"בזכות תכנית 'ממדים ללימודים' - פתאום יש לי אוויר לנשימה"

כמו סטודנטים רבים, גם עדי מליח, לוחמת תותחנים לשעבר, הייתה מוטרדת ממימון לימודי התואר. כשגילתה שהיא זכאית לסיוע במסגרת התוכנית "ממדים ללימודים", הרגישה שיש לה רשת ביטחון שמאפשרת לה להתמקד במטרה: "זה שקט נפשי עצום ותחושה שנותנים לך בחזרה"

04.08.17
דניאל וייל, מערכת אתר צה"ל

כמעט כל סטודנט מכיר את זה. הניסיון למצוא איזון בין השקעה בלימודים, לו"ז עמוס ועמידה בלחצים כספיים. כשיש לשלם שכר לימוד, הוצאות נלוות ודמי מחיה – כל סיוע מקל באופן משמעותי ומאפשר לסטודנטים להתמקד במה שהכי חשוב: הצלחה בלימודי התואר.

לפני כשנתיים יצאה לדרך התוכנית "ממדים ללימודים" של צה"ל ומשרד הביטחון, המעניקה מימון לימודי תואר או מקצוע ללוחמים משוחררים ולחיילים מאוכלוסיות מיוחדות. המטרה היא להרחיב את התוכנית ולסייע לכמה יותר חיילים משוחררים להשתלב בצורה הטובה ביותר בחיים האזרחיים.

"התוכנית הזו בשבילי הייתה סוג של רשת ביטחון, אפשר להגיד שזו מקפצה לעתיד", אומרת עדי מליח, לוחמת לשעבר בחיל התותחנים וכיום סטודנטית למשפטים.

"קצת אחרי שהתחלתי ללמוד", היא נזכרת, "גיליתי את פרויקט 'ממדים ללימודים' דרך כתבות באינטרנט. אז במקום להיות בלחץ מהמחשבה על איך אני בכלל מתחילה לשלם את השנה הבאה, לחסוך כל שקל, למנוע מעצמי דברים ולהוציא את כל הכסף על הלימודים, פתאום יש לי אוויר לנשימה".

"בלי זה", היא ממשיכה, "סביר להניח שהיה לי הרבה יותר קשה להגיע לאן שאני רוצה להגיע. עצם הידיעה שהצבא מספק לי את היכולת לעסוק במקצוע שאני רוצה בעתיד, שזה הצעד הראשון לעשות קריירה, זה שקט נפשי עצום".

לתוכנית, היא מציינת, יש יתרון נוסף: "הבנתי שאני יכולה לעבוד בשביל לחסוך לעתיד ולא כל מה שאני מרוויחה ילך רק על התואר".

כחיילת קרבית לשעבר, עדי סבורה, שיש כאן מסר חשוב מעבר לסיוע הכספי עצמו. "זו הרגשה שנותנים לך בחזרה על מה שעשית. השירות כלוחמת הוא קשה, גם פיזית וגם מנטלית. זה היה שווה את זה כי אני מאמינה במה שעשיתי, בתפקיד שלי ובחשיבות שלו", היא מסבירה ומדגישה: "אני חושבת שהדחיפה של ההתחלה היא הכי חשובה, כי כשיוצאים מהצבא לא יודעים איך עובד כל העניין הזה של האזרחות. אז צה"ל נותן לך את זה, מעבר למה שהוא מעניק לחיילים כשהם עוד חיילים, וזה נותן תחושה של הערכה".