"זה ממש לשנות DNA". קשר"ר בריאיון מיוחד

במשך שנים גובשה בסבלנות ובדייקנות תפיסת "עד קצה המימד" המהפכנית ששואפת לשנות את פני חיל הקשר והתקשוב. כעת, כשהיא מתחילה לקרום אור וסיבים - ישבנו לשיחה עם קשר"ר, תא"ל יוסי כראדי, כדי להבין איך הכול התחיל, מה החשיבות בהנגשת הדיגיטל לקצה המבצעי, ואיך יתרום אנליסט צמוד למח"ט בשדה הקרב? ריאיון מיוחד

07.05.23
נטע רוף, מערכת את"צ

אגף התקשוב וההגנה בסייבר - משתנה. אולי הרגשתם את זה בספקטרום. אולי חשתם את זה בעולמות המידע. או שאולי בכלל שמעתם ביטויים כמו "עד קצה המימד" נישאים באוויר.

ובהחלט, משרתי חיל הקשר והתקשוב נמצאים כיום בעיצומו של שינוי תפיסתי נרחב וכולל בשם "עד קצה המימד", שלא התחיל אתמול, ולא יסתיים מחר. אבל מה כל זה אומר? ומה הן טבעות האולימפיאדה שמלוות את הביטוי הזה בכל מקום? יצאתי לגלות מפי האדם היחיד שיכול לקשר בין הדברים בצורה המדויקת ביותר - גם מתוך שינה.

"אפיינתי איך ייראה הקשר"ח ב-2030"

"'עד קצה המימד' זו תפיסה. תפיסה שנולדה אחרי היריון ארוך במיוחד, והתגבשה אצלי לאורך הרבה שנים, ובשנים האחרונות במיוחד", פותח תא"ל יוסי כראדי, קצין הקשר והתקשוב הראשי. "כשנכנסתי לתפקיד מקשא"פ ב-2018, נכנסתי למציאות אחרת בהקשר של מהי המערכה בעזה - וזו פשוט לא אותה המערכה שגדלתי עליה. והבנתי שתפקיד המקשא"פ התרחב הרבה יותר".

משם החל לפתח את הרעיון, כשנקודת ההתחלה הייתה רמת החטיבה, ששומרת על דיוק ברמת החיכוך שלה עם הקרב: "קראתי לזה 'קשר"ח 2030', ובעצם אפיינתי איך ייראה הקשר"ח ב-2030 ומה יהיו התחומים שיעסוק בהם. חילקתי את זה בזמנו לתקשוב, ללומ"ר (לוחמה מבוססת רשת), ללוחמה אלקטרונית (כיום לוחמת ספקטרום), ולסייבר. את הספקטרום אז חילקתי להגנה ולהתקפה". באיזשהו שלב, מודה קשר"ר, הציג את הרעיון בפני עמיתיו האל"מים, אך נתקל בתגובות כמו: 'על מה אתה מדבר', 'אולי זה קצת גדול עלינו'.

"אז שמתי את זה בצד, והמשכתי לגבש את זה", נזכר תא"ל כראדי, "כשנכנסתי לתפקיד קשר"ר, זו הייתה הפעם הראשונה שניסחתי מסמך כתוב של תפיסת "עד קצה המימד", שאומרת שקצין הקשר של פעם, שהיווה בעיקר גורם מאפשר לתוכנית המבצעית - צריך וחייב להיות מפקד מאמץ של חמישה תחומים: לומ"ר, תקשוב, ספקטרום, מידע וסייבר, וארזתי אותם יחד בצורת סמל הטבעות של האולימפיאדה".

המשימה הראשונה בסאגה הייתה מסע שכנועים שכלל את הצגת התפיסה לאלופי המטכ"ל. "ייאמר לזכותם של המפקדים שנפגשתי איתם שכולם הבינו מיד את החשיבות והראו נכונות".

האתגר השני הוא לא פחות גדול מהראשון - שינוי כולל של החיל. "לדוגמה, בימים אלה אנחנו משנים את מקצועות התקשוב - ממש לקחנו 22 מקצועות ואיחדנו אותם לתשעה מקצועות רלוונטיים לעידן הנוכחי, חידשנו את קורס הקצינים - שהיום מכשיר למפקד מאמץ", מדגים קשר"ר, "כי בסוף, אחד הדברים שמאתגרים אותי זה להסביר לאותם קציני קשר שהם יכולים לעשות את כל הדברים האלה ובמקביל לבנות את כל המיומנויות שיאפשרו לעשות זאת. זה ממש לשנות DNA של חיל - ושינוי DNA לא קורה ביום".

לקצר ל-0 את מאות הקילומטרים בין החטמ"ר למטה

"למישהו שלא בא מהתחום זה לא פשוט. קשה לפעמים להבין שאם יש חסימה בספקטרום אז זה אומר שלא יהיה לך תמ"כ (תמונות מצב כוחותינו) או מידע, ולכן לא תוכל לייצר רציפות", מתאר קשר"ר, "בכלל, העולם שלנו הוא עולם שמורכב להבין אותו. קל להבין אובייקטים מוחשיים כמו מטוסים, טילים, נגמ"שים. קשה להבין ספקטרום אלקטרומגנטי".

