טיפול בחוסר באפסניה או בנזקיה 52.0301
פקודות מטכ"ל , 15 דצמ' 77
תוקף סעיפים 1-60 מיום 29 במאי 2011
52.0301 טיפול בחוסר באפסניה או בנזקיה
הגדרות
1. בפקודה זו –
א. "חוסר" – ההפרש שבין האפסניה הרשומה ברשומת צה"ל במחשב לבין האפסניה המצויה בפועל.
ב. "נזק" – פגיעה פיזית באפסניה, קלקול, תקלות בהובלה או נזק למקרקעין. הטיפול בנזק יהיה דומה לטיפול בחוסר אלא אם צוין במפורש אחרת.
ג. "טופס 1065" – טופס לדיווח ומעקב אחר אפסניה חסרה, והכול לפי המקרה.
ד. "טופס 3042" – טופס תשלום הערך הכספי של החוסר, בלא משפט.
ה. "ערך האפסניה החסרה" – הערך הכספי הכולל של פריטי האפסניה שהחוסר או הנזק שלהם נתגלה בספירה או באירוע אחר, באותו סימול אפסנאי של אותה יחידת תחזוקה .
ו. "המפקד הישיר" – הנגד או הקצין הממונה ישירות על החייל או מפקד היחידה שבה משרת החייל.
ז. "מפקד החטיבה" – כמוגדר בהוראת קבע אט"ל 5.09 "חוסר באפסניה ונזק לאפסניה – סמכויות הטיפול והבירור".
ח. "קצין הלוגיסטיקה היחידתי" – קצין הלוגיסטיקה או נגד הלוגיסטיקה של יחידת תחזוקה או של יחידת משנה, או מפקד הימ"ח, לרבות הקצין המקצועי בתחום המקצוע שלו (קשר, רפואה, חימוש, לוגיסטיקה).
ט. "פְּריט מיוחד" – צֶלֶ"ם (ציוד לחימה מבוקר) פריט שנתגלה בו חוסר, אינו מחייב חקירת מצ"ח, אלא העמדה לדין לפני קַשָ"בּ (קצין שיפוט בכיר) בדרגת סא"ל, כפי שנקבע בסיווג הציוד בקטלוג הלוגיסטי, לרבות פריטים אחרים כפי שיקבע מעת לעת ע"י אט"ל-מחלקת הלוגיסטיקה באט"ל.
י. "הרשות המחליטה" – בעל תפקיד המוסמך להחליט על המשך הטיפול בחוסר או בנזק, כמפורט בהוראת קבע אט"ל 5.09.
יא. "הרשות המזכה" – בעל תפקיד המוסמך לאשר זיכוי רישומי היחידה, כמפורט בהוראת קבע אט"ל 5.09.
יב. "חייל אחראי לאפסניה" – חייל שהאפסניה הנמצאת ברשותו, הגיעה לידיו או שהיה אחראי לשלמותה.
כללי
2. פקודה זו עוסקת באופן הטיפול בחוסר או בנזק של כל סוגי האפסניה, לרבות אפסניה ייעודית של פיקוד העורף, למעט אפסניה ייעודית של זרוע האוויר והחלל, זרוע הים ואגף המודיעין, שאם בהם יש חוסר – יש לנהוג באפסניה לפי הוראות החיליות המתאימות.
תהליכי הטיפול עקב גילוי חוסר
3. אלה תהליכי הטיפול עקב גילוי חוסר:
א. הגשת טופס 1065 או 3042;
ב. חוות דעת המפקד הישיר;
ג. המלצת מפקד היחידה והמפקדות הממונות של היחידה לרשות המחליטה;
ד. החלטת הרשות המחליטה (זיכוי, העמדה לדין, פניה למצ"ח, מינוי קַבּוֹ"ד [קצין בודק] או עריכת בירור המפקד);
ה. ביצוע החלטת הרשות המחליטה;
ו. זיכוי רישומי היחידה;
חובת הדיווח על גילוי חוסר או נזק
4. חייל המגלה חוסר או נזק באפסניה, חייב לדווח על כך למפקדו הישיר.
