רע"ן המשטר והמשמעת תולה את המדים. ראיון מיוחד

מה הקשר בין טקס ההשבעה בסוף הטירונות, ביקור ביידן בארץ, וסיכת היחידה שאתם עונדים על המדים? הם רחוקים שנות אור אחד מהשני, אבל מאחוריהם עומדת אישה אחת. תפסנו את רע"ן המשטר והמשמעת לשיחת סיכום תפקיד בתקופה הקשה שחוותה המדינה - ויחד עם זאת המשמעותית ביותר

09.09.24
אלה פלג, מערכת את"צ

כשמדברים על משמעת צבאית, כנראה שעולה לכם לראש תמונה של נעליים מצוחצחות, כומתה משוכה לימין ושיער אסוף, או דווקא כזאת של מסדרי דגל וטקסים רשמיים. מה שבטוח, לכל מי ששירת בצה"ל - המושג הזה לא זר בכלל.

אך אולי לא ידעתם שיש אישה אחת שחיה ונושמת את הנוהג והמשמעת, ומנצחת על הכול: רע"ן המשטר והמשמעת, סא"ל הדס מזרחי מנשה. אחרי 24 שנים בצה"ל, ו-6 מתוכן - כראש הענף, היא סיימה את תפקידה אתמול. "את השירות התחלתי באגף המודיעין, תפקידי פיקוד, לשכות בכירים ותחום המשא"ן", היא משתפת, "אבל נשאתי את עיניי לתפקיד הזה במשך שנים רבות. מבחינתי, הוא סמל לממלכתיות ולמורשת בצה"ל".

וכששואלים אותה "למה?", עבורה התשובה יותר מברורה: "משמעת היא אחד מערכי היסוד של צה"ל, והיא תנאי הכרחי לתפקוד שלו, ולביצוע מלא ויעיל של המשימות המוטלות עליו - בכל תחום. אין חשוב מדייקנות, סדר ויסודיות".

"זה ענף שמשפיע על הצבא כולו", מוסיפה סא"ל מזרחי מנשה, "כל טקס, פריט לבוש, סמל צה"לי או קבלות פנים למנהיגים מארצות זרות - בתחום האחריות שלנו". וכשהיא אומרת "כל", היא באמת מתכוונת לכך: כל הטקסים הצבאיים, כל סיכות היחידה שעונדים החיילים והחיילות, דגלי החטיבות ואותות המערכה. את הסטנדרט של כל אחד מאלה - קובעים בענף.

וזה ממש לא נגמר פה. גם בטקס קבלת הפנים לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שביקר בארץ לפני כשנתיים, עמדה סא"ל מזרחי מנשה לצד המנהיגים, במדים ייצוגיים ומעוטרים. מטרתה: לפקד על הטקס ולייצג את צה"ל.

מלבד ביקורי נשיאים, גם מה שאתם לובשים בצבא עובר תחת פיקוחם. אחת הדוגמאות המוכרות ביותר, היא השינוי ממעיל 'הדובון' המיתולוגי - לסופטשל, הייצוגי יותר במראה, בין יתר יתרונותיו. "לאחר שיח ופניות מהשטח שקיבלנו בנושא, החלטנו לבחון את הנושא יחד עם אט"ל", היא מוסיפה דוגמה, "בסיום עבודת מטה ובחינה של ועדת ההופעה והלבוש, החל מאוגוסט 23', חיילת יכולה לנוע במדים שהיו מיועדים רק לחיילים וללוחמות, או את המדים המיועדים לחיילות, לפי רצונה האישי. התגובות שאנחנו מקבלים הן מצוינות".

בתחילת המלחמה, הענף סייע למחלקת הנפגעים בביצוע טקסי ההלוויות, וניהול האזכרות. תזמורת צה"ל הופיעו גם בפני אנשים שפונו מבתיהם בדרום ובצפון.

כמו כן, בכל שנה הענף מוביל את השתתפות צה"ל בטקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות, ש‎השנה, נערכו בצל המלחמה: "על אף האתגרים והמורכבות שבתקופה, בשל ההיערכות היסודית והמוקפדת שהובלנו, הטקסים בוצעו באופן מכובד, ראוי ומותאם לתקופה. חלקנו כבוד לחיילים אשר חרפו נפשם ‎בהגנה על המדינה".

"‎בתחושת סיפוק וגאווה", היא מחייכת, "אני מסכמת יותר משש שנים כראש ענף המשטר והמשמעת של צה"ל ו-24 שנות שירות בצה"ל - הפרק המשמעותי בחיי".