מפקדי יחידת מיטב עונים לכם על כל השאלות בנוכחות הקורונה

11.05.20
נעמי סומר, מערכת את"צ

בימים אלה הגיעה לסיומה עונת גיוסי מרץ 2020 - אחד הגיוסים המורכבים ביותר שידעה יחידת "מיטב" זה זמן רב, אשר דרש מלשכות הגיוס להיערך לפי ההנחיות הרפואיות, תוך שמירת הסדר בשרשרת החיול לכלל המתגייסים הטריים.

השינוי כלל, בין היתר, פיזור נקודות האיסוף לבסיס תל השומר, פיצול ימי הגיוס כדי למנוע צפיפות והתקהלות, ושינוי במודל הגיוס כולו.

"עברנו תקופה לא פשוטה", מבהירה רס"ן מורן שנדרוביץ, רמ"ד תגבורת סדיר ומעבר, "אבל יחד עם זאת לא היו בידודים חריגים או מקרי הידבקות, והצלחנו לשמור על בריאות החיילים. כל החיילים והחיילות הגיעו ליעדים אליהם שובצו".

 

גם הליכי המיונים והצו הראשון נאלצו להיעצר בעקבות התפרצות הנגיף. באמצע מרץ הופסקו הזימונים ללשכות הגיוס, וב"מיטב" החליטו לשנות גישה בזריזות. "איבדנו חודשיים של הליכי צו ראשון", מציינת מפקדת לשכת הגיוס באר-שבע, סא"ל נטע אברהם. "התפקיד שלנו כרגע הוא להשלים את הפער שנוצר".

יום "גזירת הסרט" בלשכות הגיוס השונות, הוא למעשה התאריך בו הליכי הצו הראשון צפויים לחזור לשגרה מלאה (17.05.2020). שוחחנו עם מפקדת לשכת הגיוס באר שבע, סא"ל אברהם, רע"ן קליטה ולוגיסטיקה ביחידה, סא"ל שניר לוי, ורמ"ד גיוס סדיר, רס"ן מורן שנדרוביץ, שסיפרו לנו על ההכנות, השינויים והחידושים לקראת המתגייסים בנוכחות הקורונה:

יום הגיוס:

למה עונת גיוס מרץ מסתיימת רק עכשיו?

לאור הגבלת הקורונה, עונת גיוס מרץ התארכה במספר שבועות ומסתיימת בימים אלו. במצב רגיל מתגייסים כ-800 מלש״בים ביום, ובנוכח הקורונה ישנה מגבלה על פיה מגייסים עד 450 חיילים ביום בלבד.

"עשינו את ההתאמות הנדרשות מול היחידות כדי לאפשר הכשרות לכל החיילים, ולוודא שפיצול הגיוסים ייעשה בצורה תקינה", מציינת רס"ן שנדרוביץ.

אם אני מתגייס בקרוב, עדיין אצטרך לארוז ל-30 יום?

נכון להיום, בבסיסי ההכשרה נשארה הנחיית הרמטכ"ל למתגייסים להיערך לשהות ממושכת של חודש ימים. עם זאת, הערכת המצב מתעדכנת מידי יום, ובמידה ויהיה שינוי, תעודכנו בהתאם.

 

האם תאריך הגיוס שלי עלול להתנגש עם מבחני הבגרות?

גיוסי קיץ 2020 צפויים להתחיל ב-2 באוגוסט, לאחר מועד הבגרות האחרון. יחידת מיטב נמצאת בקשר עם משרד החינוך, ותעדכן את מודל הגיוס בהתאם במידת הצורך.

צריך להביא משהו שונה מהרגיל ליום הגיוס?

מבחינת ציוד, הכול נותר כרגיל. על פי ההנחיות, יש להגיע ליום הגיוס עם מסכה.

איך נמנעים מהדבקה בשרשרת החיול?

קודם כל, בדומה לגיוסי מרץ, לכל מלש"ב ייבדק חום הגוף והוא יעבור תשאול לפני הכניסה לשרשרת החיול.

"השרשרת הותאמה למצב, ומתנהלת באופן שונה מהרגיל", מסביר רע"ן קליטה ולוגיסטיקה. "בשגרה, ישנו אלגוריתם שמנתב את המלש"בים לתחנות השונות על פי חישובי זמן המתנה, ושולח כל אחד לתחנה הכי פנויה. בצל הקורונה, שונתה המערכת כך שמתגייס מתחיל את השרשרת ומתקדם בסדר כרונולוגי, בלי לחצות אותה ולבוא במגע מפוזר".

כמו כן, צומצמו חלק מהתחנות בשרשרת - רנטגן וחלל הפה - שיושלמו בהמשך.