5. כל מפקד שדווח לו מכל גורם, לרבות גורם ממונה או מבקר, על קיום חוסר באפסניה או על נזק לאפסניה ביחידתו, ידווח על כך לקצין הלוגיסטיקה של יחידתו.
6. קצין הלוגיסטיקה שדווח לו על חוסר, ידווח על כך לגורמים האלה:
א. מפקד היחידה;
ב. קצין הלוגיסטיקה של המפקדה הממונה.
7. נוסף על האמור לעיל, על כל חוסר או נזק במתקני אט"ל ידווח מפקד היחידה ללשכת ראש אט"ל.
8. דיווח על חוסר או על נזק, כאמור בסעיפים 7-4, יהיה מיידי, ולא יאוחר מ-48 שעות מעת גילוי החוסר או הנזק או מעת קבלת הדיווח על החוסר או הנזק.
אופן טיפול בחוסר או בנזק
9. קצין הלוגיסטיקה היחידתי שדווח לו על חוסר באפסניה יאמת ברישומיו את אמיתות החוסר.
10. התברר שיש חוסר, ימלא קצין הלוגיסטיקה טופס 1065 – "רישום ומעקב אחר אפסניה חסרה" וירשום בו את הפריטים החסרים ואת ערך החוסר ויעביר את הטופס למפקדו הישיר של החייל האחראי לאפסניה כדי שימלא את חוות דעתו.
11. לאחר ביצוע האמור לעיל, יחתים קצין הלוגיסטיקה את החייל האחראי לאפסניה על טופס 1065 במקום המיועד לכך.
12. קצין הלוגיסטיקה היחידתי יחתום בעצמו על הטופס אם התקיימה אחת מאלה:
א. כשהיה החייל האחראי לאפסניה אינו משרת עוד ביחידה;
ב. כשאי-אפשר לקבּוע, ללא חקירה, על מי מוטלת האחריות לחוסר באפסניה;
ג. כשהחייל סבור שהגשת הטופס והחתימה עליו עלולות להפלילו, ולכן הוא מסרב לחתום על הטופס;
ד. כשהחייל האחראי לאפסניה החסרה הוא קצין הלוגיסטיקה: אם קצין הלוגיסטיקה החליט להשתמש בזכותו שלא לחתום, ימלא מפקדו הישיר את הטופס ויחתום עליו.
13. תמיד יש למלא בטופס 1065 את פרטיו האישיים של החייל האחראי לאפסניה, על-פי חוות דעת מפקד היחידה או קצין הלוגיסטיקה היחידתי.
14. טופס 1065 החתום יועבר למפקד היחידה. אם עֵרך האפסניה החסרה נמצא בתחום סמכותו לטיפול בחוסר של המפקד, כמפורט בהוראת קבע אט"ל 5.09 – יטפל בו המפקד. אם ערך האפסניה החסרה אינו בתחום סמכות המפקד, הוא יעבירו באמצעות המפקדה הממונה משצירף את המלצתו אל הרשות המחליטה להמשך טיפול.
15. אין לעכב את הגשת הטופס 1065 או את הטיפול בו.
חוסר באפסניה ייעודית במרכזי אט"ל
16. ראש אט"ל רשאי להורות כי במרכזים המשבירים של אט"ל ידֻווַח על החוסר, כאמור בפקודה זו, וייקבעו הסדרים לאיתור אפסניה ייעודית שהתגלה בה חוסר, בטרם יוגש טופס 1065, ובלבד שטופס 1065 ימולא בתוך שישה חודשים, לכל היותר, מיום גילוי החוסר.
