תחרות האכ"אתון הראשונה הגיעה לסיומה

בתום יומיים מרתוניים הגיע לסיומו האכ"אתון הראשון, במהלכו פותחו פתרונות טכנולוגיים רבים אשר מטרתם להביא לשיפור השירות למשרת וייעול ההליכים באגף כוח האדם

03.01.18
מעיין רפאל, מערכת "במחנה"

מיזם "צו ראשון חברתי" המציע פתרונות לקיצור תהליכי הצו הראשון בלשכות הגיוס ומיזם "שיבוץ והשמה" המאפשר פתרונות יעלים לשיבוץ מחדש של חיילים בהתחשב ברצונותיהם הם הזוכים בתחרות האכ"אתון הראשונה.

האירוע התקיים בראשות ראש אכ"א והגיעו מפקדי החילות והחטיבות באכ"א. האירוע, הוא יוזמה של מחלקת תוא"ר אכ"א , חדשנות ודיגיטל, ששם לעצמו למטרה לקדם את תחום משאבי האנוש (משא"ן) בצה"ל. "המטרה היא לזהות תהליכים באכ"א שמבחינתנו הם בעייתיים, לשנות את הדברים שכיום אנחנו עושים פחות טוב, חלקם כבר לא רלוונטיים, למצוא אלטרנטיבות לתהליכים קיימים ולהתאים את עצמינו לסביבה", הסבירה ראש ענף חדשנות ודיגיטל באכ"א, סא"ל רוית בוניאל.

ההחלטה למצוא פתרונות חדשים בתחומים השונים באכ"א דווקא באמצעות האקתון (הלחם של המילים האקר – תכנות ומרתון), היא דרך למצב את ענף החדשנות ככלי עזר לבניית קהילה של אנשים חושבים, מובילי חדשנות בתחומם.

בהאקתון השתתפו 14 צוותים, כאשר חברי כל צוות שייכים לאוכלוסיית משרתים אחרת; החל ממלש"בים, דרך חיילים וכלה באנשי קבע ומילואים, כשאליהם הצטרפו גם אזרחים העוסקים בתחום משאבי האנוש והחדשנות מהחברות שונות, בתור "מנטורים", שסייעו להכווין ולגבש את רעיונות הצוותים אל כדי מוצר מוגמר אותו יוכלו להציג בתום 48 שעות של האירוע. במהלך ההאקתון נבחנו נושאים שונים הנמצאים באחריות אכ"א לרבות שרשרת חיול, פרט, דו"ח 1 דיגיטלי ופרישה.

"ביקשנו את השיתוף פעולה עם החברות האזרחיות כדי ללמוד מהן, לראות את כיצד הדברים שאנחנו עושים מתנהלים במקומות אחרים - בחברות שנחשבות לטובות בתחומן, ולאמץ חלק מהמרכיבים. יכול להיות שהדרך בה הם מתנהלים לאו דווקא טובה יותר או מתאימה לנו, ולכן הדגש הוא על להיחשף לדרכים אחרות, לקבל זווית ראיה אחרת ולהכיר תהליכים שונים ומאגרי מידע חדשים בתחום המשא"ן", אמרה סא"ל בוניאל.

תחרות טובה

התוצר המוגמר אותו אמורים הצוותים לפתח משתנה מצוות לצוות. "יש קבוצות שבסוף הרעיון שלהן יגיע לכדי פיתוח ממשי על ידי ענף דיגיטל וייכנס לתכנית העבודה של משא"ן ודיגיטל. אם הפיתרון הוא לא טכנולוגי אלא ארגוני – הוא ייכנס בתחום החדשנות ויביא את הבשורה החוצה", הסבירה סא"ל בוניאל.

ביום השני להאקתון התקיימה ועדה ממיינת, עימה נמנה גם ראש אכ"א, אשר בחרה את הרעיונות אותם יגיעו לכדי פיתוח. "ההאקתון הוא מהלך ראשוני כדי לגרום לאנשים להבין שיש במה לרעיונות שלהם. זו הדרך שלנו להגיד 'אנחנו פה, תכירו, תשתמשו בנו, תציעו רעיונות'. התחרות נועדה כדי לייצר עניין. מאוד יכול להיות שיהיו פה כמה רעיונות שלאחר ההאקתון ייכנסו גם הם לתכנית העבודה, מלבד הרעיונות המנצחים. אם הרעיון הוא טוב ואפשר להתקדם איתו, זה בדיוק המקום לקחת אותו צעד אחד קדימה ולהכניס אותו בין אם זה לעולם החדשנות או לעולם הדיגיטל. יש רעיונות שיבשילו יותר, ויש רעיונות שעוד צריכים להבשיל, ולכן נסתכל עליהם בעתיד. אף רעיון לא נזרק".

יחידות חדשנות בצה"ל

ענף החדשנות באכ"א הוא רק אחד מתוך כמה יחידות חדשנות שנפתחו לאחרונה בצה"ל, מתוך הבנה שעל המערכות בצבא להתאים עצמן לסביבה המשתנה. יחידות החדשנות נמצאות בחשיבה מתמדת בכוונה ליצור כיווני עשיה חדשים, טכנולוגיים ודיגיטליים – בראייה לעתיד. יחידות חדשנות קיימות כיום בחיל האוויר, באגף התקשוב ובאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל).

"ליחידות החדשנות יש אפשרות להשפיע ולייעל תהליכים בגופים אליהם הן כפופות. לכן כיום כל גוף בצה"ל צריך לרצות שתהיה לו יחידת חדשנות משלו", אמרה סא"ל בוניאל. "בסופו של יום, אני מסתכלת על המתגייסים הבאים; הם בעלי מאפיינים שונים מהמתגייסים כיום, ובעתיד הפער ביניהם יילך ויגדל. יש צורך בשינוי תפיסתי וארגוני של הצבא, תחומים הדורשים הסתכלות חדשנית. הדור משתנה ואנחנו צריכים להתחיל ולהתאים את עצמנו כדי שנוכל להעניק למשרתים תמורה רחבה אל מול האתגרים והצרכים".