"הדבר הראשון שעשינו אחרי שניסינו להבין איך נחדיר את התפיסה החדשה היה "קדמא" - תוכנית שהיום אני יכול להגיד שהיא פשוט מדהימה, שלקחה קצינים טכנולוגיים מלוטם ומחט"ל, שעסקו רק בבניין כוח טכנולוגי, ושיבצה קצינים נבחרים כקציני דיגיטל ומידע חטיבתיים או אוגדתיים", מספר קשר"ר בעיניים נוצצות, "ופתאום ראו בחטיבות ובאוגדות כמה יש ל'לוטם' להציע, וזה הוליד דברים יפהפיים, שחיברו בין היחידה לשטח ובעצם קיצרו את כל מאות הק"מ בין החטמ"ר למטה - לאפס ק"מ".

לוקחים שליטה על הגזרה - בספקטרום

במקביל, תחת מערך התקשוב מוקמים שני תתי- מערכים: מידע מבצעי וספקטרום מבצעי. הספקטרום היה הראשון. "התחלנו קורסים של מש"קי שליטה בספקטרום. אבל אם עד אז הכשרנו חוקרי ספקטרום למטכ"ל, כאן החלטנו שאנחנו מכשירים עכשיו שולטי ספקטרום לחטיבות ולאוגדות, והם יפעלו גם בקצה המבצעי", ממחיש קשר"ר, "ועכשיו יושבים שולטי ספקטרום בתאי שליטה ספקטראליים (תשל"סים) בחטיבות ובאוגדות - ומביאים את המומחיות לשדה הקרב ויודעים לנהל את הגזרה".

"המפקד רואה בעיניים את השטח, את הקרקע. יש לו גדודים, פלוגות ותצפיות שאיתם הוא אוסף ומנהל את הקרב. את הספקטרום - הוא לא ראה, עד עכשיו. כשאנחנו מקימים תשל"ס ומאיישים אותו בחיילים שזה המקצוע שלהם, אנחנו מאפשרים לו לקחת אחריות על הגזרה שלו, כולה", טוען תא"ל כראדי, "וזה מה שאנחנו עושים בספקטרום - פיזרנו קורס ראשון לפני כמה חודשים, קורס שני אני מצפה שנספיק עד סוף השנה, והמטרה הייתה לשלב כוחות שיסתובבו בשטח ויעסקו בספקטרום".

הקורס השני, שמתחיל בקרוב, נקרא "B.I Developer" (מפתח בי.איי) וזהו התפקיד המקביל לשולטי ספטקרום - אך בתחום המידע: "אנחנו רוצים אנליסטים מבצעיים שיהיו צמודים למח"ט ולמאו"ג, ובעצם יתחילו לדבר מידע. אחד הקשיים של כולנו זה המקצוע, ופתאום יש מישהו שיודע לדבר מידע".

מה זה אומר בפועל? "אותם חיילים יידעו לקחת שאילתה של מח"ט שמוטרד מנתיבי חדירה באוגדה 91 והחיכוך על הגדר, לייצר מהבעיה שאילתה מבצעית, להכניס את זה לתוך מוח של מחשב, לייצר אלגוריתמיקה על אותו מאגר נתונים, ולספק תובנות מבצעיות. זה צה"ל 2030 - או 2023".

הטבעות לא יהפכו אתכם לבלתי נראים - אך הן מסמלות משהו גדול לא פחות

כשאני מתעניינת בבחירה בסמל טבעות האולימפיאדה, קשר"ר מפרט: "המסר השלם של התפיסה הזו היה - 'אוקיי, אנחנו נמשיך לעשות תקשוב, אנחנו צריכים לבצע לומ"ר יותר טוב, נתחיל לעסוק גם במידע - תחום שטרם נגענו בו, אנו חייבים שספקטרום יהיה חלק מהמקצוע שלנו, ומוכרחים לעשות הגנה בסייבר. אבל אם נתעסק בכל תחום בנפרד - זה לא יהיה מספיק. ומשם באו טבעות האולימפיאדה, שההיתוך של החמש ביחד למאמץ אחד מהווה את תפיסת "עד קצה המימד". זו בעצם ההבנה שתקשוב, לומ"ר, מידע, ספקטרום, וסייבר מרכיבים את השלם שבשדה הקרב העתידי".

"מהר מאוד הבנו שהספקטרום מהווה אתגר בשלל הגזרות, והחיכוך במרחב הספקטראלי עזר לי להבהיר את הצורך במקצוע הזה מהר יותר ובקלות יותר", נזכר תא"ל כראדי, "במקום שאני אבוא ואשכנע, מפקדים באו אליי ואמרו לי "תן לי, אנחנו צריכים ללמוד את הדבר הזה. אומרים שהמציאות עולה על כל דמיון, ואני שמח להודות שהמציאות הייתה יותר מהירה ממני".