הרשות המחליטה וסמכויותיה
17. הרשות המחליטה הדנה בחוסר אפסניה תהא מוסמכת לקבל אחת מן ההחלטות שלהלן בכפוף לערך האפסניה שבתחום סמכותה:
א. פנייה למצ"ח;
ב. מינוי קבו"ד;
ג. עריכת בירור מפקד;
ד. העמדה לדָמָ"ש (דין משמעתי);
ה. זיכוי רישומי היחידה בלא נקיטת אמצעים.
פנייה למצ"ח
18. אלה העבירוֹת בתחום האפסניה המחייבות חקירת מצ"ח בהתאם לפ"מ 33.0304:
א. כאשר קיים יסוד לחשוד כי נעברה אחת מן העבירות שלהלן, לא יְמַנה קצין שיפוט בכיר קצין בודק ולא יערוך את הבדיקה בעצמו, אלא יעביר את התלונה ואת יתר החומר שבידו לעריכת בדיקה, לבסיס מצ"ח, אשר בתחומו נעברה העבירה, כלהלן:
1) עבירות על-פי חוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955 (להלן: החוק), כמפורט להלן:
א) השמדת רכוש או גרימת נזק לרכוש, כאמור בסעיף 76 בחוק, כשערך הרכוש שהושמד או ניזוק עולה על הסכום הכולל שבסמכות מפקד החטיבה להורות על מינוי קבו"ד, כמפורט בהוראת קבע אט"ל 5.09;
ב) הוצאת רכוש מרשות הצבא, לפי סעיף 77 בחוק, כשערך הרכוש שהוצא עולה על הסכום הכספי שבסמכות טיפולו של מפקד החטיבה, כאמור בפקודה הנ"ל.
ג) הוצאת נשק מרשות הצבא, לפי סעיף 78 בחוק;
ד) אי-שמירת רכוש צבאי, לפי סעיף 80 בחוק, כאשר העבירה היא התרשלות בשמירה על נשק, כהגדרתו בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955 ועל צל"ם, כולל מכשירי קשר ואופטיקה, שסוגם הביטחוני "סודי" או "סודי ביותר";
ה) גניבה מחייל של ציוד אישי, יחידתי או פרטי לפי סעיף 84 בחוק, כאשר ערך הרכוש שנגנב עולה על שליש הסכום הכספי שבסמכותו של המח"ט להורות על העמדה לדין משמעתי על פי הרשום בהוראת קבע אט"ל 5.09 סעיף 7.
ו) אי-קיום הוראות המחייבות בצבא, בנוגע לשמירת נשק, לפי סעיף 133 לחוק, ובלבד שכתוצאה מכך אבד או נגנב הנשק.
19. כאשר יש יסוד להניח כי נעברה אחת מהעבירות המפורטות בפ"מ 33.0304, סעיף 62 א): 21)- 25) ו-(35) כעבירות המחייבות פתיחת חקירת מצ"ח, יודיע על כך מפקד היחידה שבה נתגלה החוסר, או מי שהוסמך לכך מטעמו, למפקד בסיס מצ"ח מרחבי המתאים לכך.
20. מפקד היחידה יעדכן באמצעות המפקדה הממונה את הרשות המחליטה שערך האפסניה החסרה מצוי בתחום סמכותה לטיפול בחוסר בהתאם להוראת קבע אט"ל 5.09, שהחוסר הועבר לחקירת מצ"ח, ויפעל בהתאם להנחיות המופיעות בהוראת קבע אט"ל 5.09.
21. הועברה הודעה למצ"ח, כאמור לעיל, לא תנקוט הרשות המחליטה צעד מן הצעדים המפורטים בסעיף 16 ב-ה לעיל, לא תמַנה קצין בודק ולא תבצע בירור המפקד, אלא תפעל בהתאם להוראות מצ"ח. משהסתיימה החקירה, יועבר חומר החקירה לפרקליט, והיחידה תפעל בהתאם להנחיותיו.
