כך משתמש צה"ל ב-A.I למלחמה נגד האויב

אי פעם דמיינתם שהמדע הבדיוני יחצה את גבולות מסך הקולנוע ויהפוך למציאות? בתקשוב מזמן הפסיקו לדמיין וכבר התחילו לעבוד. קיבלנו מחוקר A.I באגף התקשוב טעימה לעולם חדש-ישן ומופלא של הבינה המלאכותית

04.05.23
נטע רוף ואופק לוי, מערכת את"צ

הסיפורים של אסימוב, "2001: אודיסאה בחלל" ועוד יצירות רבות נוספות ניסו לתאר כיצד יראה העתיד. באוטופיה, בדיסטופיה או במשהו ביניהם, דמיינו אמנים את שיא הטכנולוגיה בעולמם - הבינה המלאכותית.

היום כשה-A.I נכנס כמעט בכל שיחה, מרגיש שאנחנו מתקרבים בעוד צעד אל אותן עלילות. סרן ע', חוקר במחלקת ה-A.I של אגף התקשוב, משוכנע שבצה"ל החלום האסימובי כבר בהישג יד.

 

"בינה מלאכותית קיימת בצה"ל לא מהחודש האחרון, אבל היא כן תחום חדש יחסית", מסביר סרן ע', "החוקרים במרכז שלנו משתלבים במחקרים שונים של A.I ו-Data Science".

המחקר העיקרי של סרן ע', למשל, עוסק בתחום שיפור הווידאו. "המטרה היא לקחת סרטון 'הרוס' - בעייתי, ברזולוציה נמוכה או שלא מאפשר לראות פרטים, ולשפר אותו בעזרת מודל A.I. היכולת הזאת יכולה לשפר את מערכות התצפית בצה"ל".

כשאני תוהה איפה קצה גבול היכולת של הבינה המלאכותית היום, סרן ע' מצהיר: "בתחום הזה השמיים הם הגבול; הפוטנציאל עצום והוא גדל כל יום".

הבינה המלאכותית לא מגיעה בינתיים להחליף את הנוכחות האנושית, הוא מסביר לי: "קחי לדוגמה טנק. הבינה המלאכותית לא תחליף את הלוחמים בתוכו, כי בסופו של יום נצטרך את התושייה והיכולות של האנשים בקצה, אבל היא כן תעזור להם להיות יעילים ומדוייקים יותר".

"יש עדיין הרבה מאוד מחקר לעשות", הוא אומר לאו דווקא בהסתייגות, אך כן מסביר שהפיתוחים בטכנולוגיה לא נוצרים מעצמם (בינתיים לפחות), "אבל לא מעט תוצרים כבר מוטמעים במערכות, ויותר מזה - כל פרויקט הוא תשתיתי ורחב, כשהמטרה היא שהוא יספק צרכים של מקומות שונים, ולא רק ליעדים ספציפיים".

על אותה מחלקה חדשה-ישנה ומתפתחת באגף התקשוב כדאי לשים עין. העתיד רחוק, אבל זה מה שאמרנו לפני שהצ'אט-בוטים ומחוללי התמונות השונים הופיעו ברשת בחינם לכל מי שהתעניין בהם. כנראה נמשיך להגיד שזה לא יבוא, אבל כמו שסרן ע' הסביר - כשזה יבוא, זה יבוא בגדול.