 

כיצד אשלים את התחנות שפספסתי בשרשרת?

בשלב מאוחר יותר, עם שחרור הגבלות הקורונה, ייקבעו תורים מסודרים בשרשרת החיול להשלמת ההליכים דרך היחידות.

מיונים וגיבושים:

מה קורה עם ימי המא"ה והמיונים ליחידות השונות?

כחלק מהחזרת המשק לפעילות בצורה הדרגתית, יחידת מיטב מקיימת חשיבה על כיצד יהיה ניתן להחזיר את המיונים וימי המא"ה ובאיזו מתכונת.

תקופת הקורונה הביאה הזדמנויות לרעיונות חדשים גם בתחום המיונים - קיום מיונים ומבדקים "מרחוק", באופן דיגיטלי. בין היתר נבחנו והתקיימו, לדוגמה, מיונים מרחוק למסלול ייעודי לקצונה.

למתי נדחו הגיבושים של חודש מרץ?

הגיבושים שהיו אמורים להתקיים במרץ יבוצעו רק במאי, הם ייערכו במתכונת מצומצמת, יקוצרו ויחולקו לשתיים, חלק מהתהליכים יבוצעו גם בצורה דיגיטלית.

מתי יתגייסו העתודאים?

גיוס בוגרי מסלולי העתודה הטכנולוגית נדחה בשבועיים, על מנת לאפשר להם לסיים את כל בחינותיהם.

 

הליכי הצו הראשון

מה קרה בחודשיים האחרונים עם כל הליכי הצו הראשון?

ב-16 במרץ, לשכות הגיוס הונחו כי אינן יכולות לקבל קהל. כתחליף לפעילות ולמפגש עם המלש"בים, אנשי מיטב הגבירו הילוך בכל הקשור לתהליכים הדיגיטליים.

"בשנים האחרונות יחידת מיטב הובילה תהליך שדרוג דיגיטלי משמעותי. תקופה זו יצרה פלטפורמה להאצת הליכים דיגיטליים. בתקופה זו ביצענו התאמות וייצרנו ממשקים יעילים ונוחים המאפשרים קבלת מענה וביצוע הליכים באופן ישיר ובזמן קצר יותר", מסבירה מל"גית באר שבע.

אז מה בעצם השתנה?

אחד החידושים המרכזיים שהובילה היחידה על מנת להקל על המלש"בים ולצמצם את זמן שהותם בלשכות הגיוס הינו מילוי שאלון צו ברשת טרם ההגעה ללשכה.

איך מילוי צו ברשת מייעל את הליכי הצו הראשון בלשכת הגיוס?

מהפכת "צו ברשת" חוסכת מכם, המלש"בים, זמן ראיון של 40-60 דקות שמתקיים בדרך כלל בלשכת הגיוס. גם מבחן הרמה בעברית, אשר התבצע עד כה בתחנת אימות הנתונים, יתקיים מעתה טלפונית טרם התייצבות המלש״ב בלשכה, וגם ראיונות הת"ש הועברו לשיח טלפוני.

מעתה, מיטב מצהירים כי מלש"ב שמילא שאלון "צו ברשת", שאלון רפואי ברשת והתייצב ביום הצו עם כלל המסמכים הרלוונטיים בעינינו, ימקסם את סיכוייו לסיים את הליכי הצו ראשון בהתייצבותו הראשונה, ללא צורך בהגעה נוספת ללשכה.

קיבלתי זימון חדש לצו הראשון ואני לא מרגיש טוב, מה לעשות?

עליכם לדווח על כך למיטב בפייסבוק או בטלפון, ותקבלו זימון חדש. סא"ל אברהם מסבירה: "חשוב שהמלש"בים ינהגו בזהירות המתבקשת. יש להקפיד על כללי המיגון המחייבים, ובמידה ונבצר מהמלש״ב להגיע עקב חולי או תסמינים – חלה עליו אחריות אישית לדווח ולקבל הנחיות בהתאם".

"בואו מוכנים וערוכים לביצוע צו ראשון בלשכת הגיוס, לאחר מילוי שאלון צו ברשת ושאלון רפואי ברשת, הביאו עמכם את כלל המסמכים התומכים והרלוונטיים, ותוכלו לסיים כלל ההליכים עוד באותו היום. מטרתנו משותפת – ליצור תהליך גיוס אישי, חדשני ומדויק בכל יום מחדש, תוך הקפדה יתרה על הנחיות בריאות הציבור ומשרד הבריאות, לשמירה על בריאותם של הבאים בשערי הלשכה", מסכמת מל"גית באר שבע.