22. על אף האמור בסעיף 18 א לעיל, ובהתאם לפ"מ 33.0304, רשאים לפעול כלהלן:
א. רשאי מפקד בסיס מצ"ח, בהסכמת פרקליט צבאי, שלא לערוך חקירת מצ"ח אם אין לדעתו הצדקה עניינית לעשות כן. מפקד בסיס מצ"ח, בהסכמת פרקליט צבאי, רשאי לסגור תיק חקירה שנפתח ביחידתו, אם סבר כי אין הצדקה עניינית להמשך החקירה.
ב. הפרקליט הצבאי הראשי או פרקליט צבאי רשאי להורות על עריכת חקירת מצ"ח גם אם העבירות לא פורטו בסעיף 19 לעיל.
23. ניתנה הודעת מפקד בסיס מצ"ח כאמור בסעיף 22 (א) לעיל, יוחזר טופס 1065 לרשות המחליטה, וזו תערוך תחקיר (כדוגמת בירור המפקד), כמפורט בהוראת קבע 5.09.
24. ניתנה הודעה כאמור לגבי חוסר בצל"ם – יערך בירור המפקד בדרגת אל"ם ומעלה, פרט לפריטים שלגביהם קבע רמ"ח הלוגיסטיקה באט"ל כי יערוך את בירור המפקד בדרגת סא"ל.
25. היו תוצאות הבירור במקרים אלה (ללא נקיטת אמצעים אלא בצירוף המלצה בלבד), יועברו לאישור אט"ל-רמ"ח הלוגיסטיקה, וזה יהיה רשאי להחליט על צעדים מקצועיים שיינקטו, וכן להמליץ על נקיטת צעדים פיקודיים או משמעתיים, בהתאם לנסיבות האירוע ובהתייעצות עם מפצ"ר-יעח"ק או עם פרקליט צבאי, בהתאם לצורך.
26. נוסף על כך, כשיש חוסר של אַמרָ"ל (אמצעי ראיית לילה) דור ג', תפעל היחידה, כאמור בהוראת קבע אט"ל 5.20 – "ניהול ורישום מכשירי ראיית לילה מא"ך דור ג'". ניתנה הודעת מצ"ח כי אינו חוקר את האירוע, תרשום היחידה את מספר הודעת מצ"ח, כאמור, בתחקיר אל"ם המבוצע בהתאם להוראת קבע אט"ל 5.20.
מינוי קבו"ד
27. הרשות המחליטה רשאית להחליט על מינוי קבו"ד משהתייעצה עם פרקליט צבאי, ובהתאם לערך האפסניה החסרה שבסמכותה ולכללים המפורטים בפ"מ 33.0304 ובהוראת קבע אט"ל 5.09. מסקנות הקבו"ד וכלל חומר הבדיקה יועברו לפרקליט הצבאי, וזה יורה על אופן המשך הטיפול בתיק.
קיום בירור המפקד
28. הרשות המחליטה תהא רשאית לקיים בירור המפקד בהתאם לערך האפסניה החסרה שבסמכות טיפולה ולהוראת קבע אט"ל 5.09. הבירור ייערך בהתאם למתכונת הבירור, כמפורט בהוראת קבע אט"ל 5.09 נספח א.
29. בעת בירור המפקד תהיה הרשות המחליטה מוסמכת לזמן את כל בעלי התפקידים הרלוונטיים, לרבות מי שמילא תפקיד ביחידה ועבר ליחידה אחרת. יובהר כי כאשר לדעת הרשות המחליטה יש לקבל התייחסותו של חייל שהשתחרר, ניתן לזמנו למילואים לעריכת הבירור. נדרשה התייחסות חייל שפוטר מהשירות – ניתן לפנות טלפונית אליו.
30. לא התייצב חייל הכפוף ליחידה אחרת לבירור המפקד, בלא קבלת רשות, תהיה הרשות המחליטה מוסמכת להגיש נגדו טופס תלונה בגין אי-קיום הוראות מחייבות או לנקוט נגדו הליך נזיפה פיקודית על פי פ"מ 33.0333. אין באמור לעיל כדי לגרוע מסמכות הרשות המחליטה להורות על נקיטת צעדים נוספים נגד החייל בתום הבירור, אם יימצא אחראי לחוסר.
