התרגיל הטכנולוגי בפד"ם מציב את תקיפות הסייבר בלב הקרב

בעבר נלחמו בצה"ל רק בים, באוויר וביבשה. אך עם התפתחות הטכנולוגיה נכנסו הממד הקיברנטי והלחימה בספקטרום - שמשנים לחלוטין את תמונת המצב בקרב. בתרגיל התקשוב של פיקוד הדרום בחנו בדיוק את היכולות האלו, יחד עם הפקת לקחים מ'שומר החומות'

07.03.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

דמיינו את זה - צה"ל בעיצומה של מלחמה, אבל המטוס לא יכול ליצור קשר עם הטנק, שלא יכול לקבל מידע מהמטה ולא רואה את הלוחמים המתמרנים בשטח. למזלנו, התרחיש הז רחוק שנות אור מהמציאות. 

"אם הרשת, המערכות ואמצעי הלחימה שלנו לא יעבדו - נאלץ להילחם כמו ביום כיפור", הצהיר אל״ם ע', מפקד הקשר של פיקוד הדרום, "לא נוכל לשלב את רב-הזרועיות ורב-הממדיות בשדה הקרב". 

"בעבר התבססו בצה"ל בעיקר על הממדים פיזיים - ים, אוויר, יבשה", סקר אל"ם ע', "אם היינו מסתכלים פעם, היה לנו רק אותם. אבל עכשיו, בזכות המרחב הקיברנטי והלחימה בספקטרום, אפשר להבין יותר טוב את שדה הקרב ולהפעיל אש ותמרון בצורה מדויקת יותר". 

בשביל לאמן את היכולות האלו, התקיים בשבוע שעבר תרגיל תקשוב בפיקוד הדרום. במשך שבוע הם פרסו מערכות דיגיטליות מתקדמות, בחנו יכולות מבצעיות וביצעו ניטור ובקרה. בנוסף לכך, נבחנו יישום הלקחים מ'שומר החומות', בעיקר במרחב המבצעי, וכשירות מערך התקשוב והפיקוד בכלל. 

"המטרה הייתה לקיים מודל מבצעי המדמה את האתגר", הדגיש מפקד הקשר, "לראות איך הוא פוגש אותנו, ולהמציא את עצמנו כל יום מחדש. יש השתנות משמעותית של האויב והתפתחות של הממד הקיברנטי לממד לחימה - מתקיפות סייבר לתקיפות ספקטרום. לכן אנחנו מפתחים יכולות אחרי הפקת לקחים, בשביל לבנות את המרחב נכון הרבה יותר". 

"אנחנו משתמשים במערכות חדשות ועורכים תהליכים מבצעיים", אמר אל"ם ע', "בשביל להביא את העוצמות של צה"ל לקצה, העולם הדיגיטלי מתעסק בסיפור של מיצוי המידע - מי ששולט במידע מביא עליונות מבצעית, ואז אפשר לחבר את כלל היכולות של מודיעין, אש ותמרון". 

דרך הפיתוחים מגבשים תמונת מצב, כלומר רואים תמונה של השטח המאפשרת להפעיל כוח בצורה טובה, תוך הבנה של האויב בצורה מדויקת. "הלוחם שבנמר והלוחם שבטנק יכולים לראות תמונה ברורה", הוא מסביר, "עם מטרות זהות - הנמ"ר יסמן את המטרה והמטוס יתקוף אותה".

"אני פורס את הרשת ואת המערכות המבצעיות, כמו ה"משואה" - שמאפשרת לשבת עליה ולראות את הכוחות, את ההתממשות של התוכנית האופרטיבית, ואת המידע הנבנה והמשתנה".

"על התשתית הזאת אנחנו בונים תהליכים מבצעיים", מסכם אל"ם ע', "ובסוף, כשמשוגר טיל, אני יודע שיש לי חופש פעולה בממד בדרך למטרה".