרמטכ"ל ובכירי צה"ל".

"אנו פועלים במרחב שבו אסור לטעות! לכן, דואגים לייצר מעגלי בקרה רבים שישמרו על התוצאה הגדודית ", מחדד סא"ל פינקלשטיין.

"בכל מפגש של המשתמש המבצעי עם מפקדי וחיילי הגדוד", מסכם סא"ל פינקלשטיין, "מורגשת האווירה המבצעית, הנחישות, הדריכות וסטנדרט הביצוע. זכיתי להוביל חבורה של הטובים שבטובים, עם תחושת שליחות, מקצועיות מוסר וערכים! אני מלא גאווה ויודע שהגענו ל'צמרת'".