31. הרשות המחליטה העורכת את בירור המפקד רשאית להורות לכל אחד מן המשתתפים בבירור או לכל בעל תפקיד רלוונטי אחר למסור פרטים או להציג מסמכים הדרושים לשם קיום הבירור. כמו-כן היא רשאית להפסיק את הבירור עד להשלמת הפרטים החסרים, ובלבד שהבירור יסתיים עד לא יאוחר מ-30 ימים ממועד תחילתו.
32. בבירור המפקד תברר הרשות המחליטה, באמצעות הכלים הפיקודיים העומדים לרשותה, את הסיבות להיווצרות החוסר באפסניה ביחידה הכפופה לפיקודה, תנקוט צעדים פיקודיים מתאימים כלפי האחראים לחוסר ותפיק לקחים למניעת הישנות חוסרים ביחידה.
33. בבירור המפקד תהא הרשות המחליטה מחויבת להורות על אחד מן הצעדים האלה:
א. העמדה לדין משמעתי ע"פ פ"מ 33.0302;
ב. הערה לתיק אישי ע"פ פ"מ 52.0202;
ג. נזיפה פיקודית ע"פ פ"מ 33.0333;
ד. כאשר יש יסוד להניח שנעברה אחת מן העבירות המפורטות בסעיף 19 לעיל, תתייעץ הרשות המחליטה עם פרקליט צבאי ותפעל בהתאם להנחיותיו;
ה. זיכוי רישומי היחידה בלא נקיטת צעדי משמעת (זיכוי מנהלי) יבוצע רק אם סכום החוסר נמצא בגבולות סמכותה לזיכוי מִנהלי (כמפורט בשורה 1 בטבלה שבסעיף 7 א בהוראת קבע אט"ל 5.09);
ו. אם סכום החוסר גבוה מגבולות סמכותה לזיכוי – לא ייערך זיכוי מִנהלי לחלק מן הסכום.
34. מצאה הרשות המחליטה כי יש כמה גורמים האחראים לחוסר, תהיה רשאית להחליט על נקיטת צעדים שונים לגביהם. סברה הרשות המחליטה כי אין גורם האחראי לחוסר, תנמק את החלטתה ותעבירה לאישור רמ"ח הלוגיסטיקה באט"ל, כאמור בהוראת קבע אט"ל 5.09.
35. הגורם האחראי לזיכוי הרישומים, יוודא כי בירור המפקד נערך כנדרש בפ"מ זו ובהוראת קבע אט"ל 5.09.
36. בכל בירור המפקד מעל 150 אש"ח תהיה ביקורת מהימנות הרישום תנאי לעריכת הבירור.
זיכוי רישומים
37. הרישומים יזוכו כלהלן:
א. רישומי היחידה יזוכו באישור הרשות המזכה, וכמפורט בהוראת קבע אט"ל 5.09.
ב. הרשות המזכה תאשר את זיכוי רישומי היחידה בגין חוסר באפסניה רק לאחר השלמת הטיפול בטופס 1065 ולאחר מימוש כל ההליכים שעליהם הורתה הרשות המחליטה.
ג. זוכו רישומי היחידה, אך לא נסגר מקרה החוסר (בהתאם לנהלים שקדמו לתיקון פקודה זו), ומפאת הזמן שחלף לא ניתן לברר את הטעמים לאי-השלמת תהליך סגירת מקרה החוסר – אט"ל-רמ"ח הלוגיסטיקה רשאי להורות על סגירת מקרה החוסר, לאחר בדיקתו.
