5 סיפורים שלא הכרתם מאחורי ההשבעה הראשונה בצה"ל

ב-27 ביוני 1948, התכנסו קציני המטה הכללי, ונשבעו אמונים לצה"ל בפעם הראשונה. מאז אותו יום נשבעים כל החיילים לצבא ההגנה לישראל ולמדינה בטקס מרגש ובלתי נשכח. לכבוד 70 שנה למעמד החגיגי וההיסטורי, נברנו בארכיון ואספנו עבורכם כמה עובדות מפתיעות  

03.06.18
מיכל עבר-הדני, מערכת את"צ

  • דוד בן גוריון, ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, השביע את חברי פורום מטכ"ל בגבעת "ההחלמה" בה ישבה מפקדת המטכ"ל. מיד בתום ההשבעה, התכנסו חברי הפורום על הדשא לתמונה קבוצתית. מה שלא כולם יודעים הוא שרא"ל יעקב דורי, הרמטכ"ל הראשון, נעדר מהתמונה בשל מחלתו ואיסור מצד רופאיו. 

  • ביום ההשבעה פרסם הרמטכ"ל דורי פקודת יום לכבוד החיילים והמפקדים. בסוף הפקודה, כפי שניתן לראות, חתם עליה בשם שונה - יעקב דוסטורבסקי. למה ואיך השתנה שם משפחתו? בעובדה הבאה...

  • דוד בן גוריון האמין בעברות שמות משפחה לועזיים, בייחוד לאחר ההשבעה ותוך השמת דגש על אנשי צבא בכירים. רא"ל דורי היה מטרה מרכזית ללחציו של בן גוריון בשל היותו הרמטכ"ל שחייב לשמש דוגמה לשאר המפקדים והחיילים. בן גוריון הציע לו תחילה את שם המשפחה 'סלע', אך הרמטכ"ל לא אהב את השם הזה, שנשמע לו שם "בומבסטי" מדי. בן גוריון המשיך וניסה, ובסופו של דבר נמצאה החלופה המקובלת על השניים: "נדמה לי שהפעם הצלחתי. זרקתי כמה אותיות מדוסטורבסקי ובחרתי לך שם יפה - דורי".

  • בתקופה הראשונה לאחר ההשבעה, היו רק ארבע דרגות בכירות בצבא: רב-סרן, סגן אלוף, אלוף ורב-אלוף. הן נראו כך: עלה גפן אחד לרב-סרן, שניים לסגן אלוף ושלושה על דרגת האלוף. משמע, אלוף בימים ההם נשא שלושה 'עלים' ("פלאפלים"), כמו אל"ם כיום.

  • עבור רא"ל דורי עוצבה דרגה מיוחדת: עלה גפן אחד מעוטר בענפי זית. מאוחר יותר כאשר הוסיפו את דרגת האל"ם הפכה דרגתו לשלושת עלי הגפן.