בי"ס ראשון מסוגו, קורסים ייחודיים, סיכה חדשה ומענקים

בתום עבודה מטכ"לית מציגים באגף כוח האדם את מעטפת ההטבות הייחודיות למערך הנגדים בצה"ל. כל הפרטים

20.06.17
מערכת אתר צה"ל

בחודשים האחרונים התקיימה בצה"ל עבודת מטה נרחבת בנושא הטיפול במערך הנגדים מתוך ההכרה בחשיבותו, וההבנה כי ליבת העיסוק של הנגדים בצה"ל מתבססת על היותם אנשי מקצוע מיומנים ומנוסים המהווים את עמוד התווך המקצועי של יחידתם ומשפיעים באופן ישיר על האפקטיביות הארגונית לשגרה וחירום.

"אנשי הקבע עומדים בבסיס יכולת צה"ל לבצע את משימותיו", הדגיש הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט במסמך תר"ש גדעון. "הנגדים והקצינים מהווים קבוצה מצומצמת ואיכותית המובילה את צה"ל ועלינו לשמור על גאוותם ועל תחושת שליחותם".

מתוך הבנה כי יש לחזק את המערך, פועל צה"ל במגוון נדבכים: מסלולי פיתוח וקידום, מסלולי הכשרה, שכר ותגמולים, תמרוץ והעצמת אוכלוסיית המשרתים, יציאה ללימודים, מעטפת פרט ופרישה הולמים וכו'.

העצמת מסלול הכשרת הנגד באה לידי ביטוי בהקמת "בית הספר לנגדים" בפו"ם תחת המכללות הצבאיות. זהו בית הספר הראשון מסוגו לנגדים בצה"ל, בו יועברו מספר הכשרות החל מאוקטובר 2017: קורס כניסה לקבע מובהק, פו"ם לנגדים במסלול הבכיר והכשרה ייחודית לרנ"גים מצטיינים תחת פיקודו של מפקד המכללות הצבאיות.

בנוסף להכשרות המועברות בביה"ס החדש, יתבצעו מספר קורסים והכשרות ייעודיות בחילות השונים: קורס כניסה לקבע ראשוני בשנה הראשונה לשירות הקבע, שלבים מקצועיים בהתאמה למקצוע , קורסים ייעודים לדרג הבכיר, השתלמויות יחידתיות וחניכת מפקדים.

במקביל יימשכו ההכשרות המועברות בשנים האחרונות ביחידת ההסברה לנגדים במדרשת החינוך בהר גילה, המהוות תנאי לקבלת דרגות הרס"ם והרס"ב, אשר אורכן בין שבוע לשבועיים ומטרתן העצמה אישית, ערכים, הכרות עם ההיסטוריה של עם ישראל ומנהיגיה.

על מנת לייחד את נקודות הציון במעבר הנגדים בין קבוצות הקבע, נבחרו סיכות בוועדות ייחודיות למסלול שירות הנגדים אשר יוענקו בסיום קורס כניסה לקבע, קורס מעבר לקבע מובהק ופו"ם נגדים.

בשנתיים האחרונות​ הופעלו גם מספר הסכמי שכר אשר מיטיבים עם אוכלוסיית הנגדים, וביניהם הפעלת הסכם שכר הנגדים החדש המעניק תוספות חודשית ממוצעת של כ-600 שקלים, ומספר מענקים ששולמו וישולמו לנגדים הזכאים, זאת בנוסף למהפך בשכר בקבע הראשוני.

במסגרת הסכם הקבע הראשוני, אשר נחתם בתחילת שנת 2017, הורחבה פי ארבעה אוכלוסיית הזכאים למענקים סקטוריאליים, הורחבה אוכלוסיית הזכאים למענקי התמדה על סך 9000-6000 שקלים, הוכנסו לראשונה מענקים לנגדי ימ"ח על סך 8000-5000 שקלים לשנה, התבצע מיקוד בקבוצות שכר באוכלוסיית הנגדים והדבר תורגם לקבלת תוספות שכריות לקבוצות מסוימות.

דוגמה לתרגום שכר כולל מענקים לאחר ההסכם: רס"ל, נגדת לוגיסטיקה, עלה שכרה מ-5,500 שקלים ל-6,500 שקלים - עלייה של 18%. רס"ל, נגד ימ"ח, עלה שכרו מ-5,900 שקלים ל-7,500 שקלים - עלייה של 27%.

לאחרונה אף פעל צה"ל להרחבת תמרוץ הנגדים והעצמת המשרתים במגוון היבטים זאת על מנת להרחיב את אופקיו של הנגד, לשפר את כישוריו ויכולותיו המקצועיות ולמנוע את שחיקתו.

בין הפעילויות הנעשות על מנת להעצים את דמות הנגד ניתן למנות מגוון רחב של כלים, ביניהם מענקי מפקד, העלאת הגיל המקסימאלי לקבלת מגוון התמריצים כגון פרויקטי מגורים, לימודים מלאים, השלמת בגרויות, קורס אזרחיים, הגדלת היקף הייצוג של הנגדים במשלחות צה"ל ביניהם משלחות "עדים במדים" ומשלחות מהות לאירופה ועוד.

מתוך השקפת הרמטכ"ל איזנקוט כי נדרש ​שלכל נגד יהיה תואר ראשון או מקצוע רשמי, הוכנסו מספר פלטפורמות ייעודיות לאוכלוסיית הנגדים, ביניהם הרחבת הכיתות הצבאיות לתואר ראשון, הרחבת היקף היציאה ללימודים מלאים, פתיחת כיתות לתואר ראשון במימון מלא, פתיחה לראשונה של  כיתות להשלמת בגרויות לנגדים, הרחבת ההשכלות המזכות נגדים בהשכלה ישימה ובכך גם בתוספת שכרית. זאת לצד הגמשת הקריטריונים ליציאה ללימודים.

לכל זאת מצטרפים מעטפת הפרט ומעטפת הפרישה אשר יבואו לידי ביטוי בהרחבת הסל במכון הקבע למשרת הקבע ומשפחתו, פתיחת מחזורי נופש ייחודי לנגדים, שילוב נגדים מהנדסים בנופש טכנולוגי צה"לי, בחינת מסלול פריש ה ארוך ומותאם הכולל הרחבה של סל הקורסים המקצועיים להם זכאי כל נגד והרחבת אפשרויות ההשמה בעת הפרישה.

"מערך הנגדים עובר שינויים מרחיקי לכת בימים אלו", מספרת ראש מנהל הנגדים, סא"ל ליאת שבו. "השינויים שייטמעו הינם תוצר של עבודה מטכ"לית משולבת של כלל הגופים בהובלת אגף כוח האדם אשר תיתן מענה הוליסטי למערך. עבודת המטה מהווה הזדמנות למצב ארגונית את האוכלוסייה מתוקף שינוי תפיסת תפקידם והיותם השדרה המקצועית, הנשמה ועמודי התווך ביחידות וכן מענה לשינוי תפיסת התפקידים".