"כשנפתח לי תיק בגיל 13 לא האמנתי שאשרת בצה"ל. בטח שלא ביחידה כזו סודית"

להתקבל ליחידה הסודית 81 מעולם לא הייתה משימה פשוטה, אך עבור החיילים בבסיס חוות השומר, המשימה נראתה לא אפשרית כלל. ש', חייל בחוות השומר, יחד עם מפקד הבסיס - הפכו חלום למציאות, והחלו בשיתוף הפעולה המיוחד

16.11.21
גל פלוק רווה, מערכת אתר צה"ל

ב-2008 עוד היה סא"ל תום אלגרט, מי שמפקד כיום על בסיס חוות השומר, מפקד טירונים חדש באותו בסיס של חיל החינוך והנוער. בזמן הזה, "מחלקת קרביים", שמעניקה הזדמנות לחיילים מרקע קשה להתגייס ללוחמה, הייתה רק בתחילת דרכה, עם שני בוגרים בסך הכול. 

מה שהיום הוא חלק בלתי נפרד מהבסיס הידוע התחיל בגדר חלום - חיילים שהאמינו שהם מסוגלים, והגיעו למקום בו האמינו בהם יחד איתם. 

בדיוק כמו אז, גם מחלקת הטכנולוגיה המתהווה כעת בחוות השומר נרקמה מחלום של חייל אחד, ש' - שסיים יחד עם שניים מחבריו בחוות השומר, את הקורס המיוחד של יחידת המודיעין הטכנולוגית 81, שהוקם במיוחד עבורם. "יום אחד עוד יקראו למחלקה על שמו", מחייך סא"ל אלגרט.

"רק צריך למצוא מישהו שיאמין"


טוראי ש' בן ה-19 גר עם אמא שלו וארבעת אחיו באזור הדרום. "המצב הכלכלי היה קשה לאורך השנים, אמא עובדת במשק הבית ועוזרת לקשישים", הוא מספר, "לאורך הילדות שלי עברתי אין ספור פנימיות ובתי ספר - בכיתה ז' ביקשתי לעבור לפנימייה, וכבר אחרי חודש עפתי משם. עד כיתה ח' עברתי 4-3 מסגרות, ונחקרתי במשטרה כמה וכמה פעמים". 

ש' הגיע למעון ״נווה חורש״ - מקום לנערים עם קשיי הסתגלות, הידוע כתחנה אחרונה לפני הכלא. "הייתי שם כמה חודשים והבנתי שהגיע הזמן להילחם על העתיד שלי", הוא מתאר את רגע המפנה, "שם החלטתי שאני רוצה להתגייס, והגעתי לחוות השומר". 

"ש' ניגש אליי בסוף הטירונות", נזכר סא"ל אלגרט, "אחרי שעבר תהליך משמעותי ואף סיים כמצטיין. הוא סיפר לי שלמד עיבוד שבבי בבית הספר, ושזה מעניין אותו. משם כבר אי אפשר היה לעצור את הגלגל".

8 שבועות של 81:

שיתוף הפעולה הראשוני הזה, התחיל מפגישה מקרית של סא"ל אלגרט עם ראש משא"ן של היחידה המודיעינית הסודית. "דיברנו קצת על התפקידים שלנו. הרגשנו, באיזשהו מקום, שאנחנו מייצגים את שני הקצוות של הצבא והחברה. ככל שהמשכנו לדבר הבנו שרב הדומה על השונה, וששיתוף פעולה הוא לא רעיון מופרך - אולי אפילו מתבקש".

"ב-81 מחפשים תמיד מוחות חדשים", מסביר סא"ל אלגרט, "אנשים שונים מרקעים והיסטוריה שונה, כדי לקבל פרספקטיבות מקוריות וייחודיות. הבנתי שמדובר במצב של 'ווין-ווין' - הם יקבלו חיילים מבריקים שרואים את העולם בצורה אחרת, והחיילים בחוות השומר יקבלו הזדמנות שהם ראויים לה ומתאימים לה. כולם התגייסו למשימה ברגע".

כך נבנה לו קורס המודיעין הראשון בתולדות הבסיס. ״הגיעו חיילים מ-81 במיוחד כדי להעביר את ההכשרה, שארכה 8 שבועות נוספים אחרי סיום הטירונות. ייעדנו תפקידים ספציפיים שיכולים להתאים לחיילים שלנו כאן".

בדרך היו גם כמובן לא מעט אתגרים: "ביטחון מידע, נתונים, יצירת תשתית מתאימה - הקמנו כיתה מ-0 עם מחשבים וציוד. אבל עצם זה שהסתובבו חיילים בכומתות מודיעין ברחבי הבסיס, נתן לחיילים תחושה שהם מסוגלים, שהם לא שונים מהם, ויש להם כאן הזדמנות שווה״.

"בסופו של דבר", מסכם סא"ל אלגרט, "המטרה היא לא 'להביא חיילים מחוות השומר ל-81'. המטרה שלנו היא לחזק את היכולות של החיילים שלנו, לתת להם כלים וכנפיים להגשים את עצמם ואת ייעודם. אנחנו מקווים ששיתוף הפעולה הזה, שהוא באמת מופלא, יפתח דלת לעוד הרבה תפקידים ויחידות מובחרות". 

את הקורס הזה סיימו כאמור שלושה חלוצים ראשונים - "אחד מהם אפילו לא המשיך לתיכון", מספר סא"ל אלגרט בעיניים בורקות, "ותראי איפה הוא עכשיו. הסיסמה של 81 היא 'ידע, מקצועיות ומסירות יהפכו את הבלתי אפשרי לאפשרי', ואני חושב שהם בדיוק ההוכחה לזה. הם הפכו את הבלתי אפשרי לאפשרי".