כך עלה שיעור המשרתים הדרוזים גם ביחידות טכנולוגיה ומודיעין

בצה"ל משרתים כיום אלפי דרוזים בשירות סדיר ובקבע ביחידות קרביות, ביחידות עילית, במודיעין, בסייבר וברפואה. לרגל חג הנביא שועייב שחוגגת העדה השבוע, כתבתנו שוחחה עם מפקד מרחב דרוזי-צ'רקסי, רס"ן לוטפי חרב, ושמעה על הנתונים המרשימים, וכיצד מעלים את הרף הגבוה

25.04.18
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

עוד מהקמת המדינה היו בני העדה הדרוזית חלק אינטגרלי מצה"ל. לצד המוטיבציה הגבוהה ואחוזי גיוס משמעותיים לתפקידי לחימה, ניתן לראות בשנים האחרונות גם עלייה בגיוס ליחידות הטכנולוגיות והמודיעיניות השונות.

"אנחנו פועלים כל הזמן לשמר את רף הגיוס של בני העדה. מדובר באחוזי גיוס גבוהים ויציבים - הנעים בסביבות 80%", מספר מפקד מרחב דרוזי-צ'רקסי, רס"ן לוטפי חרב. לדבריו, מדי שנה מתגייסים לצה"ל כ-900 דרוזים, מתוכם כ-10% למסלולי העתודה האקדמית. העלייה באיכות הנתונים של החיילים הדרוזים, הוא מסביר, מובילה לשילוב גבוה יותר גם ביחידות מיוחדות ולקפיצה במספר המתקבלים לעתודה.


מפקד מרחב דרוזי-צ'רקסי, רס"ן לוטפי חרב

את הנתונים המרשימים ניתן לייחס בין היתר לשלל פרויקטים התורמים להתאמת תפקידי החיילים ליכולותיהם עוד בטרם הגיוס, כך שישולבו בצורה רחבה ומיטבית בצבא. "פרויקט הסייבר, לדוגמה, אשר במסגרתו מלמדים את האוכלוסייה כבר מהתיכון אודות התחום, מעודד שילוב רחב יותר ביחידות הללו בצבא", מסביר רס"ן חרב. 

"השנה גייסנו חמישה חיילים מאותו הפרויקט ליחידות השונות. מבחינתי, מדובר בצעד היסטורי -  הם היו הראשונים מהאוכלוסייה שלנו שהתגייסו לתפקידים המיוחדים בתחום הסייבר", הוא אומר בגאווה.

לצד הפרויקטים השונים, ישנו ליווי צמוד של המלש"בים בכל התהליך - מהליך בחירת התפקיד ועד ליום גיוסם. "פעם בשנה, אנחנו מזמינים חיילים ומפקדים משלל היחידות והחטיבות לבתי הספר של העדה, כדי להסביר על תפקידם ולחשוף אותם לתלמידים", מספר רס"ן חרב. "הדבר עוזר למלש"בים להבין וללמוד מה זה גבעתי, גולני וצנחנים, ולהבין מה מצפה להם".

"כיום הפיזור ברחבי הצבא הוא מאוד יפה, מגולני ועד ליחידות מודיעין כמו 8200", מוסיף רס"ן חרב, "ניתן לראות כמעט בכל יחידה דרוזים המשרתים בה".

לסיום, לרגל חג הנביא שועייב, אותו מציינת השבוע העדה הדרוזית, מבקש רס"ן חרב לאחל חג שמח לחיילים ולמלש"בים הדרוזים, ומבקש להעביר להם מסר: "תנצלו את הפוטנציאל שלכם, תעבדו קשה ותכוונו גבוה".