כל מה שאתם צריכים לדעת על המעטפת המשופרת לנגדים

פתיחת בית הספר לנגדים במכללות הצבאיות הביאה בשורה משמעותית לצה"ל וסימלה את תחילתו של עידן חדש במערך, אך בזאת לא נחתמה שורת השיפורים במעטפת לנגדים, אלא רק החלה: הוספת תמריצים, מכסות חדשות למשלחות, תוכניות לימודים מגוונות וליווי אישי, הם רק חלק מרשימה ארוכה של שינויים. הכתבה שתעשה לכם סדר

25.03.18
טלי סטמבולצ'יק, מערכת אתר צה"ל

השנתיים האחרונות היו עמוסות מאוד במנהל הנגדים באגף כוח האדם. אנשי היחידה עמלו רבות על שיפור, העצמה ותגמול טוב יותר של "עמוד השדרה המקצועי של צה"ל", כפי שהגדיר זאת הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, עוד בתר"ש גדעון, וכעת מתחילים ברחבי הצבא לקצור את הפירות.

החל מפתיחת בית הספר לנגדים בסוף אוקטובר 2017 במכללות הצבאיות - מקום שהיה שייך עד כה רק לקצונה הבכירה בצה"ל, דרך שורת הטבות שנכנסו לתוקף בחודשים האחרונים, ועד הכשרות עתידיות - ביקשנו מראש מנהל הנגדים, סא"ל ליאת פוני, לעשות לנו סדר בשינויים האחרונים.

"הרמטכ"ל שם דגש גדול מאוד על נושא הלימודים וההשכלה, וזה בא לידי ביטוי הרבה גם בעולם הנגדים בשנתיים האחרונות", מספרת סא"ל פוני. כבר ב-2017 הועלה גיל היציאה ללימודים אקדמיים מלאים מ-40 ל-45, והחל מינואר 2018 נגדים בני 45 ומעלה עד דרגת רס"ב זכאים למימון מלא של אחד מתוך 1,265 קורסי העשרה והעצמה אזרחיים ברחבי הארץ. ברשימה, שמופיעה באתר מופת בצה"ל-נט ואצל קציני המשא"ן היחידתיים, ניתן למצוא שוברים להכשרות במגוון תחומים - מבימוי וקולנוע, דרך שמאות ועד ניהול ברשתות.

חניכת בית הספר לנגדים באוקטובר אכן הייתה בשורה גדולה מאוד לצה"ל, ובעוד מספר חודשים תגיע מבסיס המכללות הצבאיות בשורה נוספת: במהלך השנה, עתיד להיפתח קורס ייחודי להכשרת נגדים בדרגת רנ"ג. לקורס ייצאו רנ"גים מצטיינים ובעלי השפעה, אשר ייבחרו בקפידה על ידי ועדות בפיקודים, באגפים ובחילות, ולבסוף בוועדה מטכ"לית בראשות רמח"ית הסגל. הם יעברו שיעורים וסדנאות לחיזוק מיומנויות שונות, ואף ישתתפו במשלחת לימודית.

במהלך השנה יוכלו לראשונה גם נגדים להשתתף בתוכנית במכון מנדל למנהיגות, אליה הגיעו עד כה קצינים בלבד, דבר שהיה נכון גם לגבי משלחות מהו"ת לאירופה עד שנת 2017. בנוסף, מציינים באכ"א כי גם מכסת הנגדים ב"עדים במדים" תורחב משמעותית.

פן נוסף בו התמקדו במנהל הנגדים הוא בכירי ובוגרי המערך. "אנחנו עובדים כבר הרבה מאוד זמן על מתווה הביגור", מתארת סא"ל פוני, "זאת מתוך ההבנה שהנגדים, אשר פורשים פעמים רבות בגיל מבוגר, יוצרים עמוד תווך תעסוקתי, ויש חשיבות רבה בליווי שלהם לאורך הזמן".

במסגרת זאת, נקבע כי החל מהשנה תהליך הפרישה ילווה באופן אישי על ידי מנהל הנגדים, והם יסוכמו לפרישה שנה ושלושה חודשים לפני המועד, כדי שיוכלו להתכונן באופן מיטבי לשחרור.

ב-2018 נכנס גם לתוקף חוק שמשנה את גילאי הפרישה של הנגדים: לוחמים - 42; טכנולוגים/ צוברי ותק לחימה - 47; תומכי לחימה ברמת פעילות א' ומעלה (20 שנים) - 49; תומכי לחימה צוברי ותק - 52; השאר - 54 ומעלה.

"גילאי הפרישה החדשים יוצרים יציבות תעסוקתית מרבית במסלול השירות לנגד בצה"ל", סבורה סא"ל פוני, "ומאפשרים מקסום של הזכויות הפנסיוניות, לצד גמלה בשיעור המאפשר פרישה מצה"ל גם במקרים בהם הנגד לא מעוניין להמשיך לקריירה שנייה".

בעקבות כך, מעכשיו נגדים יכולים להגיש מועמדות כדי לקחת חלק בפרויקט מגורים עד גיל 45 ולא 40, נוספו מכסות רבות לתמריצים כספיים לנגדים בקבע מובהק, והורחבו כלי ההערכה, כך שהנגדים ימשיכו לקבל משוב חיילי על תפקודם גם מעל גיל 40.

בשנת 2017 הופעל לראשונה באופן מלא רצף הכשרת הנגד, במסגרתו כל נגד עבר במהלך השנה הראשונה קורס כניסה לקבע, בהתאם לקריטריונים שהוגדרו בתוה"ד. "במערך הנגדים המשרת הופך ביום אחד מחייל למפקד", מתארת סא"ל פוני, "לכן בוצעה עבודה מעמיקה במערך לייצר רצף הכשרות פנימיות, שיקנו להם כלים משמעותיים, ילמדו אותם מנהיגות מהי ויעצימו את הערכים ואת דמות הנגד כמפקד".

בסיומו של קורס הכניסה לקבע ראשוני, יקבלו הנגדים סיכה חדשה. "מאוחר יותר, עם הכניסה לקבע המובהק, יגיעו הנגדים לקורס הכשרה במכללות שאורך ארבעה שבועות, שבסופו יקבלו את דרגת הרס"ר וסיכה של הקבע המובהק, אותה יענדו על הדש - כמו סיכת מ"מ", היא אומרת. מי שימשיך בשירות בצה"ל יגיע גם לפו"ם לנגדים במסלול הבכיר, ובסופו יקבל סיכה ייחודית גם כן.

"יש כאן שינוי גדול מאוד שיורד לשטח", משוכנעת סא"ל פוני, "ויש חשיבות לתהליך שמתהווה גם בסממנים - זה מאוד מלכד, מעלה מוטיבציה ותחושות של שייכות ולכידות - יש פה הרבה מעבר לסיכה או שתיים, וכל השינויים האלו הם ממש עוד לא הסוף".