איך משלבים קריירה צבאית וחיי משפחה?

חיי משפחה וקריירה אף פעם לא היו שילוב פשוט, אבל מה עושים כשהקריירה היא בבסיס רחוק מהבית? חופשת לידה ארוכה יותר, יום עבודה קצר במהלך השבוע וסדנת הורות שלראשונה נפתחה גם לגברים – לכבוד יום המשפחה ישבנו לשיחה עם יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, תא"ל שרון ניר, וסגניתה, סא"ל אשרת בכר, ושמענו איך באגף כוח האדם עוזרים להורים בקבע לשמור על הקשר המשפחתי

15.02.18
עמית מלמד, מערכת אתר צה"ל

לשרת בבסיס רחוק מהבית, לא לראות את המשפחה והילדים כל יום, ולהיאלץ לפספס לפעמים גם רגעים חשובים - כל אלו הם חלק בלתי נמנע מאתגרי השירות של לא מעט אנשי קבע בצה"ל. 

"בשגרת משרתי הקבע קיים פן מבצעי שמחייב להיכנס לאווירה שונה ולזמינות גבוהה, וזה מקרין על יתר החיים שלנו", כך פותחת תא"ל שרון ניר, יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר (יוהל"ם).

"תכנון הזמנים הוא מורכב ומאתגר, בייחוד להורים, שרוצים להשקיע זמן בילדים ולהיות חלק בגידול שלהם", מחזקת סגנית היוהל"ם, סא"ל אשרת בכר, "יש הבדל גדול בין הצבא, בו משרתים, לבין האזרחות, בה עובדים".


יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר (יוהל"ם), תא"ל שרון ניר

חופשת לידה באורך חצי שנה וימי עבודה קצרים יותר

בעבר הובילו באגף כוח האדם שורה של צעדים שנועדו לאפשר שילוב ואיזון בין הבסיס והבית, וכללו בין היתר יום עבודה קצר פעם בשבוע, וחופשת לידה של חצי שנה.

לצד זאת, ביחידת יוהל״ם נעשות באופן קבוע עבודות מטה רחבות המתייחסות לזכויות הוריות ומשפחתיות שונות. אחת הדרכים בהן באה התפיסה לידי ביטוי, היא בסדנה העוסקת בשילוב הורות עם שירות צבאי בקבע.

"חשוב לנו מאוד שלמשרתי הקבע יהיה את העוצמות הנדרשות, את ההבנה ואת השקט הנפשי שלהם כדי לנהל את הדברים בצורה נכונה וחכמה", מוסיפה תא"ל ניר, "כדי לעזור להם לאזן בין עולמות התוכן השונים, החלטנו לקיים את הסדנה הזו".

בסדנה, שמתקיימת שמונה פעמים בשנה, משתתפים 20 אנשי קבע, גברים ונשים, מדרגת רס"ל ומעלה או מדרגת סרן ומעלה. בששת מפגשי הסדנה הם מדברים על הנקודות בחייהם בהם הם צריכים להשתפר, על הבחירות שהם עושים בחיים ועל דרכים פרקטיות ליישם את מה שלמדו בחייהם האישיים.

הסדנה שמעבירה אמה עמר, יועצת ובוגרת לימודים במכון "אדלר" להדרכת הורים, קיימת כבר כ-15 שנים, ופתוחה לקצינות ונגדות. בשנה האחרונה הוחלט לשלב בה גם קצינים ונגדים. "הרבה גברים פנו אלינו וביקשו לקחת חלק בסדנאות האלה, כיוון שגם הם מתמודדים עם אותם אתגרים ודילמות בכל הנוגע להורות", מספרת סא"ל בכר. "יש משהו מאוד מפרה בדיון משותף של גברים ונשים על הנושא הזה".

"שילוב המשפחה עם השירות יכול להיות לא פשוט", מספרת סרן מיטל אבישר, משתתפת בסדנה ואמא לשלושה ילדים, "אבל קיבלתי כאן המון טיפים לשיפור איכות החיים, בזוגיות ובהורות, שאני מיישמת ביומיום. אני ממליצה על הסדנה לכל מי שאני פוגשת".

"הצבא היום שואף שכל אנשי הקבע יוכלו לעשות שירות משמעותי ומכבד ולנהל חיילים שעושים שירות משמעותי ומכבד. אכפת לנו ממשרתי הקבע, ולכן אנחנו נותנים להם את הכלים האלה", מסכמת תא"ל ניר.

אנשי ונשות קבע שמעוניינים להירשם לסדנה: שלחו מייל צבאי לאלין מורן, מדור שילוב נשים.