איך הפכו משפיעי האוכלוסיות דוברות הערבית למקדמי גיוס לצה"ל?

25 אנשי חינוך ומובילי דעת קה"ל באוכלוסיה הבדואית והנוצרית דוברת ערבית, עלו על מדים השנה במטרה אחת - לצאת לשירות מילואים במטרה לעודד את בני הנוער בקהלים מהם הם מגיעים להתגייס לצה"ל. הכירו את קורס "שגרירים במדים" - שמראה לכולם איך משלבים חינוך עם קידום שירות משמעותי

28.06.18
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל

בעקבות הרצון ההולך וגובר מטעם משרד הביטחון והמטה הכללי, להכפיל את כמות משרתי המילואים בקרב האוכלוסיות דוברות הערבית, וביוזמת מנהל האוכלוסיות של אגף כוח האדם, נוצר השנה קורס ראשון מסוגו וייחודי, אשר מטרתו לשלב את האנשים המשפיעים באוכלוסיות דוברות ערבית בפעילות חינוכית שתעודד גיוס ושירות משמעותי בצה"ל.

תא קידום אוכלוסיות בחיל החינוך והנוער בנה את התכנים וליווה את מהלך הקורס. התכנים כללו מפגשים עם מפקדים שונים בצבא, שיעורים אשר מטרתם לשקף את ערכי צה״ל, את השגרה הצבאית ואת השליחות בשירות הצבאי אשר חלקם הועברו על ידי המ״כים וחלקם על ידי חניכי הקורס. בנוסף במהלך הקורס התקיימו סיורים בבסיסים ובמקומות שונים בארץ ביניהם: סיור במערות בית גוברין, בגוש חלב. באנדרטה ללוחם הבדואי, בבסיס מחו״ה אלון ועוד.

"החזון היה ברור", מסביר מפקד מרחב בדואי דרום ויזם הקורס, רס"ן שאדי גריפאת, "לקחת אנשים בעלי תפקידי מפתח בקרב האוכלוסיות, ולהפעיל אותם כאנשי מילואים בתחום ההסברה הצה"לי, השירות שלהם הוא בהתנדבות גמורה ונובע מבחירה בלבד".

השבוע התקיים טקס הסיום הרשמי של הקורס, והמעמד המרגש הביא איתו גם את משמעות התהליך כולו. "מתווה הקורס נבנה לאחר ניתוח והבנה של הפקת לקחים מקורסים קודמים שהתנהלו במתכונת שונה", משחזר רס"ן גריפאת, "זה היה קורס מאתגר מאוד, התמקדנו בנתינת כלים בתחום ההכנה לצה"ל ושירות משמעותי, וביצירת תכנית אופרטיבית המותאמת לכל מקום בו ישתלבו בוגרי הקורס".

בניית התכנית האופרטיבית היא חלק מהותי בהשגת מטרת העל של "שגרירים במדים" - יצירת תהליך אפקטיבי בו מובילי הדעה המשתתפים בקורס חוזרים לקהילותיהם כדי לתת לבני הנוער מענה מותאם במטרה לקדם את תהליך גיוסם לצה"ל. "אחד המשתתפים הגיע מכנסיה בצפון, אחד הגיע מבית ספר שממוקם בקראוון - ואנחנו מעוניינים להתאים את ההסברה לכל אחד מהם" מספר רס"ן גריפאת.

"ראיתי במשתתפים חוליה קריטית בשרשרת, " הוא מדגיש, "אנחנו מכינים אותם, מעניקים להם מיומנויות, מנגישים להם את המידע וההכנה המיטבית לשירות בצה"ל - והעלאת המוטיבציה הזו תסייע להם לקדם את בני הנוער שתחת השפעתם, לכל אחד מהם יהיו יעדים ברורים למשך שירות המילואים שלהם כמעודדי גיוס".

התהליך אותו עוברים משתתפי הקורס, שגילאיהם נעים בין 35-50,הוא תהליך חיול לכל דבר ועניין. "הקורס נפתח ביום חיול מן המניין בבקו"ם, ובהמשך הם עוברים מטווחים ושינה בתנאי שטח כמו כל חייל", מתאר יזם הקורם, "אלו אנשים שהיו אמורים להיות בתקופת הקורס בחופשת האביב, ומבחירה באו להכיר את כל מה שלצה"ל יש להציע במטרה להעלות את אחוזי הגיוס, זו שליחות בלתי נתפסת ולא מובנת מאליה".

"התגובות היו מגוונות, אבל כולם יצאו עם תחושת משימתיות גדולה ורצון להעביר את תכני הקורס הלאה אל בני הנוער במקומות מהם הם באו", הוא משתף, "חלק מהמשתתפים אפילו סיימו את התהליך עם יוזמות חינוכיות שלמות בשיתוף צה"ל שאנחנו מתכננים לעבוד איתם בשיתוף עם האוכלוסיות הבדואית והנוצרית דוברת ערבית, ואני מאמין שההד יהיה עצום".

אחד ממשתפי הקורס, שבחר להישאר בעילום שם, מספר על השילוב בין תפקידו בעבר למשמעות הקורס עבורו בהווה - "ליוויתי הרבה חיילים משוחררים בני מיעוטים בתפקידי הקודם, אבל לא יצא לי להכיר את צה"ל מבפנים, למדתי על כל התהליך המשמעותי שחיילים בסדיר עוברים ועל הערכים שצה"ל מקנה להם, ערכים שהם סל כלים שאפשר ליישם גם בחיי היום - יום".

"אנחנו יכולים להעביר לצעירים שהרוח של צה"ל משלבת רצון לביטחון ושלום, בנוסף לשילוב בני המיעוטים כאזרחים טובים לאחר שירות משמעותי", הוא מדגיש, "אני מתכוון לחשוף את הנוער בחברה דוברת הערבית לכך שהם יכולים להתגייס ויש להם את האפשרות לתרום למדינה הזו".

"אנחנו מעוניינים לשדר מסר אחיד וברור", מסכם רס"ן גריפאת את התהליך, "חשיבות כיוון בני הנוער מכל דת גזע ומין לשירות צבאי ולהשכלה, היא מכרעת להשגת שוויון הזדמנויות בתוך המדינה וליצור שותפות ומחויבות הדדית. מתוך ההבנה הזו יזמנו את הקורס הזה, ואנחנו רואים בו הצלחה אדירה".