ד. לא זוכו רישומי היחידה, ומפאת הזמן שחלף לא ניתן לברר את הטעמים לאי-השלמת תהליך זיכוי הרישומים וסגירת החוסר, או קיימים טעמים אחרים שבעטיים לא ניתן להשלים את תהליך הטיפול בחוסר, כאמור בפקודה זו – אט"ל-רמ"ח הלוגיסטיקה רשאי להורות על בירור מקצועי, כאמור להלן בפקודה זו, על זיכוי רישומי היחידה ועל סגירת מקרה החוסר.
38. זיכוי רישומי היחידה בעקבות בירור המפקד, בלא שנמצא גורם אחראי, יחייב הנמקה בכתב של הגורם העורך את הבירור, וזו תועבר לאישור אט"ל-רמ"ח הלוגיסטיקה.
טיפול בחוסר בפריט מיוחד
39. נתגלה חוסר בפריט מיוחד, כהגדרתו בפקודה זו, יועמד לדין משמעתי החייל האחראי לאפסניה לפני קש"ב בדרגת סא"ל או במינוי סא"ל, אלא אם הורה פרקליט צבאי אחרת. אין באמור לעיל כדי לפגוע בסמכותה של הרשות המחליטה למנות קבו"ד, ולפעול לפי חוות דעתו של פרקליט צבאי, או לערוך בירור המפקד.
40. למרות האמור בסעיף 39 לעיל, נערך בירור המפקד בחוסר שכלל פריטי ציוד מיוחד ופריטים אחרים, תחול החלטת המפקד המברר גם בנוגע לפריטים המיוחדים. עם זאת, במקרים אלה יש להסב את תשומת לבו של עורך הבירור לקיום החוסר גם בפריטים המיוחדים, כאמור בנוהל עריכת הבירור המפורט בהוראת קבע אט"ל 5.09.
דין משמעתי ותוצאותיו
41. הרשות המחליטה רשאית להורות על העמדה לדין משמעתי ישירות או לאחר בירור המפקד בגין חוסר או נזק לאפסניה, בהתאם לסמכויותיה, לפי הוראת קבע אט"ל 5.09.
42. חייל לא יועמד לדין משמעתי בגין חוסר באפסניה או נזק לאפסניה, אלא לפי החלטת הרשות המחליטה או הפרקליט הצבאי.
בירור מקצועי לחוסר לא-סביר באפסניה
43. רמ"ח הלוגיסטיקה באט"ל יהיה רשאי להורות על קיום בירור מקצועי ברמת המטכ"ל כשיעידו הנסיבות על אירוע חריג או על מִנהל לא-תקין, כאמור בהוראת קבע אט"ל 5.09.
טיפול בחוסר באפסניה – איסור פיצול
44. אין לפצל את הטיפול בחוסר באפסניה שנתגלה במהלך ספירת מצאי או במהלך
אירוע אחר למקרי חוסר נפרדים.
45. חוסר באפסניה במחסנים נפרדים או במחסנים שאחראים להם בעלי תפקידים שונים, יטופל כחוסר אחד, וכל הנספחים שנערכו לכל אחד מהאחראים ימוספרו במספר מקרה חוסר אחד, והוא יטופל לפי הסמכות המתאימה כאמור בהוראת קבע אט"ל 5.09 סעיף 7.
46. ככלל, חוסר באפסניה ונזקיה יטופלו בנפרד, למעט אם קיים קשר סיבתי ביניהם (לדוגמה: בשרפת אפסניה שבעטייה אבד חלק ממנה וחלק ניזוק). במקרה זה ייערך טופס רישום נפרד לאפסניה ניזוקה, והיחידה תפעל כמפורט בהוראת קבע אט"ל 5.09 אך הטיפול בשני הטפסים יהיה אחד, ולא יפוצל. שני הטפסים יועברו לרשות המחליטה המתאימה בהתאם לסיכום ערך החוסר והנזק גם יחד.
