לכבוד יום ההוקרה - תר"ש המילואים נחשף לראשונה

עשרות תוכניות חדשות, סדנאות, ימי חינוך ופרויקטים ארוכי טווח - התוכנית הרב שנתית 'תנופה במילואים' לא מורידה רגל מהגז לרגע, כשמולה ניצבת מטרה אחת - שיפור תנאי מערך המילואים, המהווה נדבך מרכזי בביטחון ישראל בשגרה ובחירום

16.06.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

"מערך המילואים הוא מרכיב משמעותי ביכולתו של צה"ל למלא את ייעודו ולהכריע את האויב במלחמה הבאה", אמר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, עם אישור החלטת הממשלה על הטבו למשרתי המילואים בחודש שעבר, "על כן עלינו להבטיח את כשירותם המתמדת ואת יוקרת שירותם. חשיבות כשירות כוחות המילואים נמצאת בראש מעייניו של צה"ל. נמשיך ונפעל להמשך שיפור וייעול תנאי השירות וההטבות להם זכאים משרתות ומשרתי המילואים".

'תנופה במילואים' היא תוכנית רב שנתית שמטרתה להבטיח שירות מילואים משמעותי כמה שיותר, תוך שיפור מתמיד בתנאי המשרתים. התוכנית מורכבת משישה חלקים עיקריים, כשלכל אחד מהם מספר פרויקטים המובילים אותו. חלקים מהתוכנית כבר נמצאים בשיא צמיחתם ואחרים מתוכננים לצאת לפועל בהמשך הדרך - פרסנו לפניכם את הפירוט המלא:

מיצוי ההון האנושי

כדי להקל על השינוי משירות סדיר למילואים, הוחלט להקים יום קליטה מסודר שבו יגיע משרת/ת המילואים העתידי אל הימ"ח (יחידת מחסני חירום) ויעמיק את ההיכרות שלו עם העולם החדש אליו הוא נכנס, יחד עם היחידה האורגנית שלו.

לאחר שמ"פ משתחרר, הוא מיד משובץ כמ"פ בפלוגת מילואים. אך הפיקוד על חיילי החובה שונה בתכלית מהמילואים - לפתע החיילים גדולים ממנו בעשרים שנה, בעלי משפחות ועבודות, שצריכים לעזוב הכול ולהגיע לצבא. כדי להפוך את המעבר לפשוט יותר, נפתחה סדנת 'זינוק לאזרחות' - סדנה למ"פים משתחררים בת חמישה ימים. חצי ממנה מושקע בהכנה לחיים האזרחיים, והחלק השני מכין את המשתחררים הטריים לפיקוד במערך המילואים.

נפתחה למשרתי המילואים אפשרות - יציאה לקורס קצינים. האופציה מאפשרת להם להתקדם לתפקידי קצונה במערך המילואים. הקורס כיום פתוח לתומכי לחימה בלבד, ואחריו הם יכולים להשתלב בלוגיסטיקה, טנ"א, תקשוב, מודיעין ומשא"ן.

לקראת סוף השנה, תעלה לאוויר האפליקציה החדשה, שתהפוך את דרך חילוף התפקידים במערך המילואים לפשוטה ויעילה יותר. האפשרויות הפתוחות יופיעו על מסך הטלפון, מסווגות לפי תחומים, וכל שנותר למשרת/ת המילואים הוא לגלול ולבחור את התפקיד שירצה. דרך היישומון הם יגישו מועמדות וישלחו קורות חיים, ואם יתאימו - ייבחרו לתפקיד. האפליקציה עובדת בשני הכיוונים - גם מפקד יכול לחפש משרתי מילואים מתאימים. אפשרות נוספת שתהיה קיימת ביישומון, היא השמת המקצוע של אנשי המילואים מהאזרחות אל המילואים.

בראש השנה צפויה להיכנס למערך המילואים דרגה אקדמית חדשה המקבילה לדרגת הרס"ן. זאת על מנת לאפשר למערך האקדמי התקדמות בסולם הדרגות, גם במילואים. שם הדרגה תיקרא קא"מ (קצין אקדמאי מיוחד).

מרכיבי חוסן ולכידות

מתוך הבנה שהמשאב הכי חזק שיש לפלוגה הוא הגיבוש שלה וכדי לחזק את הלכידות ביחידות השונות נבנתה תוכנית פק"ל (פלוגה, קהילה, לכידות). לפיה כל פלוגה מקבלת מנחה, וביחד עם המ"פ הם בונים צוות מובילים. אותו הצוות יוצא להשתלמויות שונות לפיתוח הפלוגה, ובונה תוכניות עבודה המבוססת על הצרכים הספציפיים שלה. לאור הצלחת התוכנית, בשנה אחת היא התרחבה מכ-20 פלוגות בלבד ל-100 היום.

