כ-77% ממשרתי צה״ל הצביעו בבחירות לכנסת ה-24

אספנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת כדי שתוכלו לממש את זכותכם הדמוקרטית כחיילים. איך מוודאים שלא אדבק בבחירות? האם ניתן להצביע בקלפי האזרחית? ומה אם אני מסופח לר״ם 2? המדריך המלא לבחירות בצה"ל

04.03.21
מערכת אתר צה"ל

הקלפי הדרומית ביותר הוצבה במוצב צאלה שבאילת והצפונית ביותר במוצב החרמון. 28% מלובשי המדים הצביעו בבחירות המוקדמות שהתקיימו בצה"ל. מספר הקלפיות הגבוה ביותר – בבסיסים תל השומר, צריפין, מחנה רבין (הקריה), קריית ההדרכה (עיר הבה"דים) וגלילות.

המתגייסים לחטיבת גבעתי ולחיל השריון, מימשו את זכותם הדמוקרטית ויצביעו בתום שרשרת החיול באמצעות ארבע קלפיות במטרה לשמור על ההנחיות, ולאחר מכן פוזרו לבסיסי הטירונות.

כ-3,000 חיילים נוטלים חלק בבחירות הנוכחיות כחברי ועדות קלפי צבאיות ועוד כ-500 חיילים משמשים כסדרני קורונה האמונים על הסדר והשמירה על ההנחיות. כ-6,700 חיילים בודדים וזכאי תשלומי משפחות ישמשו כסדרני קורונה בשכר בקלפיות האזרחיות ברחבי הארץ.

בבחירות לכנסת ה-23, עמד שיעור ההצבעה בצה"ל על 70%.

 

 מיקום ההצבעה

1. האם אני רשאי להצביע בקלפי אזרחית?

כן, חיילים רשאים להצביע בקלפי האזרחית אליה הם שייכים. הודעה על מיקום הקלפי האזרחית נשלחה אליך מטעם משרד הפנים.

לחלופין, חייל רשאי להצביע בכל קלפי צבאית, ובלבד שיצביע פעם אחת בלבד בקלפי אזרחית/צבאית. 

2. כיצד אדע היכן הקלפי הצבאית ביחידתי נמצאת, ובאילו שעות היא פעילה?

הודעה על מיקום הקלפי המיועדת לחיילי היחידה ושעות פעילותה תפורסם ביחידה על גבי לוחות מודעות ובאמצעות רשת המנהלן ביחידה. ביום הבחירות יהיו שלטי הכוונה לקלפי הצבאית ביחידתך/ביחידה סמוכה.

ככלל, הקלפיות בצה"ל ייפתחו מחר, 23.03.2021, בשעה 08:00 בבוקר, ויפעלו עד השעה 20:00. 

3. אני משובץ להגנת יישובים ביום הבחירות - היכן אוכל להצביע?

ביום הבחירות נפתחות קלפיות להצבעת חיילים במרבית היחידות והבסיסים בצה"ל. כמו כן, יופעלו קלפיות ניידות שיעברו בין הכוחות על פי מסלול ומועד שנקבע מראש, ובין היתר גם בין היישובים בהם מבצעים חיילי צה"ל משימת הגנת יישובים.

עליך להתעדכן מראש מול מפקדך הישיר או הקצין הממונה על המשימה ביום ובשעת הגעת הקלפי הניידת ליישוב בו תבצע את המשימה.

4. אני חייל שעובד כסדרן בקלפי האזרחית ביום הבחירות - היכן אוכל להצביע ומתי?

חייל המועסק ביום הבחירות כסדרן בקלפי אזרחית על ידי ועדת הבחירות המרכזית, יוכל להצביע ביום הבחירות בקלפי בה שובץ כסדרן. 

 לידיעתך, תוכל להזדהות בקלפי באמצעות התעודה הצבאית האישית (חוגר/נגד/קצין).

5. חייל המאושפז בבית החולים ומסופח לר"ם 2 - היכן יוכל להצביע?