טיפול בטופסי 1065 ביחידת תחזוקה ומעקב אחריהם
47. מבלי לגרוע מאחריותו של מפקד היחידה לשלמות הרכוש הצבאי אשר נמצא ברשות יחידתו, יהיה קצין הלוגיסטיקה של היחידה אחראי לניהול מעקב אחר טופסי 1065 ביחידתו, כמפורט בהוראת קבע אט"ל 5.09. קצין הלוגיסטיקה של הזרוע, הפיקוד, האוגדה או החיל יהיו אחראים לניהול מעקב אחר טופסי 1065 המגיעים אל מפקד הזרוע, מפקד הפיקוד, מפקד האוגדה או קצין החיל הראשי בהתאמה.
48. הטיפול והמעקב בטופס 1065 באפסניה הייעודית של מרכזי אט"ל על מתקניו יהיה באחריות בעלי התפקידים המתאימים במרכז.
ספירת מצאי לפני עזיבתו של חייל האחראי לאפסניה
49. חייל המופקד על אפסניה, כאשר הוא עוזב את יחידתו או משתחרר מצה"ל, יוודאו המפקד הישיר וקצין הלוגיסטיקה שתיערך ספירת מצאי של האפסניה שבאחריותו.
50. המפקד הישיר או קצין הלוגיסטיקה יתכנן לוח זמנים לספירת המצאי, כך שההליכים הקשורים לטיפול בחוסר או בנזק (אם יתגלו) יסתיימו לפני שהחייל יעזוב את היחידה או ישתחרר מצה"ל.
תשלום ערך האפסניה החסרה ללא משפט
51. חייל שהיה אחראי לאפסניה חסרה, רשאי באישור מפקדו הישיר לבקש לשלם את ערך החוסר ללא משפט, אם האפסניה החסרה אינה מוגדרת כפריט מיוחד, ואינה מחייבת חקירת מצ"ח.
52. תשלום ערך החוסר ללא משפט ייעשה במגבלות האלה:
א. חייל בשירות החובה – ערך החוסר אינו עולה על שלושה שיעורים של שכר יסוד חודשי של טוראי בשירות החובה, כפי שהוא בעת גילוי החוסר.
ב. חייל בשירות הקבע או המילואים – ערך החוסר אינו עולה על שישה שיעורים של שכר יסוד חודשי של טוראי בשירות החובה, כפי שהוא בעת גילוי החוסר, אלא אם קיבל לכך אישור חריג מרמ"ח הלוגיסטיקה באט"ל.
53. אישר מפקד היחידה את בקשת החייל לשלם את ערך החוסר, ימולא טופס 3042, וערך החוסר ינוכה משכרו של החייל, כמפורט בפ"מ 35.0221.
נזק לאפסניה
54. אם ניזוקה אפסניה, יש לפעול כמפורט בהוראת קבע אט"ל 5.09.
מציאת אפסניה חסרה
55. נמצאה אפסניה, יש לפעול כמפורט בהוראת קבע אט"ל 5.09.
חוסר באפסניה שנמצאת בפיקוד העורף
56. נתגלה חוסר באפסניה ייעודית או באפסניה אט"לית של פקע"ר, שהייתה ברשות יחידה לצורכי אימונים, תרגילים או בשעת חירום – יש לטפל בחוסר כאמור בפקודה זו.
57. התגלה חוסר באפסניה ייעודית או באפסניה אט"לית של פקע"ר שהייתה מאוחסנת במחסן של רשות מקומית, ושעליה היה חתום נציג הרשות המקומית כלפי המחוז או החטמ"ר – יפעלו מפקדת המחוז או החטמ"ר כאמור בהוראת פקע"ר 4-32-04 – "חוסר או נזק באפסניה בסימולי פקע"ר".
חוסר באפסניה מושאלת
58. היה חוסר באפסניה שהושאלה ליחידה לאימון או לתע"ם או נתגלה חוסר באפסניה מושאלת, יש לפעול ע"פ הוראת קבע אט"ל 5.09.