כך ציינו בצה"ל את יום הזיכרון לשואה ולגבורה

פורום מטכ״ל קיים יום עיון בסימן יום הזיכרון לשואה ולגבורה, בראשות הרמטכ"ל אביב כוכבי.

08.04.21
מערכת אתר צה"ל

יום העיון שנערך היום (חמישי), בהובלת חיל החינוך והנוער ובשיתוף יד ושם, עסק בנושא "ניצחון הרוח" - רוח האדם כפי שבאה לידי ביטוי בשואה ובתקומה. היום נערך בסימן ציון 80 שנה לתחילת ההשמדה ההמונית על אדמת אירופה ו-80 שנה להקמת ארגון הפלמ"ח על אדמת הארץ.

יום העיון נפתח בביקור באנדרטת "מגילת האש", המשיך באנדרטת "הראל" בקריית ענבים והסתיים ביד ושם. היום כלל מפגש עדות עם ניצולי השואה, הגב' עליזה לנדאו ותא"ל בדימוס ד"ר יצחק ארד, והאזנה להרצאתו של הרב ישראל מאיר לאו על סיפורם של שורדי השואה במאבק על תקומת המדינה, רוח האדם בתקומה ו"עוצמת הרוח".

במהלך השבוע התקיים בשותפות עם הקרן לרווחת נפגעי השואה, מיזם "פרח לניצול", אשר ב-17 השנים האחרונות, מפגיש בין חיילי צה״ל ומפקדיו לשורדי שואה ברחבי הארץ.

במפגשים ניתנת לשורדי השואה תעודת הוקרה תוך קיום שיח משמעותי על סיפור חייהם, הן בשואה והן בארץ ישראל. המיזם מתקיים בשיתוף עם הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל, מוזיאון לוחמי הגטאות, מכון ״משואה״, קיבוץ "יד מרדכי", בית "טרזין" ובית העדות בניר גלים.

במסגרת הפרויקט, התקיים אתמול (רביעי) ביקור מרגש של רמ״ח ההפעלה והאחזקה, אל"ם אבי יצחקי, בביתה של ניצולת השואה הגברת אסתר אוסטרן המתגוררת במודיעין.

"הביקור היה ייחודי ומרגש במיוחד עבורי, משום שאסתר, ששרדה את מחנה אושוויץ, כבר בת 94", 

ציין אל"ם יצחקי, "היא סיפרה לי על גבורת משפחתה, סיפור הישרדותם ועלייתם ארצה, וכן גם שיתפה בעצב על נפילת אחיה במסגרת מלחמת העצמאות מיד עם העלייה לישראל".

 

חיילי מחוז חיפה בפיקוד העורף

מרים יוסף הייתה בת 15 כשהגרמנים נכנסו לרומניה, ארץ מולדתה. ממחנה עבודה לייצור אבנים היא נלקחה לאושוויץ, שם היא נאלצה להיפרד מהוריה ומאחיה במהלך הסלקציות, ולא חשבה שתפגוש אותם שוב.

עם הגעתה למחנה, מרים חלתה והועברה לאגף החולים, בו היה לה ברור שלא תצליח לשרוד. על מנת לנסות להינצל, היא קפצה מגג אגף החולים וזחלה אל מגורי הילדים. אם כי די מהר היא חשבה שזו הייתה טעות, כי יחד עם הילדים, היא נלקחה ישירות לתאי הגזים. בעודה עומדת בתור, הצבא האמריקאי הפציץ את המחנה, ומרים ניצלה את המהומה על מנת לברוח.  

כשחזרה לרומניה לאחר המלחמה, מרים הכירה את בעלה והם עלו לארץ ישראל. הם התגוררו באילת ומרים שירתה כ-3 שנים בצבא בתור עובדת מטבח בבסיס סיירים.

מפקד הבסיס, אל"ם רועי שטרית, יחד עם נכדה של מרים, סמל גל עזרן, שמשרת כיום כמשק בינוי באותו בסיס של סבתו, ביקרו את מרים והעניקו לה תעודה.


מפקד מחוז דן של פיקוד העורף

סגן הילה קדם, קצינת חינוך במרכז ההובלה


חיילי מפח״ט 474

במסגרת פרוייקט פרח לניצול השתתפו מחלקות החטיבה הטכנולוגית ליבשה במפגש בבית אבות "עד 120" ברמת החייל.  במהלכו הציגו סיפורי עדות בקבוצות מצומצות עם ניצולים ובמעמד מרגש בוצעו חלוקת תעודות ע"י החיילים המשתתפים לניצולים.

קצין חינוך ראשי, תא"ל אופיר לויוס

תא"ל מירב בריקמן, מ' המרה"ס, מבקרת את ניצולת השואה זיווה אשר

סגן לין שגב מבה"ד שבע במועדון מופת בדימונה, מעניקה פרח לניצולת שואה