חיילים המאושפזים בבתי החולים יצביעו בקלפיות אזרחיות שייפתחו בבתי החולים, בדומה ליתר המאושפזים. הודעה בדבר המיקום המתוכנן של הקלפי האזרחית בבית החולים ושעות הפעלתה תימסר לכל המאושפזים על ידי סגל ר"ם 2 ובפרסומים בבית החולים.

ההזדהות בקלפי זו תיעשה באמצעות תעודה צבאית אישית הנושאת את תמונת החייל (חוגר/קצין/נגד), או באמצעות תעודה אזרחית אישית הנושאת את תמונת החייל (תעודת זהות,רישיון נהיגה או דרכון ישראלי בתוקף), בצירוף "טופס אישור הצבעה" שיינתן לכל מאושפז בבית החולים היום בערב או מחר, בוקר יום הבחירות - באחריות סגל בית החולים.

6. האם אני יכול להצביע בכל קלפי צבאית, גם אם אני נמצא ביום הבחירות ביחידה אחרת?

כן. חייל רשאי להצביע בכל קלפי צבאית, בכל יחידה בצה"ל, ובלבד שיצביע פעם אחת בלבד.

7. האם חייל השוהה בחו"ל ביום הבחירות יכול להצביע בשגרירות או בקונסוליה?

לא. הזכות להצביע בחו"ל לאזרחים בעלי זכות הצבעה נתונה רק לאזרחים או משרתים השוהים בחו"ל ביום הבחירות בתפקיד או שליחות מטעם המדינה, ובכלל זה מטעם צה"ל. 

ב-99 נציגויות ישראל בחו"ל, מצביעים המשרתים בתפקיד 12 ימים לפני מועד הבחירות במדינה (11.03.2021).

8. איך אני יכול לברר אם ביחידה שלי תוצב קלפי?

ככלל, בכל יחידה ימונה קצין בחירות יחידתי שמתפקידו לפרסם את מיקום הקלפי ביחידה ואת שעות פעילותה. אם ביחידה לא נפתחת קלפי – יפרסם היכן הקלפיות הסמוכות. בחלק מהיחידות יפורסם מידע בדבר מיקומי הקלפיות גם במנהלן היחידתי מספר ימים לפני מועד הבחירות.

9. חבר שלי נמצא בכלא צבאי ולא יהיה בבית או בבסיס ביום הבחירות, האם תהיה לו אפשרות להצביע?

כן, חברך יוכל להצביע בכלא הצבאי. ביום הבחירות יפעלו קלפיות צבאיות בבסיסי הכליאה, בחדרי המשמר הפיקודיים ובחדרי המעצר היחידתיים. מפקדי בתי הכלא וחדרי המעצר הונחו לפרסם את מיקום הקלפי ושעות פעילותה במרחב בסיס הכליאה. על חברך לוודא כי ברשותו תעודת חוגר, תעודת זהות, רישיון נהיגה תקף או דרכון ישראלי תקף נושא תמונה – לצורך הזדהות בקלפי.

10. אני מפקד מסגרת של שוחרים בבית הספר הטכני, האם השוחרים יוכלו להצביע בבסיס?

לא. שוחרים, תלמידי מכינות צבאיות, גדנ"עים וחניכים השוהים בקורסים קדם צבאיים בבסיסי צה"ל ביום הבחירות אינם רשאים להצביע בקלפי צבאית. מפקדי היחידות הונחו לשחרר את החניכים (שגילם ביום הבחירות 18 ומעלה) לבתיהם על מנת לאפשר להם לממש את זכותם הדמוקרטית להצביע בבחירות לכנסת.

סדרי הצבעה

1. שכחתי את החוגר שלי בבית - איך אני יכול להצביע בבסיס?

בהיעדר תעודה צבאית אישית (חוגר/תעודת קצין/ תעודת נגד), תוכל להזדהות באמצעות תעודה אזרחית אישית הנושאת את תמונתך (תעודת זהות, רישיון נהיגה תקף או דרכון ישראלי תקף), בצירוף אישור על היותך בשירות צבאי (אישור זה יתקבל ממשרד המשא"ן היחידתי). 

2. איך צה"ל מבטיח את חשאיות ההצבעה שלי?

