הרמטכ"ל ביקר במסע "בחזרה לעתיד" של לוחמי מרץ 19'

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, הגיע הבוקר לרמת הגולן לשוחח עם לוחמי מחזור מרץ 19' מחטיבת נח"ל, רגע לפני שהם פושטים את המדים, מזדכים על הנשק וגוזרים את החוגר. אותם לוחמים נמצאים ביומו הרביעי של מסע "בחזרה לעתיד", השונה מכל מסע אחר שעשו לאורך השירות. בסופו הם לא קיבלו סיכה, תג או כומתה, אבל הוא חשוב ומשמעותי לא פחות.

03.11.21
מערכת אתר צה"ל

למסע "בחזרה לעתיד" יש מטרה ברורה - לאפשר לכלל הלוחמים המשתחררים לעבד את החוויה הצבאית שעברו, ולהכין אותם מנטלית ופרקטית ליום שאחרי. למסע יש אופי מיוחד: הוא נערך בלבוש אזרחי וללא ליווי המפקדים הישירים, מה שמאפשר לחיילים להציף את הקשיים שעלו להם במהלך השירות בצורה חופשית וכנה יותר.

״אני שמח להיות פה משתי סיבות", אמר הרמטכ"ל, "קודם כל והחשובה יותר - השירות שבחרתם ועשיתם, העובדה שבחרתם להיות לוחמים. אני מעריך מאוד את כל חיילי צה״ל באשר הם, בעיניי השירות הוא זכות מעבר לזה שהוא חובה״.

״במסע חזרה לעתיד - כולנו צוברים שכבות ובונים את המסע של עצמנו", הוסיף הרמטכ"ל. "אני משוכנע מעומק לבי שאת כל התכונות שמניתם במהלך המסע ואת מה שדיברתי עליו, אתם תרגישו לחיוב פעם אחר פעם במעלה הדרך שלכם״.

במשך שבוע עוברים הלוחמים תכנים בנושאי חוסן, פסיכולוגיה חיובית, שינוי ומעבר, גיבוש כלים פרקטיים להתמודדות עם המערכת האזרחית: זכויות וחובות, בחירת מסלול לימודים, עקרונות להתנהלות כלכלית נכונה ותחום הייעוץ התעסוקתי.

כמו כן, הם פוגשים אירועים מהשירות הצבאי הקרבי – סגירה מנטלית ועיבוד מחדש של חוויות מורכבות ומציאת החוסן ודרכי התמודדות לקראת האזרחות.

על המסע מפקד סא"ל במיל' אריאל יוחנן, מי שהיה מפקד גדוד 101 במהלך מלחמת לבנון השנייה. בשלוש השנים שהוא אמון על הפרויקט, שהוקם בתחילת 2019, הוא מרגיש את סגירת המעגל שנפתח בימיו בבינת ג'בייל.

במהלך המסע, אותו מעבירה חברה חיצונית מקצועית בשם מומנטום, בליווי קב"ני היחידה ויועץ ממערך מדעי ההתנהגות, מקיימים הלוחמים גם שיחה פתוחה עם מפקד הפלוגה ומפקד החטיבה. "זו הזדמנות עבורם להשמיע את קולם ועבור המפקדים לתת להם מענה ישיר ובגובה העיניים", אמר ראש חתומכ"א, תא״ל אמיר ודמני, שחטיבתו מובילה את הפרוייקט. כמו כן, מוצגת תוכנית "לוחמים להייטק" מבית עמותת "ידידי עתידים" ומנהלת מקצוע לחיים, המאפשרת ללוחמים מסלול הזנקה למקצועות ההייטק המבוקשים כבר מחופשת השחרור, וכוללת השמה בסיום ההכשרה בחברות המובילות במשק.

"צה"ל מבין את הקושי והמורכבות ששירות קרבי כולל בתוכו", הוא המשיך, "ושם לנגד עיניו את האחריות על הלוחמים, גם בהגיעם אל השחרור והמעבר לאזרחות. המסע הזה, שעוברים החיילים עם המחלקה האורגנית שלהם שהייתה איתם לאורך כל השירות, הוא הזדמנות עבורם לעכל את החוויות והאתגרים שהציף השירות, ולהתכונן בצורה הטובה ביותר לשלב הבא בחייהם - חיי האזרחות".

בסוף הביקור שוחח הרמטכ"ל עם החיילים וסיכם: "המסע הוא הזדמנות להראות לכם את התמונה המלאה - מה שעברתם בשירות ילך איתכם כל החיים. הערכה רבה מאוד אליכם ותודה, אני מצדיע לכם".