תפיסת ההפעלה החדשה במערך הנפגעים מתורגלת לראשונה

מהפגיעה ועד הדפיקה בדלת: מחלקת הנפגעים של אכ"א תרגלה את תרחיש "גלגולה של הודעה", לראשונה בתפיסת ההפעלה החדשה

19.03.17
טלי סטמבולצ'יק, מערכת אתר צה"ל

אין אדם במחלקת הנפגעים באכ"א שלא קיווה בכל לבו שהתרחיש אליו התאמן יישאר בגדר תרגיל בלבד. יחד עם זאת, ניסיון העבר מלמד כי יש להתכונן גם לנורא מכל.

עשרות אנשי מילואים השתתפו בשבוע שעבר בתרגיל "שאגת האריה" - תרגיל שמטרתו הייתה לבחון את יכולות מערך הנפגעים בשרשרת הטיפול בפצועים ובחללים, ובשיתוף הפעולה בינו לבין מערך הרבנות שמשלים אותו.

"התרגיל דימה את 'גלגולה של ההודעה'", מספר סא"ל אלי לוטן, ראש ענף נפגעים, ומפרט: "תהליך העברת ההודעה מתחיל במקום בו נפגע החייל, וממשיך לדיווח על כך מגורם בשטח למרכז הנפגעים. שם אוספים כמה שיותר מידע אודות החייל ומשפחתו, ומתדרכים את מודיעי הנפגעים בצורה הטובה ביותר למתן ההודעה. התהליך מסתיים עם חזרתם של המודיעים אחרי הביקור אצל המשפחה".

במסגרת "שאגת האריה" בחנו במחלקה את היכולת של כל גזרה להתמודד עם הודעות רבות מסביב לשעון ועם מקרים ותרחישים שונים. "דימינו התרסקות מסוק עם כמות חללים רבה שנפרסת בכל הגזרות, ומצבים שונים שבהם ההורים לא נמצאים בבית כדי לקבל את ההודעה", אומר סא"ל לוטן.

חשיבות התרגיל הנוכחי הייתה רבה מתמיד: זו הפעם הראשונה שמערך הנפגעים מתרגל את תפיסת ההפעלה החדשה של הגוף שמוציא את קציני הנפגעים למשימה. "בחודש ספטמבר נסגרו משרדי קציני הערים, ועברנו למתכונת של ראשי זירות. בזמן חירום נפתחות בבסיסים צבאיים 11 גזרות שפרוסות בכל הארץ", מסביר סא"ל לוטן, "בדקנו את זרימת התהליכים מחמ"ל הנפגעים ועד למודיע בקצה, תוך דגש על בדיקת השינויים בתפיסה הנוכחית והתשתיות החדשות".

"התרגיל היווה אתגר משמעותי לאנשי המילואים, לקציני מערך הנפגעים ולחייליו, בעבודה רצופה יום ולילה ובטיפול בהיקף נפגעים משמעותי מאוד", מדגיש אל״ם צחי חפץ, ראש מחלקת תכנון וארגון באכ"א ומנהל התרגיל. "בתקופה הקרובה נעסוק בסיכום, בהפקת לקחים ובהתאמת התפיסה אל מול לקחי התרגיל".