הצבעת חיילים בקלפי צבאית מתבצעת באמצעות שתי מעטפות – מעטפה פנימית כחולה, לתוכה תכניס את הפתק עליו מודפס שם (כינוי) המפלגה או הרשימה ואותיות הרשימה בעדה אתה מבקש להצביע. המעטפה הפנימית תוכנס לתוך מעטפה חיצונית, לבנה, עליה יירשמו פרטיך האישיים.

בעת ספירת הקולות בכנסת, נערכת בדיקה לפי הרישומים על גבי המעטפה החיצונית, על מנת לוודא שמי ששמו רשום על גבי המעטפה בעל זכות בחירה ולא הצביע יותר מפעם אחת. המעטפה הפנימית (שאינה מכילה את פרטיך האישיים) מועברת לספירה בעוד שהמעטפה החיצונית מושמדת.

3. מי יסביר לי כיצד אני בוחר/ מצביע ומה התהליך?

סמוך למועד הבחירות ייתלו ביחידות כרזות ובהן הסבר ברור ותמציתי על אודות תהליך ההצבעה. מידע זה יהיה נגיש גם בכניסה לקלפי הצבאית ביום הבחירות, וכמובן שתמיד תוכל לפנות לקצין הבחירות היחידתי ולחברי ועדת הקלפי בכל שאלה. 

4. האם אני חייב ללבוש מדים בעת ההצבעה בקלפי הצבאית?

ככלל, אינך חייב ללבוש מדים בעת ההצבעה בקלפי צבאית.

ההזדהות בקלפי תעשה באמצעות תעודה צבאית אישית (קצין/נגד/חוגר) או לחילופין באמצעות אחת מהתעודות האזרחיות האישיות הנושאות את תמונתך (תעודת זהות, רישיון נהיגה תקף או דרכון ישראלי תקף). במקרה של הזדהות באמצעות תעודה אזרחית, יש לצרף אישור על שירות צבאי מסגל המשא"ן ביחידה. 

5. האם מותר לי להביא מהבית פתק הצבעה לרשימה לה אני רוצה להצביע/ מעטפת הצבעה ריקה?

הינך רשאי להביא פתק הצבעה לרשימה עבורה הינך מעוניין להצביע, אך אין להביא מעטפת הצבעה ריקה.

6. האם פתק הצבעה ריק (בצבע לבן) ייכלל במניין הקולות?

פתק לבן לא ייכלל במניין הקולות וייחשב כקול פסול.

מטרת הפתק הלבן לאפשר לבוחר לסמן עליו את כינוי הרשימה או המפלגה והאותיות של המפלגה לה הוא מצביע, בעיקר במקרים בהם פתקי ההצבעה מאחורי הפרגוד אזלו.

7. האם מותר לי לעבוד ביום הבחירות בקלפי? אם כן, האם יש מגבלות או אישורים שאני צריך לקבל?

מותר לך לעבוד כמזכיר ועדת קלפי או כסדרן, ובלבד שברשותך היתר עבודה פרטית (מדובר ב"תפקידים ניטרליים" מטעם ועדת הבחירות המרכזית).

חל איסור לעבוד כחבר ועדת קלפי או כמשקיף (תפקידים אלה הם מטעם מפלגות ובעלי זיקה ושיוך פוליטי מובהק).

8. האם מותר לי להשתתף בחוג בית של מועמד מאחת המפלגות?

כן. חייל רשאי להיות נוכח בכנס או באסיפה של מפלגה או רשימה המתמודדת לבחירות, ובלבד שלא יהיה לבוש מדים ולא יזדהה כחייל. כמו כן, אסור להשתתף בכנס באופן פעיל, למלא בו תפקיד או לשאת דברים. 

9. האם מותר לי לעשות "לייק" בפייסבוק על פרסום של מפלגה?

על פי פקודות הצבא, חייל לא יתבטא במרחב הרשתי, בעל פה או בכתב, בכל עניין מפלגתי ולא יתבטא בנושאים מדיניים או צבאיים. על חיילים חל איסור להביע במרחב הרשתי תמיכה בדמויות פוליטיות או במפלגות, או להביע הסתייגות מהן (לרבות באמצעות סימן "אהבתי", " LIKE" או סימנים אחרים שנועדו להביע תמיכה או הסתייגות). 

