דבר היוהל"ם, תא"ל אלה שדו-שכטמן

12.08.22
תא"ל אלה שדו-שכטמן, מערכת את"צ

צה"ל מציין 20 שנה מאז ההחלטה על סגירת חיל הנשים, הקמת היוהל"ן, שלימים הפך למה שכולנו מכירים כיוהל"ם. לכבוד המאורע התכנסנו קצינות חיל נשים ראשיות, היוהל"ניות והיוהל"מיות לדורותיהן, לסכם עשייה משמעותית ארוכת שנים ולדבר על האתגרים הנוכחיים והעתידיים.

מפגש בין נשים משפיעות, קצינות - מנהיגות צבאיות, כל אחת מייצגת תקופה, לכל אחת נסיון עשיר בניהול מתחים פנימיים וסערות חיצוניות. למרות השונות בין התקופות ובין המשימות ישנו מכנה משותף לכולן. בכולן פועמת ציונות, אמונה עמוקה בעתיד טוב יותר בצה"ל ובחברה הישראלית ומחויבות עמוקה לפעול לקידום שוויון מגדרי ויצירת אקלים מכבד ועמוד שדרה ערכי.

ביום הקמתה של מדינת ישראל קבע ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון כי "הדרגה העליונה של השוויון היא שוויון החובות והדרגה העליונה בסולם החובות היא חובת ההגנה". צה"ל הוא אחד הצבאות היחידים בעולם המקיים גיוס חובה לגברים ולנשים. לאורך השנים עמד לא אחת מקומן של נשים בצה"ל בעין הסערה אך לשמחתי לאורך המסע הצבא השכיל להבין שאין לנו את הפריווילגיה לוותר על כוח אדם איכותי ונחוץ. שירותן של נשים בצה"ל ומיצוי יכולותיהן במערכים השונים הוא קודם כל צורך ביטחוני!

גוף היוהל"ם אמון על טיפול וייעוץ בנושאים ייחודיים שתכליתם קידום שוויון הזדמנויות מגדרי בשירות, יישום המדיניות למניעה וטיפול בפגיעות על רקע מיני בצה"ל וכן ליווי משרתים ובני/בנות זוגם בכל הנוגע לפריון, הריון והורות. עברנו כברת דרך משמעותית להבטיח ארגון שיווני ומכבד. נמשיך ליזום ולהוביל בצה"ל תהליכים רלוונטים להתמודדות עם האתגרים שעוד נתונים לנו.

המאמץ לקיים סביבת שירות שוויונית ומכבדת אינו ריצה לטווח קצר אם כי ריצה לטווח ארוך. כל אחת מקצינות חיל נשים ראשיות/יוהל"מיות עשתה ופעלה רבות במשמרת שלה, זו חובתינו המוסרית הן כלפי המשרתים והמשרתות והן כלפי החברה בישראל כולה.