המכינה שתעניק לבודדים המשתחררים כניסה חלקה לשוק האזרחי

עבור החיילים הבודדים, היציאה לאזרחות עלולה להציב אתגרים שונים מאלו של המשתחררים האחרים, כמו היעדר תעודת בגרות וחוסר היכרות עם חברות אזרחיות פוטנציאליות לעבודה. בדיוק בגלל זה, קמה תוכנית מיי"ל (מכינה ייחודית להנדסאים) - מסלול הלימודים שמעניק לבודדים הזדמנות להשתלב בצורה חלקה יותר ובמימון כמעט מלא בשוק האזרחי, כהנדסאים

10.06.20
נעמי סומר, מערכת את"צ

מכינה אקדמית של שלושה חודשים עוד לפני תום השירות הצבאי, שיבוץ לכיתת הנדסאים על פי בחירת מגמה אישית, לימודים ממומנים והבטחת מקצוע לאזרחות - והכול במסלול אחד, שאולי נשמע טוב מכדי להיות אמיתי. למעשה, מדובר בתוכנית מיי"ל - הפרויקט החדש שמציע את כל האפשרויות האלו לחיילים הבודדים שמשתחררים בקרוב.

"מרכז הבודדים", שהוקם במופ"ת והחל לפעול בתקופת הקורונה, משיק תוכנית ייחודית בשיתוף "מקצוע לחיים". באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה חברו ל״עמותת ידידי עתידים" בתכנית ״עתידאים״, במסגרתה, תתקיים מכינה אקדמית ראשונה מסוגה, המעניקה לחיילים בודדים חסרי בגרות קרש קפיצה משמעותי לאזרחות.

במהלך הפרויקט, מתכוננים החניכים לקראת לימודי הנדסה, בליווי מקצועי וחניכה אישית. החודשים האינטנסיביים מהווים בסיס לקבלה רצופה לכיתות הנדסאים מוכוונות מעסיקים, כבר בשנת הלימודים הקרובה, שתחל באוקטובר 2020.

ואם אני רוצה להשתתף, כמה כל זה יעלה לי? הפרויקט ממומן ומתקיים בשיתוף עמותת "עתידים", קרן "ביחד" ורשת "אורט", ועל כן החיילים המשתתפים זוכים למימון מלא של המכינה, דמי קיום לתקופת הלימודים, ומימון של 80% משכר הלימוד לתואר ההנדסאי במסגרת תוכנית "ממדים ללימודים" ובמימון האגף והקרן לחיילים משוחררים.

בשל האינטנסיביות של המכינה, סגל "מיי"ל" מחפש את המועמדים הרציניים ביותר, ועל כן, עוברים החיילים הבודדים מיונים מוקפדים על מנת לבדוק את התאמתם למסלול.

רס"ן נטלי חן, רמ"ד בודדים במופת, מספרת על תהליך ההקמה, ועל הרציונל מאחורי המיונים ההדוקים: "למרות התפרצות נגיף הקורונה והאתגרים שהיא הביאה, היה לנו חשוב לקיים את תהליך המיונים כבר עכשיו ולאפשר למתאימים להתחיל את שנת הלימודים באוקטובר הקרוב".

עוד ביום החשיפה עברו המעוניינים מבחן התאמה, והמיונים יתקיימו כבר בשבוע הבא במכון "אדם מילוא". אלו שיעברו את המבחנים יגיעו לוועדות מיוחדות, בסופן ייבחרו החיילים המתאימים - והמכינה תיפתח כבר החודש.

"התהליך מאפשר למשתתפים לרכוש מקצוע, כדי לבנות קריירה שהם יכולים להתרכז בה כבר מעכשיו", סיפרה מפקדת "מקצוע לחיים", סא"ל אסנת לוי מגירא בכנס החשיפה, אליו הגיעו ביום חמישי האחרון עשרות חיילים בודדים שעומדים להשתחרר, ושנתוניהם מתאימים לדרישות הסף.

 

"למיזם הבאנו גורמים שמבינים את מעמד ההנדסאי החדש, שרוצים לחזק את המשק בישראל באנשי טכנולוגיה", מדגישה סא"ל לוי מגירא, "וזאת לצד ההזדהות עם הצורך החברתי שהמיזם מייצג. אם נראה שהפיילוט יצליח, נפעל להרחבת המיזם לאפיקים נוספים".

"זהו יום מרגש עבור אוכלוסיית החיילים הבודדים", מסכמת רס"ן חן, "זוהי רק ראשית הדרך בתחום - ובהמשך נוסיף להרחיב אפילו יותר את המענה לחייל הבודד המשתחרר".

הגב׳ נעמי ראם תרשיש, מנהלת תוכנית עתידים לתעשייה, סיכמה: ״כיתות ההנדסאות המכוונות לתעשייה משלבות את הלומדים ברצף ישיר לתעסוקה. שילוב בוגרי המכינה החדשה יוכלו לפתוח אפשרויות לימודי ההנדסאות כמענה קריירה מפרנס ואיכותי למשוחררים בודדים".

דרכי התקשרות עם מרכז הבודדים:

*9626
03-569100 - שלוחה 2
דוא"ל Me.bodedim@mail.idf.il