בנוסף, אסור לשתף או להפיץ דפים של מועמדים או מפלגות. אולם, חייל רשאי לעקוב אחר דף המשתמש של דמות פוליטית או של מפלגה, גם אם עצם המעקב הוא פומבי, וזאת לצורך מעקב אחר פרסומים בלבד.

10. האם יום הבחירות נחשב ליום חופש על חשבון המערכת?

לא, יום הבחירות בצבא אינו נחשב ליום חופש על חשבון המערכת. ניתן, כמובן, לבקש לחתום חופש על חשבון החופשה השנתית. 

הצבעה בעידן הקורונה

1. כיצד אוכל להצביע באם אשהה בבידוד ביחידה ביום הבחירות? 

ביחידות בהן ישהו בבסיס חיילים מבודדים , תיפתח קלפי ייעודית להצבעת חיילים מבודדים. עליך להתעדכן מול המפקד האחראי ביחידתך בנוגע לסדרי ההצבעה ושעותיה.

2. כיצד אוכל להצביע אם אשהה בבידוד בבית ביום הבחירות?

מבודד או מאומת (חולה) הנמצא בבית, יצביע ככל אזרח - קרי, בקלפי אזרחית מיוחדת. מידע בדבר השיטה ומיקום הקלפיות יפורסם באתר ועדת הבחירות המרכזית סמוך למועד יום הבחירות. 

3. חבר שלי שוהה במתקן מחלימים בצבא. האם יוכל להצביע?

כן, במתקני המחלימים יפעלו קלפיות צבאיות מיוחדות.

4. איך אני יכול לדעת שלא אדבק בקורונה בקלפי בצבא? 

צה״ל עושה הכול על מנת להבטיח הצבעה בטוחה בקלפיות ביחידות. סדרי ההצבעה בצה"ל נקבעו בשיתוף גורמי בריאות הצבא בחיל הרפואה ובכפוף להנחיות משרד הבריאות.

בנוסף, יוצב סדרן נאמן קורונה מחוץ לכל קלפי צבאית על מנת לשמור על הכללים וההנחיות המחייבות. בין חברי ועדת הקלפי למצביע תוצב מחיצה שקופה שולחנית כאמצעי הגנה, וערכת מיגון וחיטוי תימצא בכל קלפי צבאית לטובת המצביעים וחברי הוועדה.

5. מדוע מתקיימת הצבעה מוקדמת בצה"ל כשבוע לפני יום הבחירות?

בשל התפרצות נגיף הקורונה, ועל מנת לאפשר הצבעה בטוחה בקרב חיילים וספירה מהירה של קולותיהם, אישרה ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 כי בבסיסי צה"ל תתקיים הצבעה מוקדמת ב-17.03.2021. נבהיר כי חייל זכאי להצביע רק פעם אחת, וכי הצבעה כפולה מהווה עבירה פלילית.

כל מעטפות ההצבעה של המצביעים בצה"ל במועד המוקדם לא ייפתחו ולא ייספרו לפני סגירת הקלפיות ב-23.03.2021. 

7. הצבעתי בהצבעה המוקדמת והחלטתי לשנות את דעתי, האם אני יכול להצביע שוב?   

לא. אם בחרת להצביע במועד המוקדם (17.03.2021), לא תוכל להצביע שוב מכל סיבה שהיא. 

8. מה לגבי נסיעות ביום הבחירות? 

נסיעות חיילים ללא מדים - חיילים יוכלו לנסוע בחינם ללא מדים בכ-600 הקווים הבין-עירוניים החינמיים שיפעלו ברחבי הארץ ביום הבחירות, ככל האזרחים.

בנוסף, שירותי רכבת ישראל יפעלו בחינם בכל התחנות, וניתן לנסוע בלבוש אזרחי. קווים עירוניים אינם חינמיים, ובהן ישנה חובת הזדהות עם תעודת חוגר ועל מדים.

למידע נוסף, ניתן לפנות למוקד הטלפוני של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, בטלפון: *8787