ליווינו את החיילים הבודדים ביום הסידורים המיוחד

אלפי חיילים בודדים מכלל יחידות צה''ל ומכל קצוות הארץ הגיעו ליום הסידורים המיוחד שנערך בבית החייל בתל אביב. ג'וליה הגיעה כדי לשנות את כתובתה, אליאנה מחפשת עבודה לקראת השחרור ודניאל התייצב בבחינת הטסט. כך זה נראה

26.01.18
מערכת אתר צה"ל

את סמל דניאל מוזס אשכנזי (23), לוחם בחטיבת השריון 188, אנחנו פוגשים בבית החייל בתל אביב במהלך יום הסידורים המיוחד לחיילים בודדים, רגעים ספורים (ומלאי התרגשות) לפני הטסט. אחרי שסיים נסיעה ברחובותיה הגשומים של העיר, הוא מתפנה לדבר איתנו, ואז ימשיך לעבור בין התחנות השונות, כאשר הראשונה בתור היא ייעוץ לגבי לימודים אקדמיים.

סמל אשכנזי, שעלה לפני שלוש שנים מהודו, הוא רק אחד מאלפי החיילים שהשתתפו ביום הסידורים, שהתקיים זו השנה החמישית ומרכז תחת קורת גג אחת את מגוון השירותים להם זקוקים חיילים בודדים במהלך השירות ולקראת השחרור. 

במהלך היום, שהופק על ידי ארגוני "נפש בנפש" ו-FIDF ׁׁ(ידידי צה"ל בארצות הברית ובפנמה), בשיתוף פעולה עם אכ"א, מרכז מופת בצה"ל, משרד העלייה והקליטה, "יחד למען החייל", קק"ל, רשות האוכלוסין וההגירה והסוכנות היהודית, יכלו החיילים לטפל בתעודות הזהות, הלידה והדרכונים, לברר לגבי מלגות לימודים ולקבל ייעוץ, להסדיר תשלומים, להמיר רישיון נהיגה זר, ואף לחתום על טופס ירוק ולעבור טסט באותו היום.

"זו פעם ראשונה שאני נוהג הפוך!", מכריז בהתרגשות סמל אשכנזי, "אז אני מקווה שהלך בסדר. בכלל לא ידעתי שזה משהו שאוכל לעשות ביום הסידורים לחיילים בודדים", הוא מודה, "וכשהציעו לי - קפצתי על ההזדמנות". 

אומנם את הוריו הוא נאלץ לעזוב כדי להתגייס, אך בארץ הוא לא לגמרי לבד. "אני גר ביחד עם אח שלי, ועליתי בעקבותיו... בזכותו", משתף סמל אשכנזי, "הוא עלה כמה שנים לפני, התגייס לנח"ל, וממש לקראת השחרור שלו פרץ מבצע 'צוק איתן'".

"אלו היו חודשיים קשים כל כך", הוא משחזר, "הפלוגה שלו הייתה הראשונה שנכנסה לעזה, ולא דיברתי איתו במשך כל הזמן הזה. דאגתי לו מאוד, אבל גם הערצתי אותו על האומץ, ראיתי אותו כגיבור, והחלטתי שאני גם מתגייס".

את אולמות בית החייל מילאו לא רק אלפי חיילים, אלא גם עשרות - אם לא מאות נציגים מגופים שונים, שמה שעומד בראש מעיינם הוא לעזור לחיילים. התייצבו שם גופים צה"ליים כמו מיטב, מופת, נתיב ומוקד בודדים, רשויות ומשרדים ממשלתיים, עיריות, שגרירויות צרפת וארה"ב, בנק ישראל, עמותות וארגונים שונים. "ראינו הירתמות של כלל הגופים הממשלתיים לסייע לחיילים הבודדים, מתוך ההבנה שמדובר באוכלוסייה מיוחדת שיש להוקיר את עשייתה", מדגישה רמ"ד בודדים וחובה באכ"א, רס"ן לימור מזרחי, "לא פשוט להתמודד לבד עם הקשיים, ולשלב את הכל עם שירות צבאי אינטנסיבי".

"רצינו לתת לחיילים הבודדים מקום שיוכלו לסדר את הכל, בלי להיתקל בחסמי הביורוקרטיה", מסבירה רס"ן מזרחי, "כך יכולנו לתת לחיילים יותר זמן לעצמם, ולשחרר אותם מדאגות רבות לאורך השירות".

"נכון, זה לא פשוט להיות חייל בודד", מוסיף סמל אשכנזי, "ביום אחד אתה צריך ללמוד לבשל, לנקות, ללכת לבנק, לשלם חשבונות - וכל זה גם בשפה חדשה. אבל זה לגמרי שווה את זה, בזכות החברים שמכירים, החוויות ותרומה האמיתית למדינה. ואין ספק שהיום הזה עזר לי מאוד".