כל מה שצריך לדעת לקראת השחרור מצה"ל לנוכח נגיף הקורונה

השחרור והמעבר מצה"ל לאזרחות עלולים להביא חוסר וודאות וסימני שאלה, ובתוספת "שגרת קורונה", המצב יכול לבלבל עוד יותר. אז מה עושים כשאין כנס משתחררים? אילו מענקים ופקדונות תקבלו? אם אתם אמורים להשתחרר בקרוב, הכתבה הזאת בשבילכם

02.06.20
נעמי סומר, מערכת את"צ

הקורונה הביאה איתה הפתעות לא צפויות - בין היתר, גם לאוכלוסיית החיילים המשתחררים, שנחשפו לשורה של שינויים מתהליך השחרור המוכר. לכן, יחידת ההכנה לאזרחות באכ"א, האמונה על פעילות "שער היציאה" לחיילי צה"ל לקראת שחרורם, בשיתוף האגף והקרן לחיילים משוחררים במשהב"ט, קרן גרוס ועמותת מומנטום, נערכים כל העת למתן מענה לחיילים המשתחררים והרחבתו גם בעידן מאתגר זה, לצד הזדמנויות שזוהו לשיפור המענה.

סדנאות ב-ZOOM

עם הכניסה ל"שגרת הקורונה", צה"ל, יחד עם האגף והקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון, גיבש סדנאות באורך יום-יומיים שמתקיימות בצורה וירטואלית. הסדנאות מועברות על ידי מגוון מרצים בתחום כתיבת קורות חיים, ראיון אישי, הכוונה להתמצאות בשוק העבודה, התנהלות כלכלית, ביורוקרטית ועוד.

"כשהתחברתי לסדנה לא ידעתי את כל הזכויות והמענקים שמגיעים לי", מספר אופק, מד"כ בכלא 4 שהשתתף לאחרונה באחד האירועים. "מעבר למידע שהעבירו בשיעורים עצמם, קיבלתי רשימת טלפונים של אנשים אליהם אני יכול פשוט לפנות, ולקבל מענה לכל השאלות שיש לי. בנוסף, גם קיבלנו מצגות עם כל החומר שהועבר בסדנאות ואפשר להסתכל בהן בכל זמן".

"אם החיילים לא יגיעו לכנס - הכנס יגיע לחיילים"

לנוכח הנחיות הריחוק החברתי, בהיעדר כנס משתחררים מרוכז, סגל יחידת ההכנה לאזרחות יורד לבסיסים השונים, על מנת להנגיש את התכנים הרלוונטיים לכל חייל טרם שחרורו. 


אילוסטרציה

אותם מש"קים עברו הכשרה ייחודית נוספת על מנת להעביר את אותן הרצאות לאוכלוסיית המשתחררים - כתיבת קורות חיים, הכנה לשוק העבודה, התנהלות כלכלית נכונה, הכוונה ללימודים, מלגות ומענקים שמגיעים לחיילים ועוד. 

הלוחמים ביחידות הסגורות יקבלו מענה מותאם, במסגרתו יעברו סדנאות והרצאות במתכונת חד או דו יומית ביחידתם ע"י מיטב המרצים מהגופים השותפים. 

מענקים ולימודים

לאחר השחרור, תקבלו את הפיקדון והמענק הקבועים בחוק בהתאם לשירות שלכם, עליהם ניתן למצוא מידע גם כן באתר האגף והקרן לחיילים משוחררים. ללוחמים משוחררים ישנן הטבות נוספות בתחום הלימודים, עליהן ניתן לקרוא באתר. את רשימת הקורסים המלאים שניתן לממן מכספי הפיקדון תוכלו למצוא כאן.


אילוסטרציה

חיילים בודדים משוחררים הזכאים לסיוע בשכר דירה מהאגף והקרן לחיילים משוחררים, יהיו זכאים למענק דיור חד פעמי בסך 4,000 ש"ח בשל משבר הקורונה.
המענק יינתן לחיילים בודדים משוחררים אשר עונים לתנאים הבאים:

1. קיבלו או זכאים לקבל סיוע בשכר דירה מכספי החוק (מותנה בהגשת בקשה ועמידה בתנאי הסף)
2. חוזה השכירות בתוקף באחד או יותר מהחודשים הבאים (לפחות 15 ימים בחודש): מרץ 2020/אפריל 2020/מאי 2020 בלבד
המענק יועבר לזכאים בזמן הקרוב. מסרון יישלח לכל זכאי עם העברת הכסף.

לפרטים נוספים בנושא לחצו כאן

תשובות לכל השאלות

כל חייל משוחרר יקבל מסרון אישי מטעם האגף והקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון ובו חוברת מקוונת עם כלל זכויותיו.

עוד לפני הקורונה, באתר האגף והקרן לחיילים משוחררים, ובפייסבוק של עמותת "מומנטום", ניתן למצוא המון מידע שיכול לעזור לכם לקראת השחרור. 

הנה כמה דוגמאות: 

  • אירוע בשידור חי - כלים להתנהלות כלכלית באזרחות - לחצו כאן
  • כל ההטבות לחיילים משוחררים באתר עמותת "מומנטום" - לחצו כאן
  • 10 צעדים לשמירה על כושר אחרי השחרור - לחצו כאן 
  • ייעוץ והכוונה תעסוקתית באתר האגף והקרן לחיילים משוחררים - לחצו כאן