מהמחשב הראשון בצה"ל - לסיכול 3 מיליארד ניסיונות תקיפה בסייבר

כשהמחשב הראשון "גויס" לצה"ל, לפני 65 שנה, אף אחד לא חשב שמדובר במכת הפתיחה ליחידה שתוביל מהפכות שלמות בעולם הסייבר והדיגיטל. כעת, לכבוד יום ההולדת של ממר"ם, תפסנו את המפקדת לשיחה והבנו איך מתמודדים מול מערכה מסוג אחר - בין עננים ושרתים

16.07.24
שירה הלמן, מערכת את"צ

אומנם בימינו זה מובן מאליו, אבל אז, אי שם בשלהי שנות ה-50, זה היה נראה כמו מהלך תמוה - הגעת המחשב הראשון לצה"ל.

במרוצת השנים, אותו מחשב יחיד הפך ליחידה טכנולוגית-מבצעית שלמה, שמובילה כבר 65 שנה מהפכות בתחום הדיגיטל בצבא ומחוצה לה - ממר"ם. מדובר ביחידת המחשוב הראשונה של צה"ל, אשר מאות חיילים וחיילות בשורותיה אמונים על על הענן הצבאי, הגנה מתקיפות סייבר וזמינות רשתית תמידית.

מאז 7 באוקטובר, גם הם מתמודדים עם שרשרת אתגרים חדשים ונלחמים במערכה מסוג אחר - אחת בלתי נראית, שמתרחשת בכלל בעולם הסייבר. "אנחנו במלחמה הדיגיטלית המשמעותית הראשונה בצה"ל", מדגישה מפקדת היחידה, אל"ם רחלי דמבינסקי, "ברגע, הפלטפורמות שלנו קיבלו משמעות גדולה יותר בהצלת חיי אדם - בעורף ובשטח".

אותה הבנה, הביאה את היחידה להרחיב את המאמץ המחשובי שלהם פי 5 ממערכות ומבצעי עבר. מפרוץ המלחמה, כפי שחושפת אל"ם דמבינסקי, נרשמו יותר מ-3 מיליארד ניסיונות פגיעה בתשתיות המחשוב ופריצה למערכות הצה"ליות. בממר"ם הצליחו להדוף את כולם - עם מאה אחוזי הצלחה בכך.

מלבד ההגנה מתקיפות סייבר, החיילים והחיילות פועלים מסביב לשעון כדי לייצר ולפתח פתרונות ייעודיים לצרכים מבצעיים. בזמן שיא של 3 שבועות, הם הרחיבו את מרכז המחשוב לראשונה, והגדילו את תחום האנרגיה ומשאבי הענן הנדרשים בלחימה. כמו כן, ביחידה פיתחו פלטפורמה בטכנולוגיות ה'ענן הציבורי' ושילבו את יכולותיו המבצעיות באסטרטגיות הקיימות.

"הענן המבצעי הוא אמצעי לחימה לכל דבר ועניין", חורצת מפקדת היחידה, ומספרת כי הוא מנגיש את אוסף המערכות לקצה, באוויר, בים וביבשה, ומאפשר פעילות בזמן אמת וגם בעת נתק.

סוגיה נוספת שדרשה התייחסות מתחילת המלחמה היא העומסים. לאור הקצאת משאבי מחשוב ואחסון בהיקף משתמשים גבוה משמעותית מהרגיל, פעלו ביחידה כדי לווסת אותם, הכניסו עוד שרתים והקימו דאטה סנטר נוסף.


גם התפתחות הבינה המלאכותית לא פסחה כמובן על ממר"ם. הם הקימו לפני חודש מעבדת AI, שמאיצה יכולות טקטיות מבוססות מחקרי מידע במגוון תחומים, שבסופו של דבר מאפשרות למפקדים לקבל החלטות מושכלות ומהירות יותר.

"אנחנו זוכרים תמיד את ההיסטוריה הארוכה שלנו. זה מה שמוביל אותנו קדימה, ובו זמנית מזכיר לנו מאיפה באנו", מכריזה מפקדת ממר"ם, "אני אישית גדלתי ביחידה הזו, שהיוותה לי בית מחבק ומלמד. אין לי ספק שעוד נראה את ממר"ם ממשיכה להפיק ערך מבצעי לצה"ל, להביא חדשנות וקדמה, ולהשפיע על ההייטק הישראלי והעולמי".