"צריך להבין באמת שמהות תוכנית 'עד קצה המימד' זה להביא את עוצמות צה"ל לקצה המבצעי", מדגיש תא"ל כראדי, "כלומר, היום בדרג הבכיר של צה"ל - אנחנו חזקים במידע, חזקים בספקטרום, חזקים בסייבר, חזקים בתהליכים מבצעיים. אבל כשאנחנו יורדים לרמות יותר נמוכות, כמו אוגדה, חטיבה או גדוד, אנחנו עוד לא שם. 'עד קצה המימד' באה לחזק את השריר הזה בדיוק".

חידושים, חידושים, חידושים

היום תמצאו ברחבי צה"ל את בתי התוכנה המרכזיים אליהם משובצים דאטה-אנליסטים, ו-Data Engineers. "אי אפשר לקחת Data Engineers ולפזר אותם בחטיבות ובאוגדות, כי מה שיידרש מהם שם הוא בהיקף קטן יותר מהיכולת הכללית שלהם", אומר קשר"ר, "לשם כך, יהיה את אותו איש מקצוע אחד שיודע לדבר עם איש המקצוע האחר - וזהו מפתח ה-B.I שיתקשר עם ה-Data Engineer בשפה שלו. אם עד עכשיו עסקנו בזה בקריה ובמפקדות הראשיות, אני רוצה לפזר בצה"ל יכולות שיגיעו עד לקצה".

ואם חשבתם לרגע שרק הכוחות הסדירים מתחדשים - תחשבו שוב. "האתגר הראשון עם מערך המילואים הוא שאני לא יכול להביא איש מילואים שבוע בשנה ולצפות שהוא יידע פתאום הכול אחרי שהוא עובד כל השנה כרואה חשבון", מציין קשר"ר, "לכן אנחנו בונים תוכנית חדשה של שמירת כשירות בתקשוב ובדיגיטל בעידן הנוכחי, ואנחנו ממש הולכים לשנות את המנגנון. כמו טייסים, שכדי לשמור על כשירות צריכים לטוס פעם בשבוע - לפי המנגנון שאנחנו רואים, המילואימניקים יגיעו אלינו פעם בחודש או בתקופה - לפי הצורך ורמת המומחיות".

החלק השני במנגנון המילואים כרוך בתהליך הפוך - איתור מראש של אנשי מילואים שעוסקים באזרחות בעולמות הדאטה והספקטרום, אבל במקצועם הצבאי הם עוסקים בתחום אחר, שאינו טכנולוגי. "אנחנו הופכים אותם לשלד המילואים של 'עד קצה המימד'. זה תהליך יפה, מורכב וארוך, אבל הוא יביא למיצוי מדהים של היכולות שלהם".

כל הנקודות שפרס בפנינו קשר"ר משלימות יחד תפיסה מהפכנית: "זה הכנסת עולמות מקצועיים מאוד כמו ספקטרום ודאטה למקצוע הצבאי, כחלק מהיכולות של לנצח קרב. הספקטרום לא נמצא יותר בנפרד, לצד המקצוע הצבאי - הוא מוחדר לתוכו, וחלק ממנו. הקשר"ח בגרסתו החדשה ישלוט בחמשת התחומים, המח"ט יוביל את הקרב באופן מלא, כולל ושלם - הוא יקבל המלצות מבצעיות מהמערכות שייעלו את פעילות הכוחות ויוכלו אפילו להתריע מפני כוחות שמאוימים ע"י נ"ט".

"בסוף, יש מוכנות למלחמה בעזה או בצפון והכול צריך לתקתק, והמשימה שלי היא לשכנע את האנשים שכדי שזה יעבוד - צריך את כל חמש הטבעות יחד, שהם יכולים לעשות גם את זה וגם את זה", מצהיר תא"ל כראדי בחיוך, "אחרי שנה וחצי של מסע, אני מרגיש שהתקדמנו ושאנחנו בכיוון הנכון. יש לנו עוד דרך ארוכה מאוד לעבור, אבל אם הייתי מדמיין אז שאחרי שנה וחצי, שכשאומרים "עד קצה המימד" כולם יבינו על מה אני מדבר - הייתי המום".

הדרך, כפי שמתאר קשר"ר, עוד רחוקה מלהסתיים, אבל סיפור קטן שהוא משתף בחיוך רגע לפני שאנחנו נפרדים, מראה את פלאי המסע: "לפני כמה שבועות הרציתי בקורס קשר"חים, ואחד מהם אמר לי: 'עד לפני שנה וחצי הרגשתי שאנחנו כבר לא בליבה, ותפיסת 'עד קצה המימד' באמת גרמה לי היום להרגיש שוב שאני במרכז, שאני מתעסק בלב העניין של צה"ל ובלב העניין של הקדמה הטכנולוגית. זה החזיר לי את התשוקה לתפקיד ולשירות'. וככה אני יודע שאנחנו בכיוון הנכון".