הסתיים המחזור הראשון של קורס מפתחי B.I

7 שבועות הכשרה אינטנסיבית הגיעו לסיומם, וכך גם המחזור הראשון של קורס מפתחי B.I. רגע לפני שהם מתפזרים ביחידות השונות, ישבנו איתם וגילינו: מה זה בכלל? למה חשוב שיהיו בצה"ל אנשים שיתמחו בתחום? ואיך זה קשור לדאטה אנליסטים? התשובות בפנים

25.07.23
נטע רוף, מערכת את"צ

אם הייתם בחמישי האחרון ברחבת המסדרים בבה"ד 7, בטח לא פספסתם את 29 חניכות וחניכי בסמ"ח הנרגשים שסיימו זה עתה את המחזור הראשון של קורס מפתחי B.I בצה"ל.

אז רגע לפני שהם מתחילים להתארגן למחזור הבא, ישבתי עם מפקד הקורס, מפקדת בסגל ההכשרה ועם החניכה המצטיינת כדי לקבל תשובות: מה זה בכלל B.I? מדוע צה"ל צריך את זה? למה זה צריך לעניין את הדאטה אנליסטים בצה"ל? ואיך תיראה ההכשרה לחניכי המחזורים הבאים?

"בעולמות הטכנולוגיה, B.I זה Business Intelligence (בינה עסקית) - לוקחים נתונים שקיימים במאגרי המידע בחברה, ומביאים אותם לידי ביטוי", מסביר לי מפקד הקורס, סגן ניצן קרש, "זה מייעל תהליכים והופך את הארגון למבוסס מידע".

בעולם האזרחי, תחום הבינה העסקית נועד לפיתוח וייעול תהליכים בארגונים. ומהבחינה הזו - אנשי B.I יכולים לתרום רבות לארגון גדול כמו צה"ל.

מתוך כל המידע הזה, האנשים הנכונים עם הכלים הנכונים יכולים להפיק ממנו תשובות קריטיות

"יש לנו באמת כמויות בלתי נגמרות של מידע בצבא", מוסיפה ליאור, מפקדת בסגל, "ומתוך כל המידע הזה, שפשוט יושב שם בצורתו הגולמית, האנשים הנכונים עם הכלים הנכונים יכולים להפיק ממנו תשובות קריטיות".

"למשל, עכשיו יש לי כוחות בשטח, ואני מעוניין לדעת מה האפשרויות שלי", מדגים סגן קרש, "איך אני יכול להפעיל אותם ביעילות מקסימלית, מה האופציות שלי מבחינה תפעולית".

ופה בדיוק, לפי סגן קרש, נכנסים לתמונה אנשי ה-B.I. הם מושכים נתונים - כמו מפות, מיקומים, סטטיסטיקות וכמויות ממאגרי מידע, טוענים אותם לתוך מערכת שמציגה את המידע בצורה הרבה יותר מסודרת - ויוצרים "דאשבורד" לפי המשימה שקיבלו.

לפני הקורס החדש, משימות ה-B.I והתחום בכללותו היו בשטחם של הדאטה אנליסטים - שמוכשרים גם הם בבסמ"ח. "עד עכשיו, היינו במצב שבו הדאטה אנליסט ביצע גם את המשימות של מפתחי ה-B.I, כי התפקיד פשוט לא היה קיים", מספר סגן קרש.

אז למה מלכתחילה יצרו תפקיד חדש? הרי הדאטה אנליסטים מטפלים בזה כבר, לא?

"אז זו בדיוק הנקודה. תחום הבינה העסקית נרחב ומתפתח כל הזמן, והעובדה שהאנליסטים היו צריכים לבצע את המשימות הללו בנוסף למשימות התפקיד שלהם, יצרה מצב בו הם לא יכלו להשקיע את זמנם בצורה מלאה ומיטבית בתחומי העיסוק המרכזיים שלהם".

"השטח העלה צורך בתפקיד ייעודי לעיסוק ב-B.I נטו. אז עכשיו, במקום שהדאטה אנליסטים יעשו הכול לבד, הם ומפתחי ה-B.I יעבדו כצוות, כשכל אחד משקיע את עצמו במשימות המרכזיות שלו - בכל מקום: ביחידות הטכנולוגיות, באוגדות, בחטיבות, בחילות השונים ובדרג המטכ"ל".

תפקיד מפתח ה-B.I הוא הרבה יותר מעבודה טכנית של טעינת מידע במערכת חכמה. על ההכשרה, שאורכת שבעה שבועות, מספרת מצטיינת הקורס, רב"ט יובל ווישניה: "הקורס מאוד קצר, מאוד אינטנסיבי. למדנו עבודה עם מערכות בינה עסקית שונות, יצירת דאשבורדים, עבודה מול לקוח והבנתו, עיצוב חווית משתמש (UI/UX). אם אני צריכה לסכם, הקורס היה חוויה מדהימה".

המטרה שלנו בסוף היא שהמפקדים בצה"ל יקבלו החלטות מבוססות מידע ונתונים, ולא יסתמכו על תחושת בטן

"אם עכשיו הרמטכ"ל נכנס לדיון הערכת מצב, הוא צריך לדעת אילו החלטות הוא מקבל לפי מידע מסוים. מפתחי ה-B.I יציגו לו דאשבורד שחייב להיות מספיק נגיש וברור כדי שיהיה אפשר להבין את המידע ולהסיק ממנו מסקנות".

"המטרה שלנו בסוף", מסכם סגן קרש, "היא שהמפקדים בצה"ל, בכלל הדרגים, יקבלו החלטות מבוססות מידע ונתונים, ולא יסתמכו על תחושת בטן. פה נכנסים המפתחים: הם לוקחים את המידע - והופכים אותו לידע".