"נמשיך לפעול כדי להעניק למשפחות ודאות"

28.02.23
מערכת את"צ

היום (שלישי) התקיים טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע, בהובלת משרד הבטחון והענף לאיתור נעדרים. הטקס התקיים בהיכל הזיכרון בהר הרצל בירושלים, במעמד נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, שר הבטחון, מר יואב גלנט, ראש אגף כוח אדם, אלוף יניב עשור ומשפחות החללים.

צה"ל, באמצעות ענף איתור נעדרים (ענף אית"ן) ובשיתוף קהילת המודיעין וגופי הביטחון של מדינת ישראל, משקיע מאמצים רבים באיתור מקום קבורתם של הנופלים ובהבאתם לקבר ישראל.

"תדע כל אם עבריה שלא נחדל עד אשר נשיב את כל הבנים לקבר ישראל ונגלה את מקום קבורתם של חללינו אשר מקום קבורתם לא נודע", מדגיש ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, "קביעת קבר ללוחמים אשר מקום קבורתם לא נודע, גם שנים לאחר נפילתם, היא מחויבות עמוקה ואותנטית של עם ישראל ושל צה״ל, הנובעת מרעות החוצה דורות ומחברת את הלוחמים בעבר ובהווה".

"השנה מילאנו חוב מוסרי בקביעת קברם של בנימין אריה אייזנברג ויצחק רובינשטיין ז״ל , חללי קרב יד מרדכי, בקבר האחים בניצנים , לאחר 74 שנים", הוא מוסיף, "היום, אנחנו זוכרים את החללים שמקום קבורתם לא נודע, מחבקים את המשפחות ומבטיחים : נמשיך לפעול בכדי לאתר את החללים שמקום קבורתם לא נודע ולהעניק למשפחות ודאות״.

בתחילת חודש אוקטובר של שנת 2022 נמצאו שני חללי ישראל, טוראי בנימין (יורק) אייזנברג ז''ל וטוראי יצחק רובינשטיין ז''ל שנפלו בקרב על יד מרדכי במלחמת העצמאות בשנת 1948, את התעלומה בת ה-75 פיצחו חוקרים בענף אית"ן, בזכות חיפוש קדחני, מודיעין, מתולוגיה חקירתית ושחזור מלא בשטח.

"קצה החוט שהוביל אותנו להצלחה הייתה התובנה שלא נמצאו בשבי במצרים", מספר אע"צ יוקי אוליאל, "אלא נלקחו לתהלוכה ברחובות מג'דל (אשקלון) וקבורתם בעיירה במקביל לאיתור גופות נוספות הוביל לזיהוי הוודאי של נעדרי ניצנים".

"הייתה התרגשות עצומה והדדית", הוא משתף, "ההכרה המשותפת של המחוייבות שלנו כעם להולכים והנעדרים".

"זיכרון הנופלים מהווה עמוד תווך ומקור עוצמה עבור חיילי ומפקדי צה"ל", מספרת סא"ל עדי יוריש, רע"ן אית"ן, "זיכרונם מהווה ציווי עבורנו ומדגיש את מחויבותו של צה''ל לחיילים להמשיך ולחפש עד שימצאו ויובאו לקבר ישראל. בענף אית"ן ישנם חוקרים במילואים מסורים ומחוייבים הפועלים בשליחות עילאית לאתר כל פרט מידע על מנת להביא מעט מזור למשפחות גם אחרי 75 שנים - 'ושבו בנים לגבולם'".

צה"ל ימשיך ללוות את משפחת הנופלים ולפעול להשבת נעדריו.