בוצעה התאמה של מענה לכידות ליחידות, ולכן פותחה מתכונת הכוללת ערב גיבוש. על חצי היום הם מקבלים תשלום מלא ומבלים אותו בפעילויות גיבוש שונות - סדנאות, ברביקיו או כל פעילות אחרת שיבחרו. לכל יחידת מילואים הוקצה סל חינוך תקציבי הכולל בתוכו כלים לגיבוש והעשרה התורמים ללכידות ולפנאי חייל המילואים

רכיבי מידע

המערכת 'קודקוד' מציגה את כלל החיילים והקצינים בגדוד בחלוקה לפי מסגרות, והיא מתעדכנת אחת ליום בצורה אוטומטית מול משרד משא"ן המילואים. באמצעות המערכת, יכול המג"ד לצפות בפרטים שונים על חיילים כגון: הסמכות, רישיונות נהיגה, ימי שמ"פ וכד'. זו מציגה ניתוח נתונים ומאפשרת להסיק מסקנות ולקבל החלטות. בקרוב יוטמעו במערכת רכיבים נוספים שפותחו לבקשת המפקדים במילואים הקשורים בניהול משימת אימון ובתע"ם.

צה"ל משקיע מאמצים רבים בפיתוחים טכנולוגיים המשפרים ומייעלים את מערכות המידע.

רכיבי הוקרה

לא כל אנשי המילואים מכירים את זכויותיהם, ולכן כדי להנגיש אותם יצא המערך בקמפיין - מספר סרטונים קצרים, פחות משתי דקות לסרטון, המסבירים למשרתים את כל מה שהם צריכים לדעת על עולם המילואים.

לאחר עבודת מטה רחבה, שכללה מספר רב של גופים בצה״ל, סוכמו הקריטריונים לאוכלוסיית המפקדים במילואים בצורה מסודרת, ועל פיהם ייקבע מדרג הטבות.

משנה שעברה, גם מג"דים במילואים זכאים לקבלת שי הרמטכ"ל בראש השנה.

תוספת שלושה מחזורי נופש למ"פים. כל מג"ד לוחם ייצא לנופש אחת לשנתיים וכל מ"פ לוחם ייצא אחת לקדנציה. 

בכל שנה יוצא המערך בקמפיין מיוחד לכבוד המילואים. השנה במסגרת המיזם צולם והופק חידוש לשיר 'בגלל הרוח' בביצועו של הזמר איתי לוי. בצילומים, הפתיע איתי לוי משרתי מילואים במספר בסיסים ומוצבים בגזרות השונות. שם השיר נותן ביטוי לרוח הנתינה, התרומה, הערכיות והרוח הגבית שאנשי המילואים מקבלים מהמעגלים הסובבים אותם, מצה"ל כולו ומהמדינה.

סוכמה מעטפת לשיפור האמצעים הלוגיסטיים הניתנים לגדוד המתגייס לתע״ם. במסגרת החבילה נתנו שיפורי מזון, רכבים שכורים, ציוד לוגיסטי וכדומה.

רכיבי מפקדים

התוכנית תסייע למג"ד ליצור את קבוצת ה"כוכבים" המיועדים לתפקיד מ"פ. במסגרת התוכנית יתקיימו מפגשי העצמה בהובלת מפקד החטיבה בנושאים כגון מנהיגות, מקצועיות, השראה, ערכים וכד'. לכל חטיבה יוקצו ימי מילואים על מנת לקיים 4 מפגשים בשנה.

התוכנית מציעה 5-6 מפגשים עם מנטור (יועץ ארגוני) אשר יסייע למג"ד בתכנון תהליכים, בניית יעדי הגדוד, למידה ארגונית, לכידות וחוסן מנטאלי. בקרוב צפויים להצטרף לצוות המנטורים חונכים נוספים בוגרי תפקיד מג"ד במיל'.

אחת לשנה מופץ לאנשי המילואים סקר, בו הם נדרשים לתת משוב על שלל היבטים במערך. מתוצאות הסקר ניתן ללמוד איזו מגמה נעשתה בשנה האחרונה, מאילו תחומים מרוצים משרתי המילואים, והיכן עוד דרוש שיפור.

לעיתים רבות מפקדי המילואים נדרשים לעבוד בבסיס צבאי, אך מה קורה כאשר הבסיס נמצא במרחק כמה שעות נסיעה מהבית? לשם כך הוקמו מתחמי עבודה שיתופיים בכל רחבי הארץ, המאפשרים למפקד נוחות ללא ויתור על תנאים. עד ככה נפתח בג'למה, בקרוב בתל השומר ובעוד חמישה מוקדים לאמ"ן.

בספטמבר הקרוב יתקיים ערב הוקרה למפקדים במערך המילואים בראשות הרמטכ"ל. ערב כזה ייצא לפועל פעם בשנתיים ומטרתו להביע את הערכת הצבא לאנשי המילואים.