עשו היסטוריה - הסתיים הקורס הראשון של "לוחמים להייטק"

לפני כשלושה חודשים עזבו 19 לוחמים עזבו יחידותיהם השונות ברחבי צה"ל. הם פשטו את הווסט, החזירו את הנשקים, והתיישבו מול מסך המחשב. עכשיו, כתף לצד כתף, הם עומדים עם כומתות בשלל צבעים על רחבת המפקדים שבג'וליס, במעמד סיום קורס מרגש - סוף המחזור הראשון של התוכנית "לוחמים להייטק". קיבלנו הצצה קטנה לתוכנית גדולה שמסדרת להם מקפצה לאזרחות

19.01.23
איה חיימוביץ' ונועם אסולין, מערכת את"צ

בכיתה אחת, ישבו בשלושת החודשים האחרונים 19 חיילים. אם הייתם נכנסים אליה, הייתם זוכים לראות כומתות שחורות וירוקות, מנומרות ואדומות, כסופות וכחולות. הייתם מבחינים במדי חאקי, מג"ב ובמדים ירוקים. והסממן המשותף לכולם - תג יחידה אחיד. 

זה אולי נשמע קצת מבלבל - אך זו לא טעות. אף אחד מהם לא הגיע לשם במקרה, ואולי דווקא המגוון הזה הוא בדיוק מה שהופך את הכיתה הזו, שעושה היסטוריה, לכל-כך מיוחדת.

"לוחמים להייטק", או בשמה הרשמי - "אלפא", היא תוכנית חדשה ויוצאת דופן, שנועדה להכשיר לוחמים לקראת סוף שירותם במקצועות הסייבר, כך שבמועד השחרור יוכלו להשתלב בקלות רבה יותר בשוק התעסוקה.

משנים כיוון

"המטרה שלנו היא לתת ללוחמים - שעשו שירות קרבי משמעותי והגנו בגופם על המדינה - הכשרה שתפתח להם את הדלת בעולם ההייטק, גם בצבא וגם באזרחות", מסביר מפקד קורס ה-SRE, סגן מלאכי וייס, "והמטרה הגדולה היא לעודד מוטיבציה לשירות קרבי".

"לוחמים להייטק" היא רק אחת ממספר תוכניות שגובשו בשנים האחרונות במסגרת אסטרטגיית "אנשים בתנופה" בהובלת אגף כוח האדם. לצדה ישנן תוכניות שאמונות על תהליכי הכנה מקיפים לשחרורם של חיילי צה"ל בכלל ולוחמים בפרט בתחומי ההכנה, ההשכלה והתעסוקה.

"לצערנו, יש לוחמים שמשתחררים מהצבא וחשים גאווה על פועלם, אבל עם תחושת החמצה על הזמן שהיה יכול להיות 'מנוצל' לטובת העתיד שלהם כאינדיבידואלים", מספר סגן וייס, "ועכשיו, יש לנו את ההזדמנות לבוא ולהגיד להם: 'אנחנו מעריכים אתכם ומוקירים את מה שאתם עושים, ואנחנו רוצים להחזיר ולתת כלים שיעזרו לכם למצוא מקצוע באזרחות". 

כחלק מ"לוחמים להייטק", עוברים הלוחמים קורס של כשלושה חודשים בבסמ"ח אלפא, במהלכו הם מתחלקים למגמות הלימוד השונות, ובכיתות מצומצמות עם מדריכים מנוסים מהאגף הם לומדים להכיר את מקצועות התכנות, מערכות שונות ברשת ואת העבודה בסביבה הרשתית. סדר היום שלהם עמוס מאוד, וכולל שיעורים, תרגולים, סימולציות ומבחנים רבים.

בסוף החודשים האינטנסיביים הללו, הם ישובצו ביחידת לוטם בה ישרתו עוד כשנה וחצי, וכך שני הצדדים ירוויחו: הלוחמים - שיסכמו תקופת שירות משמעותית בתחומים שונים ויצאו מוכנים ומוכשרים להשתלב בעולמות ההייטק הנחשקים, והמערכת הצבאית - שזוכה באותם לוחמים מסורים לתקופה נוספת במסגרת שירות קבע, בה ימלאו תפקיד משמעותי נוסף, הפעם במקצועות הטכנולוגיים.

המחזור הבא של התכנית יחל בחודש פברואר הקרוב.

לוחמים, שלושה חודשים בטרם שחרורם.

בכנס המשתחררים תקבלו את כל המידע והטפסים הדרושים על מנת להירשם למיונים.

שלושה חודשי קורס (בעת השירות הסדיר), ושנה וחצי בשירות קבע.

"כולנו אחד"

הלוחמים שמאותרים ביחידות על-ידי מפקדיהם, מגיעים לתוכנית ומשנים את שגרת חייהם במאה שמונים מעלות - הריצות בדיונות יהפכו להרצות קוד על מסכי המחשב, וההגנה על גבולות הארץ תהפוך להגנה בסביבה הרשתית.

"הפער בין חוויות השירות הקודמות שלנו לבין זה הוא עצום, וזה לא פשוט", משתף סמ"ר עידן טל, לוחם שלוקח חלק במחזור הראשון של התוכנית, בקורס SRE, "נכנסנו לעולם חדש ולא מוכר לרובנו, ולמדנו הכול מאפס בשלושה חודשים, דבר שבאזרחות היה לוקח כפול מהזמן".

מה שאולי עשוי לעזור, הוא המקום ממנו הגיעו 19 הלוחמים האלו. "אומנם הגענו ממקומות שונים בצה"ל, אבל כולנו לוחמים", מזכיר סמ"ר טל. וכמו שהוא מספר, אי אפשר להתעלם מהחברות והלכידות שהם משדרים. השפה שלהם משותפת, והם חווים את התחושות הנלוות להסתגלות למקום החדש ולאופי העבודה השונה מול חיילי אגף התקשוב - ביחד.

נתראה בהייטק?

מאחורי הקמת התוכנית עומדת כמובן הדאגה ללוחמים המשתחררים, אבל זה הרבה מעבר: כשמלש"בים עומדים בתור למיוני היחידות הטכנולוגיות, ובלוחמה המאבק על כוח האדם ואיכות הלוחמים הוא תמידי - תוכנית שתעלה את המוטיבציה לגיוס ליחידות הקרביות היא הכרחית ומבורכת.

"בסופו של דבר, התוכנית היא דרך אחרת נוספת להראות למלש"בים למה משתלם להיות לוחם", מדגיש סמ"ר טל, "עבור כולנו זה ממש פרס לקחת חלק בתוכנית".

בעוד כשנה וחצי ישתחררו הלוחמים שסיימו ממש אתמול את הקורס הראשון, שנחתם בטקס המרגש. הם עתידים לצאת עם מקצוע של ממש, הכשרות איכותיות ובעיקר - הרגשה שיש מישהו שדואג להם לאחר תקופה ממושכת בה דאגו למדינה.

"אני מקווה שבעוד שנה מהיום, מספר המשתתפים יילך ויגדל", מסכם סגן וייס, "הלוחמים מבינים שבעזרת הקורס יש להם אפשרות להתחיל את העתיד עוד לפני השחרור. המקום בו הם נתנו את הנשמה שלהם הוא המקום שנותן להם בחזרה, ועכשיו הם יוכלו לצאת גם עם מקצוע מבוקש לאזרחות".