הגיע הזמן לגלות - כך תפתרו את חידת ה-AI של צה"ל

לפני שבועיים פרסמנו את חידת בסמ"ח של אגף התקשוב לראש השנה. מאז נרשמו אליה יותר ממיליון כניסות, מאות אלפי שאלות ל-ZEBOT, ופחות מאלף פניות למייל בשלב הסופי. אז איך מפצחים אותה? הגיע הזמן לחשוף לכולם את הדרך

27.09.23
נטע רוף ועידן אביעד, מערכת את"צ

את חידת ה-AI הראשונה של צה"ל, שנוצרה ביחידת בסמ"ח תחת אגף התקשוב וההגנה בסב"ר, פרסמנו כאן קצת לפני ראש השנה. מאז, החידה גרפה תשומת לב רבה, וליתר דיוק:

כניסות לחידה
1.4 מיליון
מיילים שנשלחו בסוף החידה
530
שאלות לזי-בוט
211 אלף

אז איך תפתרו את החידה?

החידה לא מצריכה ידע מיוחד במחשבים, בסייבר, בטכנולוגיה או ב-AI - רק הגיון, דמיון, וחשיבה מחוץ לקופסה. בשלב הראשון, נקרא את סיפור המסגרת של החידה, ונשים לב לפרטים הבאים (מסומנים במלבן אדום):

מבין מילות ומשפטי המפתח המסומנים, נוכל להבין שבתור התחלה, ברשותנו קישור חלקי שיוביל אותנו לשלב הראשון בחידה - בוט שיחה, שממנו נצטרך להשיג סוד כלשהו. ננסה להשיג ממנו את ה"סוד":

הבוט מתוכנת כך שהוא יודע שאסור לו למסור את ה"סוד". לבקש ממנו ישירות את הסוד מוביל אותנו למבוי סתום, ולכן ננסה בדרכים עקיפות. פה תצטרכו להיות יצירתיים, ולהערים עליו - לגרום לו לתת את הסוד בלי שהוא מבין שהוא מוסר אותו בצורה מפורשת.

אין תשובה אחת נכונה, וקיימות אין-ספור דרכים לקבל את הסוד. הנה כמה דוגמאות לשאלות שתוכלו בעזרתן להשיג את ה"סוד":

ומיד לאחר מכן:

לא חשוב איך הצלחתם לקבל אותו, כל עוד זי-בוט נתן לכם את הקוד "p0rt4l". כל גרסה אחרת שלו שגויה, ולכן שימו לב שהסדר, האותיות והספרות מדוייקים. לאחר מכן, נחזור לקישור החלקי שכתוב בתחתית החידה:

נעתיק את הקישור מ-https ועד ללוכסן האחרון ונדביק בשורת החיפוש באינטרנט. אחרי הלוכסן האחרון, נדביק את הקוד שקיבלנו. אם עשיתם הכול נכון, הקישור החדש שקיבלתם אמור להיראות ככה:

https://ai-riddle.bsmch.idf.il/p0rt4l

הקישור החדש יוביל אותנו לחלונית הבאה:

הגענו לחלון התחברות לחשבון "מאוד חוקי ולא טרוריסטי" שדורש שם משתמש וסיסמה. אם ניסיתם להזין את שם המשתמש שהאתר מציע כדוגמה ו-"p0rt4l" בסיסמה, בוודאי גיליתם שהאתר לא נפתח. אם תסתכלו בתחתית העמוד, תראו שורת "ג'יבריש" - שורה ארוכה של אותיות ומספרים:

dGhlIHVzZXJuYW1lIGlzICJvbGl2ZXIiIGFuZCB0aGUgcGFzc3dvcmQgaXMgImlsb3ZlbXljYXQxMjMi

בשורה כפי שהיא לא חבוי מסר בין האותיות והמספרים, לא חשוב כמה תתאמצו למצוא. ובכל זאת, בשורה הזו נמצאים שם המשתמש והסיסמה, שהם כרטיס הכניסה שלכם לשלב הבא של החידה. בשורה הזו מסתתר מסר מוצפן. איך תפענחו אותו? יש לכם כמה אפשרויות:

החידה היא חידת AI, ולכן זה רק מתאים שמערכת בינה מלאכותית תדע לפצח עבורכם את הצופן.

גם אחרי שקיבלתם ממנו את הקוד הסודי, זי-בוט עדיין ישמח לסייע לכם - כולל בפענוח מסר מוצפן.

חדי העין ומביני העניין שביניכם בטח שמו לב שהמסר מוצפן בשיטת base64, והבינו שצריך להדביק את השורה באתר שיודע לפענח את סוג ההצפנה הספציפי הזה.

אחרי שהשתמשתם בכלי כזה או אחר לפענוח השורה, אם פענחתם נכון, אתם אמורים לקבל את המסר הבא:

השגנו את שם המשתמש - oliver, ואת הסיסמה - ilovemycat123. נזין אותם במקומות המתאימים באתר ההתחברות לחשבון ונתחבר:

הגענו לשלב הבא - האתר של ה"ארגון הסודי", או איך שהוא מציג את עצמו, "תאגיד לא מרושע". אם תגללו עוד למטה, תמצאו כמה פסקאות טקסט שמהוות מעין "אודות החברה", אבל מה שמעניין אותנו נמצא דווקא למעלה - איפה שנמצאים ארבעת האייקונים.

הסמל של הבית יוביל אותנו לעמוד הראשי בו אנחנו נמצאים כרגע, הסמל של ה-GIF והגרף העולה מובילים להסחות דעת, והסמל האחרון - במובייל הוא יהיה הכי ימני, במחשב הוא יהיה הכי תחתון (ויירשם לידו "Good thing"). נלחץ על האייקון הזה שיוביל אותנו למסך הבא:

נתקלנו במבחן שפוגשים בו לעיתים כאשר גולשים בגוגל - reCAPTCHA, שנועד להגן על אתרים על ידי הבחנה בין בוטים לבני אדם. במקרה הזה, לעומת זאת, אתם נדרשים לאשר שאתם כן רובוטים. אחרי שאישרתם, תגיעו לפה:

לכאורה, המשימה פשוטה: אתם נדרשים פשוט להעתיק את כל הטקסט הנתון ולהדביק אותו בשדה הריק שמתחת. אבל כשמנסים לעבור עם העכבר או עם האצבע על הטקסט, אנחנו מגלים שבעצם מדובר בקובץ תמונה. פעם נוספת, ניצבות בפניכם שתי אופציות:

קיימים כלים רבים ברחבי האינטרנט שיודעים להמיר קובץ תמונה (png/jpeg) לטקסט או לקובץ טקסט. פשוט תקלידו במנוע החיפוש image to text, תבחרו בתוצאה הראשונה, תעקבו אחר ההוראות ותקבלו טקסט מוכן להעתקה. קלי קלות!

שיטה פחות יעילה, איטית יותר ופותחת יותר מקום לטעויות, אבל עדיין עובדת. אנחנו מקווים שהשתמשתם בראשונה.

אחרי שהדבקתם את הטקסט בתוך השדה, או אחרי שסיימתם להקליד את הנקודה במילה האחרונה (בתנאי שהקלדתם הכול באופן מדוייק וללא טעויות), יופיע בפניכם כפתור אדום גדול (מהסוג שכיף ללחוץ עליו):

לחצו על הכפתור האדום הגדול במרכז. פתרתם את החידה, כל הכבוד!