לחימה בטרור - בלחיצת כפתור

כיום אין פעילות מבצעית באיו"ש שיוצאת לדרך ללא מעטפת תקשובית מתקדמת: מרכבים ממוגנים שמספקים קשר איכותי ללא תלות בכלי טיס - לטלפונים שממפים מבנים, מציגים חוזי בזמן אמת והרבה מעבר. שמענו ממג"ד 'אופק' על החידושים שהובילו למהפך דיגיטלי - בגזרה כולה

10.01.23
ענבר דקל כהן, מערכת את"צ

דמיינו מ"פ שנוסע ברחבי איו"ש. לידו נייד צבאי מותאם ומוצפן, דרכו הוא נכנס לאפליקציה שמציגה את תצלומי החוזי שמעליו, שמאפשרים לו לנווט, לנתב, ולהוביל את הלוחמים שלו בדרך הטובה ביותר בפעילות מבצעית תוך הימנעות ממטענים וממחסומים - בלחיצת כפתור. נשמע כמו סצנה מתוך שובר קופות עתידני? באפריל האחרון - הסרט פרץ את גבולות המסך והפך למציאות.

הצורך בחידושים מבצעיים התעצם ב'שובר גלים', ובעקבותיו הגיע לאיו"ש מכשיר חדש שפותח בגדוד 'אופק' בשיתוף יחידת מצפן בלוטם, ושמו "LioNet" - טלפון צבאי שמוקדש כולו לפעילות מבצעית.

בתוכו יש שלל אפליקציות שמעצימות את יכולות הלוחמים בשטח: התחברות לתצפיות של כטמ"מים וחוזי, יצירת קשר ישירות עם המכשירים של הרבש"צים באזור, מיפוי מבנים בכפרים ועוד.

"זה שינוי שהוביל מהפכה", קובע מג"ד 'אופק' באיו"ש, סא"ל אוראל מלכה, "הפעילות בשטח הרבה יותר בטוחה בזכות זה. מפקדי היחידות יודעים לנווט את הדרך החוצה בצורה הרבה יותר טובה, הם יכולים ליצור קשר עם כל אחת מהיחידות בגזרה, וזה מוסיף עוצמה לפעילות שלנו".

עם כניסתו לתפקיד באפריל האחרון, המטרה שעמדה מול עיניו של סא"ל מלכה הייתה יצירת רציפות שליטה שתהפוך את פעילות הלוחמים לבטוחה יותר. "היה לנו חשוב לשפר את איכות הקשר באיו"ש", משחזר המג"ד.

ואכן לאחרונה, עבדו באוגדה על פרויקט חדש - רכב תקשוב מסוג ממוגן, המכונה רק"ש 'אופק' - על שם הגדוד.

"זה רכב ייחודי מסוגו שמספק קשר תג"ם טוב יותר בעומק השטח ובתנועה", מתאר סא"ל מלכה, "וזה מאפשר מתן מענה במקומות עם כיסוי בעייתי. במקום להסתמך על כלי טיס, אנחנו מביאים קשר איכותי מהקרקע".

בחודש האחרון נרשמה עוד נקודת ציון משמעותית בדרך לשילוב רק"ש 'אופק' בפעילות השוטפת: "קצין הקשר ואני יצאנו עם הכלי לאחת הערים בחטמ"ר מנשה, וסימנו נקודה שיכולה להיות מיקום טוב ליצירת כיסוי קשר רדיו. סיירת חרוב נכנסה לתוך העיר ואיכות הקשר הייתה מצוינת. זאת הייתה הפעם הראשונה שמפקד, או יחידה בצה"ל, מצליחים לדבר עם החמ"ל האחורי בטיב קשר מצוין במרחב הספציפי הזה בלי להתבסס על מטוס ממסר".

באוגדה משכללים את המערכות באופן תמידי כדי לספק מענה טוב יותר בפעולות הסיכול נגד הטרור. "אנחנו רוצים לאפשר למפקדים שליטה טובה יותר", מסביר סא"ל מלכה.

"במסגרת 'שובר גלים', עושים אנשי הגדוד ומערך התקשוב באיו"ש לילות כימים כדי לאפשר רציפות שליטה, הפיכת תהליכים לדיגיטליים, וייצור טרנספורמציה דיגיטלית באוגדה באופן כללי", מדגיש סא"ל מלכה, "התקשוב הוא גורם מאפשר באוגדה - והיום שום פעולה לא מתבצעת בלעדיו".